ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.09.2011, 8:45
بهار عربی حتما به ایران هم خواهد رسید

رادیو فردا: لئون پانتا، وزير دفاع جديد آمريکا، روز سه‌شنبه گفت: «انقلاب در ايران به نظر می‌رسد دير يا زود به وقوع می‌پيوندد.»

وی افزود: «جنبشی که خواهان اصلاح و تغییر در ايران است از قيام در کشورهای تونس، مصر، ليبی و سوريه می‌آموزد.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای پانتا که در برنامه تلويزيونی «چارلی رز» حضور داشت، گفت: «من فکر می‌کنم جنبشی که در ايران، پس از انتخابات رياست جمهوری، آغاز شد همان دغدغه‌های کشورهای ديگر را دارد.»

نیروهای امنیتی ایران معترضان به نتایج انتخابات دور دهم ریاست جمهوری را به شدت سرکوب کردند.

وزیر دفاع آمریکا در مورد حمايت از معترضان در ايران گفت: «ما بايد هر قدم لازم برای حمايت از آنها را برداريم، ولی در همان حال کاری نکنيم که به ضرر آنها تمام شود. ما هر موقعيت را مورد بررسی قرار می‌دهيم.»

آقای پانتا که سال‌ها رئیس سازمان سیا بود گفت: «بهار عربی حتما به ایران هم خواهد رسید.»

پيشتر آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بهار عربی را پايانی بر حکومت‌های تحت حمايت آمريکا دانسته و از آن با عنوان «بيداری اسلامی» تعبير کرده بود.

آقای پانتا افزود: «ما عواملی را که موج تغييرات را در تونس و مصر به وجود آورد، بررسی کرده‌ايم. در بين اين عوامل می‌شود از جوانانی که به آينده اميدی ندارند و شبکه‌های اجتماعی نام برد.»

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، در پيام نوروزی خود به مردم ایران گفت: «دولت ايران دچار ترس شده است» و تاکيد کرد که آينده ايران با ترس شکل نخواهد گرفت، آينده ايران از آن جوانان است.

به نوشته رویترز، هواداران جنبش سبز ایران به بهار عربی با رشک و ستایش نگاه می‌کنند، چرا که جنبش اعتراضی در برخی از کشورهای عربی موفق شد به خواسته‌هایش برسد، ولی در ایران، معترضان سرکوب شدند.

وزیر دفاع آمریکا در پایان گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفت که «زمانی که مردم تصمیم بگیرند آن زمان سرنوشت‌ساز فرا رسیده است، تغییرات زیادی به وقوع خواهد پیوست.»