ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.09.2011, 21:44
تظاهرات در شهرهای ارومیه و تبریز

تظاهرات معترضان به وضعیت دریاچه ارومیه در شهرهای ارومیه و تبریز با هجوم نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه شد. نیروهای ضد شورش در هر دو شهر برای پراکنده‌کردن مردم از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اند.

«هرانا» ارگان خبری «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران»، از تظاهرات پراکنده در شهرهای ارومیه و تبریز خبر داده است. بنا بر این گزارش، گروهی از مردم این دو شهر به خیابان‌ها آمده و به خشک شدن دریاچه ارومیه اعتراض کردند.

نیروهای امنیتی که از صبح امروز (شنبه ۱۲ شهریور) به صورت آماده‌باش در سطح شهرهای ارومیه و تبریز حضور داشتند با معترضان درگیر شدند. شاهدان عینی به گزارشگر هرانا گفتند نیروهای ضد شورش در هر دو شهر با پرتاپ گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی سعی در متفرق کردن جمعت دارند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی از ارومیه، در خیابان‌های مطهری، طالقانی و عطایی، میان مردم و نیروهای امنیتی و انتظامی درگیری رخ داده است. برخی شاهدان از درگیریها در خیابان ۱۷ شهریور ارومیه و خیابان‌های اطراف آن در ساعات بعدازظهر خبر داده و گفته‌اند در این منطقه صدای شلیک گلوله و آژیر آمبولانس‌ها شنیده می‌شد.

در ارومیه برخی خبرهای تایید نشده حاکی است که تعدادی از معترضان زخمی و چندین نفر بازداشت شده‌اند.

در تبریز نیز ناآرامی‌هایی رخ داده است. ناآرامی‌ها در بین "بازار محمدی" و "راسته کوچه" گزارش شده که سپس به "قونقا باشی"، "باغ گلستان" و "ساعات قاباغی" کشیده شده است.

یک شاعد عینی از تبریز گزارش داده که از بعد از ظهر امروز بازار تبریز، راسته کوچه، تربیت، چهارراه شهناز، میدان ساعت و خیابان‌های اطراف به شدت امنیتی بود. مابین ساعات ۶:۳۰ تا ۷:۳۰ تجمعات و درگیری‌های شدیدی بین مردم و نیروهای امنیتی - انتظامی رخ داد و نیروهای امنیتی توانستند مردم را متفرق کنند ولی تا ساعت ۹ همچنان مردم به صورت پراکنده در خیابان‌های مرکزی شهر حضور داشتند.

بنا به این گزارش، نیروهای امنیتی در میدان آبرسان، فلکه دانشگاه، نصف راه، ابوریحان و دیگر میادین مهم شهر مستقر شده بودند. تعدادی از معترضان بازداشت و مجروح شدند.

در تهران نیز بر اساس گزارشات شاهدان فضای پلیسی حاکم شده بود و در برخی میادین اصلی شهر از جمله میدان بهارستان، خیابان‌های اطراف مجلس نیروهای انتظامی حضور چشمگیری داشته‌اند.

تخریب اموال عمومی توسط نیروهای امنیتی

نیروهای ضد شورش و امنیتی در یورش به بازار سرپوشیده خیابان موسوم به امام اقدام به تخریب اموال عمومی کرده‌اند این در حالی است که بازار به دلیل تظاهرات پیش‌تر بسته شده بود.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این نیرو‌ها در اقدامی هدفمند وارد بازار سرپوشیده شده و به تخریب اموال عمومی دست زده‌اند.

این در حالی است بهانه‌ای برای حضور این نیرو‌ها در بازار وجود نداشته و بازار مذکور تعطیل است.

بر اساس گزارش دیگری بازداشت شدگان تظاهرات امروز ارومیه به کلانتری ۱۱ واقع در میدان مدرس، بازداشتگاه ۹ پله و اداره آگاهی کوی امام موسی صدر منتقل شده‌اند.

فعالان آذربایجانی و محیط زیست در ایران از چندین روز پیش علاقمندان به سرنوشت دریاچه ارومیه را به تظاهرات در شهرهای ارومیه، تبریز و برخی دیگر از شهرهای ایران دعوت کرده بودند. زمان این تظاهرات ساعت ۵ بعد از ظهر روز شنبه ۱۲ شهریور (۳ سپتامبر) اعلام شده بود.


اسامی تعدادی از بازداشت‌شدگان حوادث روزهای اخیر آذربایجان

منبع: هرانا

سیامک کریمی، بهزاد اقدسی، مصطفی قلیزاده، مرتضی فروغی، فرهاد ساعلی و ولی حسین‌نژاد از فعالین شهرستان مراغه روز چهارشنبه ۹ شهریور توسط ماموران اداره اطلاعات مراغه بازداشت شدند.

مجید و توحید جوادی در شب یازدهم شهریور در منزل پدریشان بازداشت و صبح امروز به بازپرسی شعبه پنجم دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان ارومیه که ریاست آن را قاضی حسینی آذر بر عهده دارد، منتقل شدند.

ابراهیم نوری از شهرستان اهر، حمید منافی نظرلو، عزیز یکانلو، جاوید نوری، رحمان نوری، محمد حقی، ناصر عابدینی، مهدی برگشادی، حسن عظیمی، ناصر حقی در ارومیه و کیان پیغامی در تبریز از جمله بازداشت شدگان هستند.

بر اساس گزارشات رسیده عباس لسانی از رهبران معترضین در سال ۸۵ نیز به اداره پیگیری وزارت اطلاعات به صورت تلفنی احضار شده است که وی از مراجعه به آنجا تاکنون سرباز زده است.

تظاهرات تبریز










گزارش آداپ:
تظاهرات گسترده مردم ارومیه و تبریز بر علیه سیاست خشکاندن دریاچه ارومیه


آداپ: مردم ارومیه و تبریز عصر روز شنبه ۱۲ شهريور ۱٣۹۰ در اعتراض به آنچه سیاست خشکاندن دریاچه ارومیه نامیده می شود دست به تظاهرات اعتراضی زدند.

به گزارش آداپ بیش از پنجاه هزار تن از مردم ارومیه با سردادن شعارهایی همچون "اورمو گولو جان وئریر - مجلیس قتلینه فرمان وئریر"(دریاچه ارومیه جان میدهد و مجلس به قتلش فرمان میدهد)،"اورمو گولو سوسوزدو آذربایجان اویانماسا اوتوزدو"(دریاچه ارومیه تشنه است و اگر آذربایجان بیدار نشود بازی را باخته است)، یاشاسین آذربایجان(زنده باد آذربایجان)، آذربایجان وار اولسون ایستمین کور اولسون(آذربایجان زنده باشد و کسانی که چشم دیدن آذربایجان را ندارند نابود شوند) به تظاهرات در خیابانهای این شهر پرداختند.

نیروهای ضد شورش که تعدادشان به هزاران تن می رسیده است با استفاده از سلاح گرم، تفنگ ساجمه ای و باتوم به تظاهرکنندگان حمله و تظاهرات مسالمت آمیز مردم را به خشونت کشیده اند.به گفته شاهدان عینی نیروهای ضد شورش به سوی مردم تیراندازی کرده و عده زیادی را مجروح کرده اند.مجروحان به بیمارستانهای مختلف شهر ارومیه از جمله بیمارستان مطهری منتقل شده اند که حال عده ای از این افراد بحرانی گزارش می شود.نیروهای امنیتی با مراجعه به بیمارستان مطهری عده ای از مجروحین را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند.هنوز آماری از تعداد مجروحین در دست نیست اما خشونت به کار رفته در تطاهرات امروز در حد بالایی بوده است.

همچنین بنا به گفته شاهدان عینی نیروهای ارتش و سپاه به همراه نیروهای ضد شورش در خیابانهای ارومیه حضور داشته اند و نیروهای سپاه پاسداران با مستقر کردن مسلسلهای دوشکا در اطراف ساختمانهای مهم دولتی همچون استانداری آذربایجانغربی و صدا و سیمای استانی به حفاظت از این مکانها می پردازند.

شاهدان عینی از بازداشت بیش از هزارتن از تظاهرکنندگان درارومیه و انتقال آنها به ساختمانهای دولتی همچون استانداری آذربایجانغربی و اداره آموزش پرورش و ساختمان بسیج و بازداشتگاههای امنیتی خبر می دهند.شاهدان عینی می گویند کامیونهای قفس دار نیروهای یگان ویژه را دیده اند که در حال انتقال بازداشت شدگان به بازداشتگاهها بوده اند. مجید و توحید جوادی از فعالین آذربایجانی در ارومیه در بین بازداشت شدگان هستند.

خیابانهای اطراف مرکز،ارتش،عطایی،خیام،کاشانی،امینی،باکری، دانشکده،امام،اطراف مسجد صدر، راسته غلام خان ، میدان ایالت، منطقه عسگر آباد و زنجیر، بابا ساعی ، حسین آباد کانون درگیریها گزارش شده است.

در تبریز نیز به دنبال فراخوان فعالین مدنی آذربایجانی بیش از ده هزار تن از از مردم تبریز مسیرهای منتهی به مرکز این شهر از جمله شهناز، دارایی،راستا کوچه جلو بانک ملی، پاساژمولوی، بازار شمس تا امیرکبیر و قیزیلچی بازار و نقاط دیگر دست به تظاهرات زدند و با سردادن شعارهای"اورمو گولو جان وئریر - مجلیس قتلینه فرمان وئریر"(دریاچه ارومیه جان میدهد و مجلس به قتلش فرمان میدهد)، تورک قارداشیم سنده گل(برادر ترکم تو هم به ما بپیوند)، اورمو گولو سوسوزدو آذربایجان اویانماسا اوتوزدو"(دریاچه ارومیه تشنه است و اگر آذربایجان بیدار نشود بازی را باخته است)،یاشاسین آذربایجان(زنده باد آذربایجان)اعتراض خود را به نمایش گذاشتند.

به گفته شاهدان عینی نیروهای ضد شورش با حمله به تظاهرات مردم تبریز با پرتاب گاز اشک آور و با استفاده از باتوم،سیم و گلوله های رنگی به مردم حمله و در دستگیریهای دسته جمعی صد ها تن را بازداشت کردند.بازداشت شدگان به ساختمان استانداری آذربایجانشرقی و ادارات دولتی منتقل شده اند. مهدی محمد پور، کیان پیغامی، خندان ازجمله بازداشت شدگان هستند.

منابع آداپ همچنین از مرگ یکی از تظاهرکنندگان در خیابان تربیت تبریز در اثر اصابت باتوم نیروهای ضدشورش خبر می دهند. نیروهای ضد شورش پس از مشاهده مرگ این تظاهرکننده بلافاصله جسد وی را برداشته و به نقطه نامعلومی منتقل کرده اند.
فضای شهرهای دیگر آذربایجان نیزمتشنج گزارش می شود وبازداشت فعالین آذربایجانی در شهرهای مختلف به وقوع پیوسته است از جمله می توان به اسامی ابراهیم نوری و علیرضا چنگیزی اشاره کرد که امروز توسط مامورین امنیتی در اهر بازداشت شده اند.