ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 02.09.2011, 9:32
پافشاری وزیر خارجه آمریکا بر کناره‌گیری بشار اسد

رادیو فردا / ایلیا جزایری

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه دهم شهریورماه از کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان خواست بر تحریم‌های سوریه و بشار اسد رئیس جمهور این کشور بیافزایند تا این فشار‌ها او را مجبور به کناره‌گیری از قدرت کند.

کلینتون که در پاریس، پایتخت فرانسه، و در حاشیه کنفرانس دوستان لیبی در نشستی خبری سخن می‌گفت، خواسته کشورش برای کناره‌گیری بشار اسد از قدرت و باز کردن راه دموکراسی در سوریه را تکرار کرد.

او خواستار آن شد که کشورهای بیشتری راه ایالات متحده را در پیش گیرند و تحریم‌های قاطعی علیه دولت بشار اسد در واکنش به سرکوب اعتراض‌های سیاسی اعمال کنند.

شش ماه از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه می‌گذرد. هدف از این اعتراض‌ها سرنگونی نظام بشار اسد است.

در همین حال، به گفته سازمان ملل متحد، حاصل سرکوب این اعتراض‌ها تاکنون بیش از ۲۲۰۰ کشته بوده است.

پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از بشار اسد خواسته بود از قدرت کناره‌گیری کند. آمریکا همچنین تحریم‌های سختی علیه نظام حاکم بر سوریه اعمال کرده که مسدود کردن اموال شخصیت‌های بلندپایه این نظام و شماری از شرکت‌های مرتبط با دولت از آن جمله است.

هیلاری کلینتون به خبرنگاران در پاریس گفت: «روند انتقال سوریه به دموکراسی آغاز شده است. الان وقت آن است که بشار اسد نیز آن را به رسمیت بشناسد و از قدرت کناره‌گیری کند تا مردم سوریه بتوانند خود سرنوشت خود را تعیین کنند.»

او ادامه داد: «آنهایی که به ما در این دعوت پیوستند، باید گفته‌های ما را به عمل تبدیل کنند و فشار را بر اسد و اطرافیانش افزایش دهند. آنها باید تحریم‌های جدیدی علیه سوریه اعمال کنند که بخش‌های انرژی این کشور را هدف قرار دهد تا پول‌هایی که برای سرکوب معترضان هزینه می‌شود، قطع شود.»

وزیر امور خارجه آمریکا به شماری از کشورهای عربی و ترکیه که مواضعی تند علیه نظام سوریه اعلام کردند اشاره کرد و گفت اتحادیه اروپا نیز گام‌های مهمی برداشته است.

او افزود: «باید همچنان که در لیبی رخ داد، جامعه جهانی معترضان سوریه را تشویق کرده و نقشه راهی مشخص برای پیشروی این کشور به سوی دموکراسی وضع کند.»

حمله دوباره به شهر حماه

سخنان هیلاری کلینتون در حالی مطرح می‌شود که نیروهای امنیتی سوریه حمله جدیدی به شهر حماه را آغاز کرده‌اند.

نیروهای امنیتی به خانه‌ها یورش برده و اقدام به دستگیری دسته‌جمعی مردان می‌کنند. این حمله پس از آن صورت می‌گیرد که عدنان محمد بکور، دادستان حماه، در فیلمی ویدئویی که بر روی شبکه یوتیوب منتشر شده، استعفای خود را اعلام کرد. او دلیل این استعفا را سرکوب خونین معترضان توسط نیروهای دولتی عنوان کرد.

ماه گذشته ارتش و نیروهای امنیتی سوریه به شکلی گسترده به حماه یورش بردند. در این شهر تظاهرات اعتراض‌آمیز با حضور نزدیک به نیم میلیون نفر برگزار می‌شد. به گفته دادستان حماه، در جریان سرکوب معترضان، دست‌کم ۴۲۰ نفر کشته شده‌اند. ۷۲ نفر نیز در زندان و زیر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر، دید‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر در شهرهای مختلف سوریه در روز پنج‌شنبه خبر داد.

گزارش شده است که شهر حمص شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی است. در برخی محله‌ها تک‌تیرانداز‌ها هر جنبنده‌ای را هدف قرار می‌دهند. شامگاه چهارشنبه در این محله‌ها تظاهرات پرشوری برپا شده بود. در مناطق حومه حمص نیز وضعیت بدین ترتیب است.

در شهر تلکلخ نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان آتش گشوده و شماری را کشته و زخمی کردند. درعا و حومه آن نیز شاهد تظاهرات و سرکوب آن توسط نیروهای امنیتی بود.

در محله‌های المیدان و برزه دمشق نیز تظاهرات چند هزار نفری برگزار شد. مناطق حرستا، سقبا، حموریه، الضمیر، الزبدانی، القدم و القابون در حومه دمشق نیز شاهد تظاهرات بودند. نیروهای امنیتی ده‌ها نفر از معترضان را بازداشت کردند.

دیرالزور نیز همچنان شاهد انشعاب نیروهای ارتش و درگیری جداشدگان با نیروهای امنیتی است.

در همین حال معترضان در سوریه خود را برای تظاهرات روز جمعه آماده می‌کنند. جمعه‌ای که آن را«می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم» نامیده‌اند.

***


اسپانيا خواستار حمايت از مخالفان حکومت سوريه شد

نخست وزير اسپانيا در بيانيه‌ای از جامعه‌ی جهانی خواست تا به طور کامل و همه‌جانبه از مخالفان بشار اسد، حاکم سوريه، حمايت بعمل آورد.

خوزه رودريگز زاپاترو، با اشاره به حمايت شورای امنيتِ سازمان ملل از مخالفان در ليبی، در بيانيه‌ی خود آورده است: اين نمونه بايد به ديگر کشورها مانند سوريه که مردم برای آزادی می‌جنگند، تسری پيدا کرده و جامعه‌ی جهانی به طور همه‌جانبه از آنان حمايت کند.