ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 31.08.2011, 11:05
عفو بین‌الملل: ۸۸نفر در زندان‌های سوریه کشته شده‌اند

بی بی سی: عفو بین‌الملل، از گروه های مدافع حقوق بشر، اسامی ۸۸ نفری را که می گوید طی پنج ماه گذشته، در بازداشتگاه‌های سوریه جان خود را از دست داده‌اند، منتشر کرده است.

بی بی سی کلیپ‌های ویدئویی را که عفو بین الملل به آن دست یافته مشاهده کرده است که نشان می دهد در میان قربانیان، ده نوجوان نیز دیده می شود که به شدت شکنجه شده اند.

در این ویدئوها، اجساد زندانیانی دیده می شود که بر آنها آثار ضرب و جرح شدید، سوختگی، شوک الکترونیکی و سایر موارد آزار و اذیت دیده می شود.

نیل سموندز، سخنگوی عفو بین الملل، دولت سوریه را به بی اعتنایی ظالمانه به حق حیات انسانی متهم کرده است.

او گفته است که قربانیانی که اسامی آنان را در اختیار دارد از افرادی بوده اند که در جریان اعتراض علیه حکومت بازداشت شدند و سپس زیر شکنجه، به قتل رسیدند.

برخی از قربانیان نوجوانان سیزده ساله بوده اند.

روزنامه نگاران خارجی از ورود به سوریه و گزارش رویدادهای این کشور منع شده اند و در نتیجه، نمی توان گزارش های ارسالی از این کشور را به طور مستقل تائید کرد.

اتهامات وارده از سوی عفو بین الملل در گزارشی منتشر شده است.

انتشار این گزارش پس از آن صورت می گیرد که دولت سوریه اخبار حاکی از کشف یک گور دسته جمعی در شهر درعا را که شاهد تظاهرات گسترده ضد دولتی بوده به شدت رد کرده است.

گزارشگر عفو بین الملل در امور سوریه می گوید که این سازمان حقوق بشری نام حداقل سه هزار نفر را که در حال حاضر در بازداشت به سر می برند، در اختیار دارد.

گفته شده که بین ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر در زندان های سوریه در بازداشت هستند و عفو بین الملل می گوید شکنجه در زندان های سوریه رواج دارد و با گذشت زمان، اوضاع در حال وخیم تر شدن است.

بسیاری از زندانیان در سلول های انفرادی زندانی شده اند.

آقای سموندز می گوید میزان بدرفتاری ثبت شده با زندانیان در نزدیکی شهرهای درعا و حمص به سطح نحوه رفتار با زندانیان در سال های دهه هشتاد میلادی رسیده است.

درعا اولین شهر در سوریه بود که از اوائل ماه مارس امسال، تظاهرات ضد دولتی در آن برگزار شد.

نیروهای امنیتی سوریه به شدت تلاش کردند تا این ناآرامی ها را سرکوب کنند اما تظاهرات ضد دولتی ماهها ادامه داشت تا اینکه ارتش برای آرام کردن اوضاع وارد عملیات شد که طی آن دهها نفر کشته و صدها نفر از اهالی شهر بازداشت شدند.

سازمان عفو بین الملل در گزارش خود می گوید تمام قربانیان عملیات ارتش سوریه مرد یا پسر هستند و حداقل در ۵۲ مورد، سند و مدرکی دال بر شکنجه یا بدرفتاری وجود دارد که منجر به مرگ آنان شده و یا در مرگ این افراد موثر بوده است.

عفو بین الملل می گوید مرگ زندانیان در بازداشتگاه هایی در پنج استان دیگر از جمله دمشق، ریف دمشق، ادلب، حماة و حلب نیز گزارش شده است.

این سازمان حقوق بشری می گوید اسامی بیش از ۱۸۰۰ نفری را جمع آوری کرده که از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتی در سوریه کشته شده اند در حالیکه هزاران نفر دیگر بازداشت شده اند.

عملیات در حماة

در جریان تظاهرات ضد دولتی بعد از برگزاری نماز عید فطر، هفت نفر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی از پای درآمدند

در همین حال شاهدان عینی گفته اند که از ساعات اولیه صبح چهارشنبه، سی و یکم اوت، نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی تانک به منزل چند تن از فعالان سیاسی در دو منطقه شهر حماة حمله کردند.

یک فعال محلی به رویترز گفت که چند دستگاه تانک در پلی در دروازه شرقی ورودی شهر مستقر شده اند و صدها سرباز وارد شهر شده اند.

روز گذشته هم در جریان تظاهرات ضد دولتی بعد از برگزاری نماز عید فطر، هفت نفر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی از پای درآمدند.

به گفته مخالفان دولت سوریه، شش نفر از کشته شدگان در استان جنوبی درعا و در اثر شلیک نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل اخیرا دستور تحقیقات کامل و مستقل در باره نقض حقوق بشر توسط دولت سوریه را داد.

جامعه جهانی فشار بر دولت سوریه را برای توقف سرکوب ها تشدید کرده و برخی کشورها گفته اند که بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور باید کناره گیری کند.

دولت سوریه برای فرو نشاندن ناآرامی ها، امتیازاتی به معترضان داده اما این امتیازات تاثیری در پایان بخشیدن به تظاهرات اعتراضی نداشته است.