ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 16.08.2011, 13:25
حرف‌های یک عضو موتلفه درباره موسوی

بخش‌هایی از گفته‌های حسن غفوری‌فرد در مصاحبه‌اش با هفته‌نامه پنجره

* اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان به کمک شهید آیت، تصویب شد. بحث ولایت فقیه و کار کردن روی مساله فرماندهی کل قوا، از پیشنهادهای مرحوم آیت بود. او از موافقان این اصل بود و بنی‌صدر از مخالفان آن. بنی‌صدر فکر می کرد رئیس جمهور می شود و رئیس‌جمهور هم باید بالاترین مقام مملکت باشد و همه اختیارات را در دست بگیرد. او حتی نسخه نهایی قانون اساسی را امضا نکرد.

* من و شهید آیت مقاله‌هایی درباره گروه منافقین (مجاهدین خلق) می‌نوشتیم اما مهندس موسوی که مسئول روزنامه جمهوری اسلامی بود، آنها را چاپ نمیکرد و می گفت صلاح نمی دانیم که الان با منافقین درگیر شویم. در حالیکه ما معتقد بودیم که منافقین در گوشه وکنار کشور، با ما درگیر شده‌اند. او حتی مخالف چاپ مقاله‌هایی علیه مصدق و به نفع آیت‌الله کاشانی بود.

* از ابتدا من و شهید آیت در حزب جمهوری اسلامی با آقای موسوی اختلاف نظر داشتیم. آیت مخالف عضویت مهندس موسوی در شورای مرکزی بود، چه رسد به اینکه بخواهد وزیر خارجه یا نخست وزیر شود. در حزب، من با آقای بادامچیان و ناطق نوری و جاسبی یک گروه بودیم، موسوی و دیگران هم یک گروه. همین اختلافها باعث شد تا حزبی با آن عظمت و استحکام نتواند ادامه حیات بیابد.

* برای پست نخست وزیری، انتخاب اول رهبر انقلاب، مهندس موسوی نبود. بلکه دکتر ولایتی را معرفی کردند که مجلس به او رای نداد. بعد افرادی مثل پرورش، مهندسی غرضی و دکتر نوربخش و ... مطرح شدند. چون پس از انفجار نخست وزیری، می خواستیم سریع نخست وزیر معرفی شود، در نهایت مقام معظم رهبری ایشان را معرفی کردند.

* دیدگاه مهندس موسوی یک مقدار چپ بود و به همین دلیل از روز اول مخالفان جدی داشت. از آنجا که شخصا خیلی اهل مجادله نیستم، بالاخره از دستگاه دولت آقای موسوی استعفا دادم. در حالیکه من ۱۷۹ رای اعتماد از مجلس گرفته بودم اما موسوی با حمایت امام ۱۳۰ رای داشت. حتی رای او در کنگره حزب جمهوری اسلامی خیلی از من کمتر بود.

* نقش امثال بادامچیان، آیت و جلالالدین فارسی در انقلاب خیلی شفافتر و عمیق‌تر از آقای موسوی بود. اما خانم ایشان دو کتاب نوشته بودند که قدری معروف شده بود. اما آقای موسوی وقتی داخل حزب آمد، معروف شد. قبل از انقلاب، خانم زهرا رهنورد، آقای موسوی را معروف کرد. قبل از انقلاب، جلساتی در خانه دکتر لواسانی برگزار میشد که سخنرانان اصلیاش مهندس بازرگان و خانم رهنورد بودند. اما موسوی شاید بین هنرمندان شناخته شده بود و در جوامع سیاسی و روشنفکری، چهره سرشناسی نبود.

برخی داده‌ها درباره حسن آیت از ویکی پدیا


درباره حسن آیت:

حسن آیت (زاده ۳ تیر ۱۳۱۷ در نجف آباد - درگذشته ۱۴ مرداد ۱۳۶۰ در تهران) عضو «حزب زحمتکشان ملت ایران»، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، از نمایندگان استان اصفهان و عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان قانون اساسی و نماینده تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی بود. او نقش مهمی در الحاق اصل ولایت فقیه به قانون اساسی ایران داشت. آیت که به گفته‌ای طراح سقوط بنی‌صدر (نخستین رئیس جمهوری اسلامی ایران) بوده است، در مرکز تهران توسط سازمان مجاهدین خلق ترور شد.

درباره حزب «زحمت‌کشان ملت ایران»:

حزب «زحمت‌کشان ملت ایران» از احزاب ایران است که حدود سی سال در عرصه تاریخ معاصر ایران فعالیت داشت. شخص اول این تشکیلات مظفر بقایی کرمانی بود. بنیاد نخستین حزب سازمان نظارت برای آزادی انتخابات بود که در شهریور‌‌ماه ۱۳۲۸ در حین همه‌‌پرسی مجلس شانزدهم، برای ایجاد فضایی آزاد برای مردم و ممانعت از تقلب حاکمیت، به رهبری مظفر بقایی کرمانی شروع به کار کرد.

درباره «مظفر بقایی»:

در ماجرای کودتای ۲۸ مرداد نیروهای دکتر مظفر بقایی از افرادی بودند که به خانه مصدق حمله بردند. آنان در عملیات کودتا نیز نقش فعال داشتند. سرانجام کودتای ۲۸ مرداد پیروز شد و دولت دکتر مصدق با کمک بقائی و حزب زحمت‌کشان ملت ایران و دو سازمان خدمات مخفی اطلاعاتی بریتانیا و سیا سرنگون شد. به این دلیل مطبوعات پس از کودتا بقایی را یکی از رهبران قیام ملی علیه دولت دکتر مصدق معرفی کردند.