ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 16.08.2011, 10:20
هشدار مجدد ترکیه به رژیم بشار اسد

احمد داوود اوغلو، در سخنانی توقف فوری عملیات‌ نظامی سوریه را علیه شهروندان سوریه خواستار شد.

به گزارش ایسنا، وی كه در یک كنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت با هشدار به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تصریح كرد: این حرف آخر آنكارا با مقام‌های سوریه است و ما انتظار داریم مقام‌های دمشق قبل از هر چیز فورا عملیات نظامی خود را بدون هیچ قید و شرطی متوقف كنند.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر عملیات‌ نظامی سوری‌ها متوقف نشود دیگر آنچه كه ما درباره طرح‌هایی كه می‌بایست انجام شود، می‌گفتیم باقی نخواهد ماند.

براساس گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی، در دیداری که اخیرا میان "بشار اسد" و "احمد داوداوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه برگزار شد «توقف فوری اقدامات علیه معترضان، بازگشت نیروهای ارتش به پادگانها، تعیین زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با اعلام جزئیات کامل آن از جمله برگزاری آزاد انتخابات تحت نظارت بین المللی و لغو ماده هشتم قانون اساسی سوریه در زمینه محدودشدن فعالیت‌های حزبی در حزب "بعث"» از جمله پیشنهادهای داووداعلو به اسد بوده است.

داوود اوغلو با بیان اینكه عملیات نظامی علیه غیر نظامیان از عصر پنجشنبه گسترش یافته است، تاكید كرد: ما تماس‌هایی با مقام‌های سوریه داشتیم و خواسته‌های خود را تكرار كردیم و بر این خواسته‌ها نیز به شدت پافشاری می‌كنیم.

وی در پاسخ سوالی در مورد آینده بشار اسد گفت: از لحاظ حقوق بشر نباید در این باره سخن گفت و این مساله امور داخلی آن كشور است.

وزیر امور خارجه تركیه در ادامه دادن فرصت دو هفته‌ای به بشار اسد به منظور پایان دادن به عملیات‌ نظامی را رد كرد و تاكید كرد: من در سفر به سوریه از مقام‌های سوری خواستم تا فورا ارتش را از شهرهای این كشور خارج كنند و اصلاحات گسترده را آغاز كنند.

وی در این سخنان عنوان داشت كه عملیات نظامی در شهرهای حماة، حمص، دیرالزور واللاذقیه باید فورا و بدون شرط متوقف شود.

وی همچنین خطاب به مقام‌های سوری گفت: من به شما می‌گویم اقدامات شما بدون بازخواست نخواهد بود.

همچنین معروف البخیت، نخست‌وزیر اردن در تماس تلفنی با عادل سفر، نخست‌وزیر سوریه با تاكید بر لزوم توقف فوری خشونت‌ها در سوریه از مقام‌های این كشور خواست هر چه زودتر اصلاحات در این كشور را آغاز كنند و بر سر میز مذاكره بنشینند.

وی در این تماس تلفنی با رد ادامه خشونت‌ها و قتل و كشتار در سوریه ابراز تاسف كشورش را در این زمینه به اطلاع همتای سوری خود رساند.

نخست وزیر اردن با اشاره به گسترش خشم ملت‌ها و دولت‌های جهان و شكل‌گیری تقریبا یک اجماع جهانی در قبال ادامه خشونت‌ها توقف فوری این گونه اقدامات را خواستار شد.

البخیت همچنین توقف فوری عملیات‌ نظامی و خونریزی‌ها در سوریه را خواستار شد و از مقام‌های سوریه خواست اصلاحات سیاسی خواسته شده را از سوی ملت این كشور اجرا كنند.

از سوی دیگر جی كارنی، سخنگوی كاخ سفید به روزنامه‌نگاران بیان كرد كه كشورش در حال مذاكره با تعداد زیادی از كشورهای جهان جهت اعمال فشارهای بیشتر بر بشار اسد برای متوقف كردن خشونت‌ها است.

وی با بیان اینكه ملت سوریه مستحق گذر آرام و بدون خشونت به سوی دموكراسی هستند بر لزوم توقف كشتارها و دستگیری‌های دسته‌جمعی در سوریه تاكید كرد.

همچنین ویكتوریا نالند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا اعلام كرد كه كشورش نمی‌تواند خبرهای منتشر شده مبنی بر گلوله باران شهر اللاذقیه را از سوی نیروی دریایی سوریه تایید كند.

از سوی دیگر یک منبع دیپلماتیک در سفارت عربستان در دمشق اعلام كرد كه هیچ شهروند عربستانی در حوادث اخیر در سوریه بازداشت نشده است.

وی اظهار داشت: در فصل تابستان تعداد زیادی از اتباع كشورش به سوریه سفر می‌كنند تا تعطیلات خوبی را در این كشور بگذرانند و پیش می‌آید كه حوادثی از قبیل تصادف در سوریه پیش بیاورند و باعث شود كه به زندان بیفتند، اما در تابستان جاری تاكنون هیچ گزارشی مبنی بر بازداشت اتباع عربستانی در سوریه به سفارت عربستان نرسیده است.




گلوله باران لاذقیه ادامه دارد

به گزارش العربیه، شورای هماهنگی انقلاب سوریه اعلام کرد تعداد معترضانی که روز گذشته به ضرب گلوله نیروهای ارتش کشته شده اند به ۱۹ تن رسید.

بر اساس این گزارش ۴ تن از مخالفان در حمص، ۸ تن در منطقه " الحوله " در اطراف حمص وهمچنین ۶ تن در لاذقیه و یک نفر در دیرالزور کشته شده اند.

منابع مخالفان تاکید کردند نیروهای دولتی جسد چند تن از قربانیان را با خود بردند.

شورای هماهنگی انقلاب سوریه اعلام کرده است روز سه شنبه ۱۶ – ۸ – ۲۰۱۱ تظاهرات اعتراضی در شهرهای حماه ، درعا ، ادلب، دمشق وحاشیه آن، حمص، قامشلی وحلب از سر گرفته شد.

این شورا افزود مناطق "مزه" ، "العدوی" و "المیدان" در دمشق وهمچنین "دوما" و "حرستا" در اطراف پایتخت این کشور شاهد حضور معترضان بود و نیروهای امنیتی ولباس شخصی به سمت تظاهرکنندگان آتش گشودند.

یک شاهد عینی از لاذقیه در تماس تلفنی با العربیه اعلام کرد عملیات ارتش در این شهر روز سه شننبه نیز از سر گرفته شد وصدای شلیک گلوله در مناطق مختلف این هر شنیده شد.

درهمین حال دولت فیلیپین از ۱۷ هزار تبعه خود در سوریه خواست به دلیل گسترش خشونت ها در این کشور هر چه سریعتر خاک سوریه را ترک کنند.

روابط عمومی وزارت خارجه فیلیپین اعلام کرده است هزینه خروج اتباع خود از سوریه را پرداخت خواهد کرد.

اعتراضات مخالفان بشار اسد كه با سركوب شدید از سوی نیروهای نظامی سوریه همراه بوده است ‘ بنا بر گفته های سازمان های حقوق بشری در این کشور تاکنون حدود ۲۰۰۰ کشته در بر داشته است.

دولت سوریه می گوید با " گروهک های مسلح " مبارزه می کند اما مخالفان تصاویر فراوانی از برخورد مسلحانه نیروهای دولتی و لباس شخصی با معترضان مدنی منتشر کرده اند.

مخالفان سوری مانند انقلاب های تونس ومصر می خواهند رئیس جمهور این کشور را از قدرت کنار بگذارند اما با واکنش شدید نیروهای وفادار به بشار اسد مواجه شده اند.