ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 14.08.2011, 10:17
«خاتون۱»، سوژه جدید اختلاف دولت و اصولگرایان

شرق: ساز مخالف دولت با اصولگرایان و برخی مسوولان این بار از «خاتون ۱» كوك شد. نیروی انتظامی و طرح امنیت اخلاقی پروژه‌ای بود كه هدف انتقادات كم‌سابقه نشریه دولتی ایران قرار گرفت. روزنامه‌ای كه این روزها از سوی جریان اصولگرایان و شخصیت‌هایی چون مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار «پایگاه جریان انحرافی» توصیف می‌شود.

در آستانه انتخابات مجلس نهم گویا این بحث حجاب است كه یك‌بار دیگر مثل گذشته قرار است تنور انتخابات را گرم كند. نگاه روزنامه ایران به بحث حجاب و حمله به نیروی انتظامی در اجرای طرح امنیت اخلاقی و گشت‌های ارشاد آنقدر متفاوت بود كه در تعارض كامل با آنچه كه در تریبون‌های رسمی كشور بیان می‌‌شود، قرار داشت.

روز گذشته همزمان با درج تیتر «مسیر نظام عوض نشده، بحث انحرافی مطرح نكنید» در صفحه یك روزنامه دولتی ایران كه به نوعی پاسخ به انتقادات و حملات اخیر به این نشریه و اتهام «نفوذ جریان انحرافی» در این روزنامه بود، ویژه‌نامه‌ای با عنوان «خاتون یك» در ۲۵۸صفحه منتشر شد كه موضوع آن مساله حجاب و پوشش زنان بود.

این ویژه‌نامه به صورت رایگان و ضمیمه روزنامه ایران كه به قیمت ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد در سراسر ایران توزیع شد. این ویژه‌نامه در بخش‌های مختلف خود به شیوه‌های متفاوت برخی طرح‌های عفاف و حجاب را ناكارآمد دانسته است.

در ابتدای این ویژه‌نامه علی‌اكبر جوانفكر، مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهوری در سرمقاله‌ای عملکرد نامناسب برخی مسوولان و بویژه نیروی انتظامی را در بی‌حجابی موثر دانست.

در مطلب بعدی این ویژه‌نامه، نامه رییس‌جمهور در اعتراض به وزیر كشور و همچنین سخنان متفاوت رییس‌جمهور درباره حجاب با این عنوان كه «دستور تشكیل شورای صیانت از حقوق شهروندی راهی به سوی مهار گشت ارشاد است» منتشر شده است.

«مشكل ما رنگ لباس و مدل مو نیست»، عنوان مطلبی برای روزشمار دیدگاه‌های محمود احمدی‌نژاد درباره موضوع حجاب است كه از سال ۸۴ به آن پرداخته و جمع‌آوری شده است.

در یكی از مطالب این ویژه‌نامه ضمن بیان انتقادات تند علیه طرح امنیت اخلاقی، «رنگ مشكی» به عنوان پدیده‌ای نامتناسب با زنان و دختران ایرانی كه از سوی ناصرالدین‌شاه قاجار به زنان تحمیل شده، معرفی شده است.

مهدی كلهر، مشاور سابق رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد كه با موهای بلند و ظاهری متفاوت از دیگر مسوولان جمهوری اسلامی در دولت نهم فعالیت می‌کرد و گهگاه با همین ظاهر در رسانه ملی ظاهر می‌شد، نه تنها ظاهر متفاوتی داشت بلكه اعتقاداتش هم با دیگران متفاوت بود.

كلهر از احتمال فراهم شدن شرایط بازگشت خواننده‌های لس‌آنجلسی در دولت نهم سخن گفته بود. وی در این ویژه‌نامه در گفت‌وگویی عنوان كرده كه «این رنگ مشكی متكبرانه را ناصرالدین شاه از فرانسه به ایران آورد!»

اما این تنها مطالب متفاوت ویژه‌نامه «خاتون ۱» در روزنامه دولتی ایران نبود. این نشریه برای گفت‌وگوی خود با آیت‌الله حائری شیرازی تیتر «افراط در حجاب، خطرناك‌تر از بی‌حجابی است» را انتخاب كرده بود. جدای از مطالب، تصاویر و كاریكاتورهای تعجب‌برانگیزی (یا دست‌كم نادر در روزنامه‌های پرتیراژ) در این ویژه‌نامه استفاده شده است.
تصویر احمدی‌مقدم با عینك آفتابی كه زیر آن درج شده «‌ای گشت مرا ارشاد كن» یا كاریكاتورهایی كه نشان می‌دهد برخی افراد «بد حجاب» دختری بدون پوشش سر را تمسخر می‌كنند اما در واقع طراح عنوان كرده بدحجابی آنها بسیار بدتر از بی‌حجابی طرف مقابل است نمونه‌هایی از مطالب این نشریه است.



بحث مربوط به حجاب و موضوع گشت‌های ارشاد در سال‌های اخیر به یكی از شعارهای انتخاباتی در آستانه برگزاری هر انتخاباتی تبدیل شده كه كاندیداها درخصوص آن اظهارنظر می‌كنند. سال ۸۴ و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بود كه محمود احمدی‌نژاد اعلام كرد «مشكل ملت ما رنگ لباس و مدل موی جوانان نیست.» احمدی‌نژاد سپس در گفت‌وگوی ویژه خبری در خرداد همان سال عنوان كرد: «واقعا مشكل جوان‌های ما این است كه مدل موهایشان را چگونه بگذارند؟»

به اعتقاد تحلیل‌گران سیاسی و اجتماعی این اظهارات در جذب آرای محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ۸۴ بی‌تاثیر نبود. اما در دولت نهم گشت‌های ارشاد شكل گرفت كه بعضا شنیده می‌شد دولت مخالف آن است. در چنین شرایطی غلامحسین الهام، كه سخنگویی دولت را در دولت نهم برعهده داشت با نگارش مقاله و در قالب گفت‌وگو گرچه كوشید با انتقاد از «طرح امنیت اجتماعی» مسوولیت آن را متوجه نیروی انتظامی و قوه‌قضاییه بداند و حساب دولت و شخص احمدی‌نژاد را از اجرای این طرح جدا كند اما از مسوولان نیروی انتظامی پاسخ شنید كه «نیروی انتظامی در اجرای طرح امنیت اجتماعی با دولت كاملا هماهنگ است و این طرح به دستور رییس‌جمهور اجرا می‌شود كه اگر نیاز باشد اسناد و مدارك این هماهنگی‌ها نیز منتشر می‌شود.»

الهام در قالب یك گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا نیز اعلام كرد: «نیروی انتظامی در برخورد با ناهنجاری‌ها به عنوان ضابط قضایی انجام وظیفه می‌كند و ارتباطی با دولت ندارد.»

در این میان احمدی‌نژاد نیز در حاشیه جلسه هیات دولت سخنان الهام را موضع دولت اعلام كرد و در واقع حمایت خود را تلویحا از سخنان الهام ابراز كرد. مواضع دولت در قبال حجاب و فعالیت‌های نیروی انتظامی همچون گشت ارشاد همواره در جریان اصولگرا و سنتی‌های این جریان چالش‌برانگیز بوده اما دولت هم مواضع خود را سعی كرده با احتیاط و در لفافه مطرح كند. تنها در آستانه انتخابات است كه این موضوع با صراحت بیشتری مطرح می‌شود. دولت اما تبلیغاتی بودن این مساله را همواره رد كرده است.

مواضع دولت در مورد بحث پوشش در جامعه و عملكرد نیروی انتظامی در آستانه انتخابات دهم در سال ۸۸ نیز ادامه یافت. در دوران ریاست‌جمهوری دور دوم احمدی‌نژاد نیز دولت ترجیح داد در قبال اظهاراتی همچون سخنان احمد خاتمی خطیب نماز جمعه كه گفته بود؛ «مردم و مراجع و رهبر انقلاب در برابر گسترش بدحجابی در جامعه آرام نمی‌گیرند»، موضع صریحی نداشته باشد.

در چنین شرایطی انتشار ویژه‌نامه «خاتون ۱» در نشریه دولتی ایران و در حالی‌كه این رسانه متهم به فعالیت در راستای جریان انحرافی و خواسته آنها (كه به اعتقاد تحلیل‌گران تاثیرگذاری در انتخابات آینده مجلس) است، به نوعی ادامه همان تنش‌ها با سایر اصولگرایان و انتقادات گذشته آنها به محمود احمدی‌نژاد است.



واكنش‌ها به ویژه‌نامه روزنامه دولتی ایران

ویژه‌نامه «خاتون۱» روزنامه ایران كه با موضوع «عفاف و حجاب» روز گذشته منتشر شد، واكنش‌های شدیدی را میان اصولگرایان و رسانه‌های این جریان برانگیخت. سایت خبری نسیم آنلاین گزارش داد جلسه هیات نظارت بر مطبوعات جهت بررسی «توقیف روزنامه ایران» دوشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

محمدتقی رهبر، رییس فراكسیون روحانیون مجلس در گفت‌وگو با فارس تاكید كرد: «مجلس شورای اسلامی نسبت به اقدام موهن روزنامه ایران در توهین به حجاب برتر، واكنش نشان می‌دهد. رسانه‌های «جهان نیوز، فرارو و رجانیوز» از سایت‌های اصولگرایان نیز به ویژه‌نامه روزنامه ایران واكنش نشان دادند.

سایت «رجا‌نیوز» نوشت: در این ویژه‌نامه مطالب «ساختارشكنانه‌ای در مورد مساله حجاب و پوشش زنان ایرانی بیان شده كه عجیب‌ترین این ادعا‌ها، توهین مستقیم به حجاب بر‌تر یعنی چادر است.» اما حمید رسایی از اعضای فراكسیون انقلاب اسلامی در مجلس این ویژه‌نامه را اقدام جریان انحرافی توصیف كرد.

قاسمیان در روابط عمومی دادستانی نیز در گفت‌وگو با ایلنا گفته با توجه به شدت واكنش‌ها به ویژه‌نامه روزنامه ایران تحت عنوان «خاتون» كه به بیان انتقاداتی علیه طرح «امنیت اخلاقی» پرداخته و نظرات سوال‌برانگیزی نسبت به مقوله حجاب مطرح شده، احتمال اینكه دادستان تهران نسبت به این روزنامه اعلام جرم كند بسیار زیاد است.» همچنین آیت‌الله حائری‌شیرازی مطالب منتسب به وی در ویژه نامه روزنامه ایران را تغییر یافته اعلام کرد.

توضیح روزنامه ایران درباره مطالب ویژه‌نامه خاتون

روابط عمومی روزنامه ایران درباره ویژه‌نامه «خاتون» این روزنامه كه روز گذشته منتشر شد، اطلاعیه‌ای صادر كرد.

روزنامه ایران نوشت: متاسفانه تعدادی از سایت های خبری که بعضا مدعی دفاع از جریان اصولگرایی نیز هستند در اقدامی هدفمند، بخشی از مطالب وزین این ویژه نامه را آشکارا تحریف کرده و از این رهگذر کوشیده اند تا ضمن ناراحت کردن علما و روحانیون عالیمقام، احساسات مذهبی مردم را تحریک نمایند.

بسم الله الرحمن الرحیم

روزنامه ایران به منظور تبیین نقش حجاب در حفظ عفت و پاکدامنی زن مسلمان ایران و تجلیل از مقام و منزلت وی ، اقدام به انتشار ویژه نامه وزین و ارزشمندی به نام خاتون کرده که روز شنبه به همراه روزنامه ایران به صورت رایگان توزیع شده است. متاسفانه تعدادی از سایت های خبری که بعضا مدعی دفاع از جریان اصولگرایی نیز هستند در اقدامی هدفمند، بخشی از مطالب وزین این ویژه نامه را آشکارا تحریف کرده و از این رهگذر کوشیده اند تا ضمن ناراحت کردن علما و روحانیون عالیمقام ، احساسات مذهبی مردم را تحریک نمایند.

به عنوان نمونه، سایت خبری رجانیوز که از مدعیان اصلی جریان اصولگرایی است با تحریف آشکار گفت و گوی این ویژه نامه با آقای مهدی کلهر به نقل از وی ادعا کرده است که «چادر مشکی، اشرافی و متکبرانه است و از مجالس عیاشی شبانه اروپا در آمد» . این در حالی است که آقای کلهر در این گفت وگو به هیچوجه وارد ماهیت چادر نشده و صرفا رنگ مشکی را مورد بحث قرار داده است. وی گفته است: رنگ متکبرانه مشکی را ناصرالدین شاه از مجالس اشرافی عیاشی شبانه در اروپا به ایران آورد. بنابراین کاملا روشن است که وی فقط رنگ مشکی را به جهت وارداتی بودن آن از فرانسه و انگلیس ، یک امر اشرافی و متکبرانه توصیف کرده است نه اصل چادر را که در آن زمان زنان ایرانی از چادرهای نقش دار و کاملا پوشیده استفاده می کردند.

همین سایت خبری در تحریف دیگری از این مصاحبه ، به نقل از آقای کلهر «چادر مشکی را بدترین پوشش در زمینه فلسفه حجاب» نامیده است. این در حالی است که آقای کلهر فلسفه حجاب را پیشگیری از قرار گرفتن زن در مقابل تیرنگاه مردان هیز توصیف کرده و از این منظر چادر مشکی را نه به جهت چادر بودن بلکه از منظر مشکی بودن آن ، موجب برجسته شدن چهره زن و قرار گرفتن آن در مرکز نگاه دیگران توصیف کرده است.

این سایت خبری در ادامه تحریفات خود مدعی شده است که آقای کلهر قانون حجاب و عفاف را با یاسای چنگیز (فرمانده خونخوار مغول) مقایسه کرده است. این در حالی است که سخنان آقای کلهر چنین بوده است: قانون حجاب ما کامل و جامع نیست اما قانون حجاب هر طوری که هست باید اجرا شود. من در سال 77 در نامه هایی به فرزندم که در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد نوشتم یاسای چنگیز بهتر از نبودنش است. او با این اشاره خواسته است تاکید کند که اجرای قانون هرچند ضعف هم داشته باشد بهتر از بی قانونی است و این سخن کاملا درستی است و هیچکس از این سخن ، قیاس میان قانون حجاب و عفاف با یاسای چنگیز را برداشت نمی کند مگر افکار انحرافی و غلط گردانندگان برخی سایتهای یک جریان خاص.

این سایت خبری در انتها به سرمقاله ویژه نامه به قلم آقای علی اکبر جوانفکر سرپرست محترم روزنامه اشاره کرده و آورده است : جوانفکر «قراردادن حجاب در حوزه امر به معروف و نهی از منکر را اشتباه نامیده است».

این تحریف غیراخلاقی در حالی صورت گرفته که در سرمقاله ویژه نامه چنین آمده است: اگر حجاب را در حوزه امر به معروف و نهی از منکر قرار دهیم ، اشتباه بزرگی خواهد بود که آن را به یک حوزه رسمی و خاص مانند نیروی انتظامی محدود کنیم...

روزنامه ایران مراتب تنفر و انزجار خود را از این اقدام انحرافی سایت های خبری وابسته به یک طیف خاص سیاسی ابراز می دارد و بر این نکته تاکید می کند که دستگاههای مسوول با دقت و وسواس لازم بر امور نظارت دارند و سایت های خبری مزبور با جنجال آفرینی و هوچی گری قادر به قلب حقایق و وارونه نشان دادن واقعیت های پیش روی مردم و مسوولان نخواهند بود.

روزنامه ایران با مراجعه به دستگاه قضایی، از سایت های هتاک و کینه توزی که با انتشار مطالب تحریف آمیز، سعی در تخریب اعتبار و جایگاه روزنامه وزین ایران کرده اند شکایت خواهد کرد و از همه روزنامه ها کشور انتظار دارد که از انتشار این مطالب تحریف شده اجتناب ورزند، چه در غیر این صورت باید مسوولیت نشر دروغ های نسبت داده شده را برعهده بگیرند.

اعلام جرم علیه سرپرست روزنامه ایران

دادستان تهران به عنوان مدعی‌العموم علیه سرپرست روزنامه ایران به اتهام «جریحه‌دار نمودن عفت و اخلاق عمومی» اعلام جرم كرد. به گزارش ایسنا، در اعلام جرم دادستان تهران آمده است: روزنامه ایران در ضمیمه مردادماه سال ۱۳۹۰ با عنوان «خاتون یك» به درج مطالبی راجع به حجاب و اعتقادات زن مسلمان ایرانی پرداخته و با حمله به چادر و طرح حجاب و عفاف، با ترویج اباحه‌گری در حوزه پوشش اسلامی، مطالبی را درج كرده كه جریحه‌دار‌كننده عفت و اخلاق عمومی است. مراتب جهت رسیدگی به دادسرای فرهنگ و رسانه اعلام شده است.

روزنامه ایران در محاصره یگان‌های ویژه

از عصر دیروز یگان‌های ویژه نیروی انتظامی اطراف روزنامه ایران مستقر شده‌اند.

به گزارش جهان، تعداد یگان‌های ویژه از صبح امروز افزایش یافته و درب اصلی این موسسه فرهنگی، مطبوعاتی در حصار این نیروی‌ها قرار دارد.

هرچند تاکنون از علل حضور این نیروها اطلاعاتی در دسترس نیست اما ظاهرا حضور ناجا به درخواست مسئولین دولتی بوده است.

گفتنی است روز گذشته با انتشار ویژه نامه ضد حجاب توسط روزنامه ایران اقشار مختلف مردم نسبت به این حرکت واکنش نشان دادند. کارشناسان و برخی مسئولان مربوطه نیز در مصاحبه‌هایی اعلام کردند که باید علیه مدیران این رسانه اعلام جرم شده و با آن‌ها برخورد قضایی صورت بگیرد.

اما روز گذشته دادستانی در واکنش به این اقدام موهن روزنامه فرقه انحرافی سریعا واکنش نشان داد و علیه آن اعلام جرم کرد. این اقدام باعث شد تا برخی محافل خبری از توقیف این رسانه اطلاع دهند تا جایی که به نظر می‌رسد در جلسه فردای هیئت منصفه مطبوعات این کار در پاسخ به جریحه دار شدن قشر مذهبی جامعه صورت بگیرد.

لازم به ذکر است روزنامه ایران در اوایل آغاز به کار دولت نهم با مدیریت کنونی با هتاکی خود به قشر خاصی از جامعه موجبات تظاهرات خیابانی را به همراه داشت که در نهایت توقیف شد.