ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 14.08.2011, 7:37
تمامی كتب درسی اسلامی می‌شود

شرق: سهم حوزه‌های علمیه كشور در مدیریت سیستم آموزشی كشور افزایش پیدا می‌كند. مساله‌ای كه با امضای تفاهم‌نامه جدید میان حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش و آیت‌الله مقتدایی رییس حوزه علمیه مقدمات آن در حال اجراست. بر اساس تفاهم‌نامه جدید میان حوزه علمیه و آموزش و پرورش حضور روحانیان در مدارس افزایش خواهد یافت، ساختار قانونی همكاری‌های دو طرفه تثبیت می‌شود، تمامی كتب درسی با همكاری حوزویان اسلامی می‌شود، رشته آموزش و پرورش اسلامی در حوزه‌های علمیه ایجاد می‌شود، برنامه‌های درسی محتوایی با آموزه‌های دینی هم‌سو‌سازی می‌شود و در ابتدا چهار درس ادبیات فارسی، تعلیمات اجتماعی، علوم تجربی و تاریخ با رویكرد اسلامی با حضور حوزویان در مدارس تدریس خواهد شد.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم دبیر ستاد همكاری‌های حوزه و آموزش و پرورش كه سه سالی است حكم دبیری ستاد همكاری حوزه و آموزش و پرورش را از آیت‌الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه كشور گرفته است، برنامه‌ای را دنبال می‌كند كه یكی از مهم‌ترین تغییرات در ساختار آموزش و پرورش ایران در سال‌های اخیر است.

او در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «شرق» ضمن اعلام خبر امضای این تفاهم‌نامه جدید معتقد است این تفاهم‌نامه كه میان حوزه علمیه و آموزش و پرورش به امضا رسیده در ۲۲ بند است كه بسیار قوی‌تر، اجرایی‌تر از تفاهم‌نامه سابق بوده و همكاری‌ها در تفاهم‌نامه جدید بسیار افزایش داشته است.

او با اشاره به نگاه ویژه این تفاهم‌نامه نسبت به محتویات كتاب‌های درسی می‌گوید: یكی از بند‌های این تفاهم‌نامه بحث اسلامی شدن كتاب‌های درسی مدارس است كه این طرح با دربرگیری چهار درس ادبیات فارسی، تعلیمات اجتماعی، علوم تجربی و تاریخ اجرا خواهد شد و بیش از ۷۰ درصد مدارس راهنمایی كشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

او می‌افزاید: در اجرای طرح آموزش مبتنی بر رویكرد اسلامی و تربیتی كه از سال تحصیلی آینده در مدارس راهنمایی كشور انجام می‌شود، معلمان پس از شركت در دوره‌های آموزشی مربوطه و یادگیری نحوه آموزش دروس مورد نظر با رویكرد اسلامی و تربیتی تلاش می‌كنند تا در اجرای این طرح فرآیند یاددهی، یادگیری، تعمیق تربیت عاطفی و اخلاقی و آموزش مهارت‌های زندگی را دنبال كنند. البته دوره‌های آموزشی و توجیهی طرح آموزش مبتنی بر رویكرد اسلامی و تربیتی برای بیش از سه‌هزار و ۷۷۰ نفر از معلمان و مدیران مجری طرح برگزار شده است تا معلمان و مدیران مقطع راهنمایی آمادگی كامل برای اجرای این طرح را داشته باشند.

سهم حوزه‌های علمیه علاوه بر مدیریت در مدارس، اعمال نظر بر كتاب‌های درسی و نقش عمده در تدوین اسناد بالادستی همچون سند ملی آموزش و پرورش این بار به تربیت و آموزش برای معلمان نیز افزایش یافته است، به طوری‌كه ذوعلم در رابطه با دیگر طرح مطرح شده در این تفاهم‌نامه می‌گوید: یكی دیگر از بند‌های این تفاهم‌نامه طرح بصیرت و دانش‌افزایی دینی فرهنگیان است كه یكی از طرح‌های نو و ابتكاری ستاد همكاری‌ها است كه به منظور دانش‌افزایی استادان و معلمان مدارس آموزش و پرورش از سال دیگر به صورت منظم اجرا می‌شود در این طرح علاوه بر دانش‌افزایی، ارتقای سطح بینش معرفتی و اعتقادی معلمان با توجه به آموزه‌های دینی و كتاب‌های جدید معارف اسلامی در مدارس نیز در نظر گرفته شده تا خدمت ارزشمندی به فرهنگیان سراسر كشور عرضه شود.

دبیر ستاد همكاری‌های حوزه و آموزش و پرورش به همكاری بسیاری از نهاد‌های حوزوی در راستای برگزاری بهتر این طرح اشاره می‌كند و می‌افزاید: دفتر تبلیغات اسلامی با بیش از ۲۵۰ استاد، حوزه علمیه خواهران بیش از ۲۰۰ استاد، سازمان تبلیغات اسلامی ۵۰ استاد، تیپ مستقل امام صادق علیه‌السلام ۳۶ استاد و معاونت تبلیغ و آموزش‌های كاربردی حوزه‌های علمیه، ۳۵ استاد در راستای برگزاری این دوره‌ها در سراسر كشور با این ستاد همكاری كردند و البته موسسه امام خمینی نیز كمك‌های شایانی در اجرای این طرح در استان قم داشت و اعزام اساتید به تفكیك استان‌ها و اولویت‌ها صورت می‌گیرد.

او در ادامه به سیاست‌های مطرح شده در رابطه با تعلیم و تربیت اسلامی و چشم‌انداز مشخص شده در تفاهم‌نامه می‌گوید: اصلاح كتاب‌هاى درسى، تجدیدنظر در انتخاب معلمان دینى، گذاردن كلاس‌هاى كارآموزى و بازآموزى براى آنان و مبلغ در سطح مدرسه اصلی‌ترین سیاست ما در این تفاهم‌نامه است.

او می‌افزاید: تشكیل كارگروه‌های دینی برای مشاوران تحصیلی، برگزاری كلاس‌های مهدویت و انتظار، تهیه كارت همیاران نماز برای دانش‌آموزان به منظور جذب آنها به نماز جماعت، طرح اعتكاف دانش‌آموزی، استفاده از پتانسیل دبیران ریاضی و دروس تجربی به منظور مطرح كردن مباحث دینی آن مساله درس و... از دیگر برنامه‌های مطرح‌شده در این سند بوده است.