ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 12.08.2011, 13:11
جزئیات دیدار ۶ساعته داووداغلو با بشار اسد

یک روزنامه لبنانی در گزارشی به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک نوشت: دیدار اخیر وزیر امور خارجه ترکیه با رئیس جمهوری سوریه شش ساعت و نیم طول کشید که سه ساعت آن به گفگوی رو در روی این دو مقام گذشت.

به گزارش مهر، منابع ارشد دیپلماتیک در بیروت در گفتگو با روزنامه النهار لبنان اعلام کردند: دیداری که اخیرا میان "بشار اسد" و "احمد داوداوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه برگزار شد در مجموع ۶ ساعت و نیم به درازا کشید.

بر این اساس، سه ساعت از این دیدار که به گفتگوی اختصاصی اسد و داوداوغلو بدون حضور هیچ فرد دیگری انجام شده به تلاش اسد برای متقاعد کردن وزیر امور خارجه ترکیه گذشته است. گفته می شود اسد در این ساعات تلاش داشته دیدگاه خود به حوادث اخیر سوریه را برای داود اوغلو تشریح کرده و نظرات خود را مورد تایید قرار دهد.

این روزنامه نوشت: در ادامه این گفتگو، وزیر امور خارجه ترکیه با توجه به اظهارات اسد درباره شرایط سوریه از وی تقاضا می کند که به رسانه های ترکیه و دیگر کشورهای خارجی اجازه دهند تا وارد حماه و دیگر شهرهای سوریه شده تا واقعیات را ببینند که این درخواست با پاسخ منفی اسد روبرو می شود.

منابع دیپلماتیک دربیروت تاکید دارند که طرف ترک دست خالی به دیدار اسد نرفته و پیشنهادهایی را به وی ارائه کرده است. براین اساس، توقف فوری اقدامات علیه معترضان، بازگشت نیروهای ارتش به پادگانها، تعیین زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با اعلام جزئیات کامل آن از جمله برگزاری آزاد انتخابات تحت نظارت بین المللی و لغو ماده هشتم قانون اساسی سوریه در زمینه محدودشدن فعالیتهای حزبی در حزب "بعث" از جمله این پیشنهادها بوده است.

بنابراین گزارش، تعداد پیشنهادهای ترکیه به نظام اسد از ۱۰ مورد نیز فراتر رفته است. بر این اساس آنکارا تاکید کرده در صورت عملی شدن اصلاحات جدی توسط دمشق با کشورهای موثر در جامعه جهانی درباره تعویق زمان تحریمهای جدید علیه این کشور مذاکره می‌کند.