ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 08.08.2011, 10:35
نتایج مهم نظرسنجى درباره شبکه‌‏هاى ماهواره‏اى‏


آینده: چندی پیش یکی از مراکز مهم نظرسنجى کشور، نظرسنجی مبسوطی درباره «برنامه ‏هاى شبکه‏ هاى ماهواره‌‏اى» در ۳۱ شهر مرکز استان کرده که نتایج نگران کننده آن باعث شده تا برخی مسوولان کشور و به ویژه صداوسیما تا اندازه‌ای به تکاپو بیفتند.

به گزارش خبرنگار «آینده»؛ ۴۲ درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند بیننده برنامه ‏هاى ماهواره هستند و در هر شبانه روز به‏ طور متوسط حدود ۳ ساعت برنامه‏ هاى ماهواره را تماشا مى‏کنند. در عین حال ۵۸ درصد دیگر اصلاً شبکه ‏هاى ماهواره ‏اى را تماشا نمى‏ کنند.

همچنین ۵۲ درصد پاسخگویان در این نظرسنجی در حد زیاد و خیلى زیاد و ۴۰ درصد در حد کم و خیلى کم برنامه ‏هاى تلویزیون داخلى را تماشا مى‏کنند.

از نظر پاسخگویان، مهم‏‌ترین انگیزه کسانى که شبکه‏ هاى ماهواره ‏اى را تماشا مى‏کنند به ترتیب عبارتند از: تنوع، جذاب‏ بودن فیلم‏‌ها، شاد و سرگرم‏ کننده بودن و سرعت پوشش اخبار.

۳۳ درصد در حد زیاد و خیلى زیاد و ۳۲ درصد در حد کم و خیلى کم به تماشاى برنامه‏ هاى ماهواره ابراز علاقه کرده ‏اند. ۳۵ درصد نیز اصلاً علاقه ‏اى به تماشاى این شبکه‏‌ها ندارند.

مهم‏‌ترین قالب ‏هاى مورد علاقه بینندگان ماهواره به ترتیب عبارتند از: فیلم و سریال، شوى تلویزیونى، مسابقات و سرگرمى، برنامه‏ هاى ورزشى، خبر و تحلیل سیاسى، موسیقى و هنر و برنامه ‏هاى علمى.

از میان بینندگان شبکه ‏هاى ماهواره ‏اى، ۴۰ درصد گفته‏‌اند در مقایسه با سال گذشته همانند قبل به تماشاى ماهواره مى‏پردازند. در حالى که ۲۸ درصد بیشتر از قبل و ۲۷ درصد کمتر از قبل ماهواره تماشا مى‏کنند. این امر نشان می‌دهد که مشتریان این رسانه از حالت هیجانی و مقطعی نوعی ثبات را تجربه می‌کند.

مهم‏‌ترین دلایل کسانى که بیننده شبکه‏ هاى ماهواره‌‏اى نیستند، عبارتند از: نداشتن ماهواره، نداشتن علاقه، آثار سوء و بدآموزى، عدم انطباق با فرهنگ ایرانى و نداشتن وقت.

از نظر پاسخگویان، مهم‏‌ترین آسیب‏ هاى ماهواره براى جوانان عبارتند از: بدآموزى، تضعیف اعتقادات دینى، انحرافهاى فکرى، و جذب جوانان به فرهنگ غربى.

در عین حال ۱۱ درصد اظهار داشته‌‏اند برنامه‌هاى ماهواره براى جوانان ضررى ندارد.

در خصوص اثرات مثبت و منفى برنامه ‏هاى ماهواره، پاسخگویان با گزینه‏ هاى زیر موافق و کاملاً موافق هستند: گرایش جوانان به فرهنگ غربى را زیاد مى‏ کند، گرایش به بى ‏بند و بارى را در مردم زیاد مى‏کند، پایبندى مردم به دین را تضعیف مى‏کند، عامل بروز ناآرامى و اغتشاش در کشور است، روحیه مردم را شاد مى‏ کند و اخبار واقعى از ایران را در اختیار مردم مى‏ گذارد.

در مجموع ۵۱ درصد پاسخگویان با آزاد شدن ماهواره موافق و ۴۹ درصد مخالف هستند.