ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 06.08.2011, 10:25
حتی در دوره جنگ هم معیشت مردم تا این اندازه بد نبود


فرارو- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: هیچ زمانی حتی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی وضعیت معیشتی مردم تا این اندازه بد نبوده است و مردم در چنین تنگنای اقتصادی قرار نگرفته بودند.

داریوش قنبری در گفتگو با فرارو درباره هشدارهای اخیر چهره‌های اقتصادی و سیاسی همچون سید حسن خمینی نسبت به وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشتی مردم گفت: هشدارهای که این روز‌ها از زبان چهره‌های اقتصادی و حتی سیاسی نسبت به وضعیت معیشتی مردم مطرح می‌شود به نوعی بیان واقعیت‌های تلخی است که چهره پنهان آن روز به روز نمایان‌تر می‌شود.

وی افزود: برای اینکه وضعیت اقتصادی موجود را بررسی کنیم باید نگاهی بیاندازیم به شاخص اقتصاد که مهم‌ترین شاخص برای این ارزیابی هم نرخ رشد است.

قنبری تصریح کرد: بنابر برخی آمار‌ها منتشر شده نرخ رشد و توسعه در کشور در سال‌های اخیر حدود یک درصد بوده است که چنین رقمی برای کشوری که سودای ورود به جمع کشورهای توسعه یافته و تثبیت جایگاه خود را دارد غیر قابل پذیرش است.

سخنگوی عضو فراکسیون اقلیت مجلس گفت: نرخ رشد در کشورهای همسایه طی سال‌های اخیر چیزی حدود ۱۰ درصد بوده است که همین امر نیز این امکان را برای آن‌ها فراهم کرده است تا بتوانند بر عقب ماندگی‌ها فائق آیند و برای مردم خود زندگی امروزی را فراهم کنند.

وی با تاکید بر اینکه پس از انقلاب تاکنون کشور، چنین نرخ رشدی را هیچگاه تجربه نکرده بود گفت: وقتی نرخ رشد به اهداف تعیین شده نرسد و از مرز یک درصد عبور نکند بی‌تردید می‌توان آثار و تبعات آن را بر سایر شاخص‌ها و فاکتورهای اقتصادی از جمله نرخ تورم، نرخ بیکاری و... مشاهده کرد.

قنبری با بیان اینکه معضل دیگری که کشور با آن روبرو است پدیده رکود همراه با تورم یا رکود تورمی است گفت: همراه شدن تورم که اکنون بر اساس آمارهای غیر دولتی چیزی حدود ۲۰درصد و بر اساس آمارهای دولتی حدود ۱۴ درصد است با رکود بی‌سابقه که پیامد آن کاهش سرمایه گذاری‌ها و رشد روز افزون ورشکستگی واحدهای تولیدی و به دنبال آن افزایش نرخ بیکاری و... است کشور را در تنگنای بی‌سابقه‌ای قرار داده است.

وی در تشریح راهکار مقابله با رکود تورمی در ایران گفت: برقراری انضباط مالی در دولت از طریق تنظیم صحیح بودجه و اجتناب از تداوم بیشتر کسری بودجه، کاهش هزینه‌های جاری دولت، چگونگی استفاده از دلارهای نفتی به گونه‌ای که موجب افزایش پایه پولی و به تبع آن افزایش نقدینگی نشود، افزایش سرمایه‌گذاری‌های برخوردار از توجیه اقتصادی به نحوی که به افزایش تولید منجر شوند، پرهیز از سیاست‌های انبساطی پولی و سیاست‌هایی که عواقبی چون فعالیت‌های رانت‌جویانه و دلالی دارد و در ‌‌نهایت افزایش تولید و بهره‌وری است.

قنبری در ادامه گفت: اگر جامعه و اقتصاد کشور را همچون ارگانیسم بدن در نظر بگیریم همه علائم حیاتی این ارگانیسم با مشکلات جدی روبرو است و همه نشان‌ها حکایت از نوعی بحران دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید در شیوه مدیریت کنونی اداره کشور تجدید نظر کرد گفت: تمام بحران‌های اقتصادی و وضعیت بد معیشتی کنونی مردم در دولتی اتفاق افتاده است که معادل دولت‌های گذشته نفت را به عنوان سرمایه اصلی کشور فروخته است اما با این همه ثروت و با وجود طرح شعار آوردن پول نفت سر سفره‌ها نه تنها بهبودی در معیشت مردم به وجود نیاورده است بلکه این وضع را بحرانی‌تر و بد‌تر کرده است.

سخنگوی عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان اینکه خیل بیکاران و فقرا در جامعه روز به روز بیشتر می‌شود گفت: روند رو به رشد نرخ بیکاری و فقر در جامعه آثار و تبعاتی همچون بروز بحران‌های اجتماعی و خشونت‌های افسار گسیخته را به دنبال داشته است که اگر نسخه‌ای برای برون رفت از چنین شرایطی تجویز نشود، وضعیت موجود از آنچه که در آن به سر می‌بریم بد‌تر هم خواهد شد.