ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 01.08.2011, 19:36
احمد قابل بار دیگر به زندان بازگشت

مرضیه پاسدار، همسر احمد قابل به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که صبح یکشنبه ۹ مرداد، آقای قابل به زندان وکیل آباد مشهد برای اجرای حکمش برده شده است. او به کمپین گفت:«آقای قابل به دنبال احضاریه‌ای که برایش آمده بود روز یکشنبه به دادسرای انقلاب مشهد رفت. فکر می کردیم فقط در حد معرفی خودش است و با توجه به درخواست وکیلش فرستادن او را به زندان به بعد از ماه رمضان منتقل می کنند اما آنجا معلوم شد که می خواهند او را همان روز به زندان ببرند. من رفتم لباس هایش را از داخل ماشین آوردم و منتظر ماندم تا او را بردند. خدا را شکر وقتی داشت می رفت علیرغم اینکه روزه بود خیلی شاد و سرحال بود و لبخند بر لب داشت.»

احمد قابل، نویسنده، قرآن پژوه و نواندیش دینی، و یکی از شاگردان برجسته ی آیت الله منتظری در ۲۹ آذر ماه ۱۳۸۸ در حالیکه در مسیر مشهد – تهران بود و می خواست در مراسم تشیع آییت الله منتظری شرکت کند بازداشت شد. او روز ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ پس از تحمل حدود ۱۷۰ روز زندان، با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی و با حکم رییس شعبه ۵ دادگاه انقلاب مشهد آزاد شد. اما مجددا در ۲۳ شهریور ماه ۸۹ بازداشت شد. هفته گذشته حکم دادگاه تجدید نظر که ۲۰ ماه حبس تعزیری است به وکیل او ابلاغ شد و همچنین خواسته شد تا آقای قابل صبح یکشنبه ۹ مرداد خود را به دادسرای انقلاب مشهد معرفی کند.

مرضیه پاسدار به کمپین گفت: «هفته گذشته تماس تلفنی گرفتند و گفتند که احضاریه ای به نشانه منزل قبلی آقای قابل در فریمان فرستاده شده است چون احتمالا فقط آدرس آنجا را داشته اند، گفتند که باید تا سه روز دیگر خودت را به دادگاه معرفی کنی، آقای قابل هم گفت من الان در سفر هستم و نمی توانم خودم را تا سه روز دیگر به مشهد برسانم اما به محض اینکه به مشهد برسم به دادگاه می آیم. بعد از تلفن حاج آقا به وکیلش، آقای صالح نیکبخت تماس گرفت و درباره احضاریه گفت. آقای نیکبخت چند روز بعد تماس گرفتند و گفتند که در مشهد هستند و با قاضی پرونده صحبت کردند و قرارشده که آقای قابل روز یکشنبه خودش را به دادگاه معرفی کند. آقای نیکبخت در ضمن گفت که از قاضی خواسته است اگر بشود او را بعد از ماه رمضان به زندان بفرستند و اجازه بدهند در این ماه بیرون باشد که البته میسر نشد.»

همسر این پژوهشگر دینی در خصوص واکنش آقای قابل به حکم ۲۰ ماه حبس تعزیریش گفت: «آقای قابل آمادگی چنین حکمی را داشت و حتی قبل از مرداد ماه فکر می کرد به زندان برمی گردد. می گفت تا تکلیفش روشن شود باید همه کارهایم را انجام دهم. کارهای ثبت نام دخترم را در کلاس های تابستانی نیز انجام داد. او خیلی زودتر از مرداد ماه هم انتظار داشت که به زندان برود. همیشه می گفت که گفتن حقیقت وظیفه من است و اصلا نگران مصاحبه کردن ، مقاله نوشتن و اطلاع رسانی کردن نبود.اگر غیر از این انجام می داد فکر می کرد در وظیفه شرعی و انسانیش قصور کرده است.»

با این حال مرضیه پاسدار امیدوار است که همسرش بخشوده شود: «من خیلی به مسائل حقوقی وارد نیستم اما وکیل آقای قابل گفتند اگر کسی اولین بار حکمی برایش صادر شود که نصف آن حکم را نیز طی کرده باشد به طور قانونی نصف دیگر حبسش شامل بخشش می شود. حالا امکان دارد اگر وکیلشان پیگیری کند این مسئله شامل حال آقای قابل هم بشود.»