ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 28.07.2011, 23:01
آمریکا: عامل سرشناس القاعده در ایران فعال است


بی بی سی: وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای که روز پنجشنبه (۲۸ ژوییه) منتشر کرد ایران را متهم به انجام معامله‌ای مخفیانه با القاعده و دادن اجازه فعالیت به یکی از عوامل "سرشناس" القاعده در این کشور کرده است.

این وزارتخانه می‌گوید که ایران یکی از گذرگاه‌های مهم برای تامین مالی شبکه القاعده در افغانستان و پاکستان است.

براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری "این شبکه به عنوان یک مجرای مهم که القاعده از طریق آن پول، عوامل و تسهیل کنندگان را از سراسر خاورمیانه به جنوب آسیا انتقال می دهد" عمل می‌کند.

ایران هنوز به این اتهام واکنشی نشان نداده است.

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: "ایران امروز بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان است. ما با افشا کردن معامله مخفی ایران با القاعده که به آن گروه اجازه می‌دهد منابع مالی و عواملش را از طریق (ایران) منتقل کند، یکی دیگر از جنبه‌های حمایت بی‌همتای ایران از تروریسم را روشن می‌کنیم."

این بیانیه در مجموع از شش فرد که می‌گوید عضو القاعده هستند نام می‌برد و می‌گوید که یک نفر از آنها با آگاهی ایران در این کشور فعالیت می‌کند.

عزالدین عبدالعزیز خلیل، عطیه عبدالرحمن، امید محمدی، سلیم حسن خلیفه راشد کواری، عبدالله غانم محفوظ مسلم خوار و علی حسن علی عجمی افرادی هستند که این وزارتخانه از آنها نام می برد.

براساس این بیانیه عزالدین عبدالعزیز خلیل از "تسهیل کنندگان" ارشد امور القاعده است که هم اکنون با آگاهی دولت ایران در این کشور کار و زندگی می کند.

در این بیانیه آمده است: "مقام های ایرانی روابط با خلیل را حفظ می کنند و به او اجازه داده اند از سال ۲۰۰۵ در داخل مرزهای این کشور کار کند."

"خلیل پول و نیروی تازه را از سراسر خاورمیانه به ایران و سپس به پاکستان منتقل می‌کند که برای تامین منافع رهبران ارشد القاعده از جمله عطیه عبدالرحمن انجام می شود."

بنابه این بیانیه، عطیه عبدالرحمن فرمانده کل القاعده در نواحی قبیله نشین پاکستان است و تا اواخر سال ۲۰۱۰ رهبر القاعده در وزیرستان شمالی و جنوبی بود. این بیانیه می گوید که رحمن را اسامه بن لادن به عنوان فرستاده القاعده در ایران منصوب کرده بود.

این بیانیه در مورد یکی از افراد مورد تحریم به نام "امید محمدی" می نویسد: "محمدی یکی از تسهیل کنندگان القاعده و حامی مهم القاعده در عراق است. محمدی به نمایندگی از سوی القاعده از مقام های ایرانی خواسته است عوامل بازداشت شده (این گروه) را در ایران آزاد کند."

در این بیانیه درباره سلیم حسن خلیفه راشد کواری آمده است: "کواری تامین کننده حمایت مالی و لجستیکی برای القاعده، عمدتا از طریق تسهیل کنندگان القاعده در ایران است."

این بیانیه الکواری را متهم می‌کند که آزادی بازداشتی های القاعده در ایران و سایر کشورها را تامین کرده است.

این بیانیه از شخص دیگری به نام "عبدالله غانم محفوظ مسلم خوار" نام می برد و می نویسد: "الخوار برای تحویل پول، پیام و سایر مواد در حمایت از عناصر القاعده در ایران با الکواری کار می کند."

نفر ششم که این بیانیه از آن نام می برد "علی حسن علی عجمی" است که می‌گوید از همکاران خلیل در کویت است و حمایت مالی به القاعده، القاعده در عراق و طالبان ارائه می کند.

اسامه بن لادن رهبر القاعده در ماه مه سال جاری توسط کماندوهای آمریکایی در ویلایی در شهر ابیت آباد پاکستان کشته شد.

مقام های آمریکایی گفتند که ذخیره بزرگ و ارزشمندی از اطلاعات مربوط به القاعده را در آنجا کشف کرده اند.

دولت آمریکا در دوره جورج بوش ایران را متهم به پناه دادن به بعضی از اعضای خانواده اسامه بن لادن می کرد اما بیانیه روز پنجشنبه یکی از مشخص ترین اتهامات علیه ایران در ارتباط با همکاری با القاعده است.