ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 28.07.2011, 7:29
دیپلمات آمریکایی: اسد در حال باختن است


بی سی سی: یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، درحال باختن نبرد با معترضان است و برای دریافت کمک، به ایران روی آورده است.

جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورنزدیک، روز چهارشنبه در واشنگتن به شماری از اعضای کنگره گفت که به غیر از حکومت ایران، گروه حزب الله لبنان و میشل عون، سیاستمدار لبنانی مسیحی، دوست دیگری برای رئیس جمهوری سوریه باقی نمانده است.

به گفته آقای فلتمن: "او هر چه بیشتر سرکوب می کند خشم مردم را بیشتر بر می انگیزد. وقتی که سرکوب را کاهش می دهد که البته باید این کار را بکند و به کشتن مردم خاتمه دهد، شتاب اعتراضات افزایش پیدا می کند."

دولت سوریه هنوز به این اظهارات واکنشی نشان نداده است.

جفری فلتمن افزود رئیس جمهوری سوریه برای دریافت کمک های فنی، مالی و مشاوره ای به ایران مراجعه می کند که این امر به نوبه خود، افزایش خشم مخالفان را در پی داشته است.

آقای فلتمن، سفیر پیشین آمریکا در لبنان، این سخنان را در یکی از کمیته های زیرمجموعه کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان بیان کرد.

دولت سوریه خشونت ها در این کشور را به باندهای تبهکار مسلح نسبت می دهد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، نیز چندی پیش اعتراضات در سوریه را "انحرافی" توصیف کرده بود.

مایکل پوسنر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کارگران نیز در جلسه روز چهارشنبه حضور داشت.

او حکومت سوریه را دشمن استراتژیک آمریکا خواند اما از بیان صریح این موضع که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند خودداری کرد.

در همین رابطه، چند عضو کنگره که در کمیته مذکور عضو هستند از این که دولت باراک اوباما به طور صریح خواهان کناره گیری رئیس جمهوری سوریه نمی شود به شدت انتقاد کردند.

گری اکرمن، از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان، از جفری فلتمن جدی بودن کاخ سفید در قبال سوریه را زیر سوال برد و گفت که چرا دولت باراک اوباما تمام دارایی های سوریه را مسدود نمی کند یا روابط تجاری با این کشور را قطع نمی کند.

دانا روهراباچرا، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان، نیز در مورد درگیری ها در سوریه که به گفته مخالفان حکومت بیش از ۱۴۰۰ کشته برجای گذاشته است، گفت: "ما فقط تماشا می کنیم و حرف می زنیم."

آمریکا تاکنون، رئیس جمهوری سوریه و تعدادی از اعضای ارشد دولت وی را به اتهام سرکوب معترضان تحریم کرده است.

دولت باراک اوباما علاوه بر نیروی قدس سپاه پاسداران، نیروی انتظامی ایران، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده این نیرو و احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی را به اتهام کمک به سوریه در سرکوب معترضان این کشور تحریم کرده است.

اردوگاه اشرف

وضع اردوگاه اشرف سازمان مجاهدین خلق ایران در عراق نیز از موضوع های مورد بحث در جلسه روز چهارشنبه بود.

جفری فلتمن هشدار داد که تا پایان سال میلادی جاری اوضاع این اردوگاه می تواند وخیم تر شود و گفت که آمریکا در تلاش است برای خروج ساکنان این اردوگاه راهی پیدا کند.

چند نماینده کنگره در مقابل از این که سازمان مجاهدین خلق هنوز در فهرست گروه های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارد به شدت انتقاد کردند، اما جفری فلتمن گفت که این امر بر امکان پذیرفته شدن ساکنان اردوگاه به کشورهای دیگر اثر نمی گذارد.

به گفته یکی از نمایندگان جمهوریخواه اگر کشتار دیگری در اردوگاه اشرف توسط دولت عراق انجام شود دولت آمریکا مسوول آن خواهد بود زیرا به گفته وی، وزارت امور خارجه آمریکا می تواند نام این گروه را از فهرست تروریستی خود بیرون بیاورد و از این کار خودداری کرده است.

در ماه آوریل سال جاری بیش از ۳۰ تن از ساکنان این اردوگاه در جریان حمله سربازان ارتش عراق کشته شدند.

حدود ۳۵۰۰ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در این اردوگاه در شمال بغداد زندگی می کنند.

دولت عراق می گوید که این اردوگاه باید تا پایان سال میلادی جاری تعطیل شود اما هنوز تصمیمی درباره این که اعضای اردوگاه به چه کشور یا کشورهایی منتقل خواهند شد اتخاذ نشده است.