ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 28.07.2011, 7:33
خبرنگاران در ایران و پاکستان باید مصون باشند


اعلامیۀ مطبوعاتی
کابل، ۲۴ حمل ۱۳۹۰

خبرنگاران در ایران و پاکستان باید مصؤن باشند

موسسۀ «نی» (Nai) حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان از افزایش فشار، تهدید، زندانی شدن و کشته شدن خبرنگاران در کشورهای همسایۀ ایران و پاکستان جداً ابراز نگرانی نموده عاملین این حوادث را تقبیح می‌کند.

پاکستان کشوریست که همیشه خبرنگاران مدافع آزادی بیان قربانی گروه‌های تروریستی و حتا سازمان استخبارات نظامی آن کشور گردیده که می‌توان از کشته شدن سلیم شهزاد در اسلام باد نام برد که نخست اختطاف وسپس به قتل رسید. هکذا خبرنگاران در صوبۀ پشتون خواه در وضع بسیار دشوار قرار دارند که باید مقامات این کشور در زمینۀ تامین امنیت خبرنگاران پاکستانی توجه جدی نمایند.

روزنامه‌نگاران ایرانی دگراندیش و آزاد در ایران پیوسته مورد آزار و اذیت دولت آن کشور قرار داشته همین اکنون ده‌ها خبرنگار و روزنامه‌نگار در زندان اوین در وضع بدی معشیتی به سر می‌برند. علیرضا بهشتی شیرازی، بهمن احمدی امویی، سیامک قادری، مهدی محمودیان، مسعود باستانی، احسان مهرابی، حسین رونقی ملکی، کیوان صمیمی، حجت‌الله نیکرویی، علی‌اکبر عجمی، نادر کریمی جونی، محمد داوری، عدنان حسن‌پور و محمدرضا مقیسه از جمله ده‌ها روزنامه‌نگاری هستند به جرم انتقال پیام‌ها و خبر‌ها و اطلاع رسانی مدتهاست دز حبس هستند. ده‌ها روزنامه نگار دیگر نیز در ایران انتظار اجرای احکام حبس خود هستند.

شماری ازاین روزنامه نگاران از جمله احمد زید آبادی و ژیلا بنی یعقوب توسط دادگاه‌های ویژه به جزا‌های سنگین از جمله ممنوع القلم شدن، پرداخت ملیون‌ها تومان جریمه نقدی و سال‌ها حبس مواجه‌اند.

ما از دولت جمهوری اسلامی ایران تقاضا می‌کنیم تا براساس قوانین خویش و ارشادات دین مبین اسلام در مورد خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در بند تجدید نظر نموده و نباید با اقدامات ظالمانه و تعدی بر حقگو‌ترین قشر جامعه یعنی روزنامه‌نگاران، چهرۀ دین اسلام را که رحمت و مهربانی از صفات بارز آن می‌باشد مکدر سازند.

ما به عنوان عضوی از اعضای خانوادۀ جهانی رسانه‌ها از مقامات پاکستانی و ایرانی می‌خواهیم که خبرنگاران را به عنوان انتقال دهندۀ پیام‌ها و خبر‌ها دانسته و این نکته را درک کنند که اطلاع رسانی وظیفۀ آنهاست، لذا نمی‌توان با جبر و اکراه، یا به زندانی کردن و کشتن آن‌ها مردم را از حق دسترسی به معلومات باز دارند.

همین اکنون برخی از خانواده‌های روزنامه‌نگاران محبوس ایرانی از جمله عیسی سحر خیز، مهدی محمودیان و احمد زید آبادی از وضعیت جسمانی عزیزانشان نگران‌اند و ماموران نظام در این زمنیه با آن‌ها همکاری لازم نمی‌نمایند.

نوشتن و اندیشدن از جمله حقوق بشریست که دین اسلام نیز برآن صحه گذاشته است، لذا مدعیان اسلام نباید کاری کنند که دین را در چهر، استبداد به نمایش بگذارند.

خبرنگاران افغانستان خود را در غم واندوه همکاران و خانواده‌‌هایشان در کشور‌های ایران وپاکستان شریک دانسته واز داعیۀ برحق آن‌ها دفاع می‌نماید.