ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 24.07.2011, 8:03
جزئیات تازه از حملات دوگانه در نروژ

«آندرس برینگ بریویک» جوان ۳۲ ساله روز شنبه ۲۳ ژوئیه/اول مرداد، با لباس پلیس به اردوی تابستانی نوجوانان در جزیره‌ای در شمال غرب اسلو رفته و به آنان گفته می‌خواهد برایشان سخنرانی کند. همه دور او جمع شده‌اند و او در کمال خونسردی شروع به تیراندازی کرده. تعدادی را در خشکی کشته و تعداد دیگری را که برای نجات به دریا گریخته‌اند در آب هدف قرار داده است. تعدادی نیز که از تیرهای او جان سالم به در برده‌اند غرق شده و تعدادی نیز ناپدید شده‌اند.

این اردو توسط حزب حاکم کارگر برگزار شده بود و گفته می‌شود برخی نوجوانان فرزندان سیاسیون نروژ بوده‌اند. «آندرس برینگ» یک مسیحی محافظه‌کار و طرفدار راست‌های افراطی‌ست که با همه چیز از جمله احزاب سوسیالیست نروژ، مهاجران و مسلمانان مشکل دارد.

همچنین گفته می‌شود بمبی که دیروز دو ساعت پیش از این حادثه در مرکز شهر اسلو منفجر شد نیز با این مرد ارتباط دارد. در آن حادثه نیز هفت نفر کشته شدند. کشته شدگان این دو حادثه تا کنون ۹۲ نفر هستند. البته پلیس گفته ممکن است تعداد کشته شدگان بیشتر از این باشد.

متهم اصلی حملات دوگانه روز جمعه در نروژ، مسوولیت این وقایع را پذیرفته است. به گفته وکیل اندرس برینگ برویک، او بر این باور است که اقداماتش "وحشتناک" ولی "ضروری" بوده است. وکیل آقای برویک افزود موکلش قصد دارد دوشنبه در دادگاه درباره این حملات توضیح دهد.

اندرس برینگ برویک، ۳۲ ساله و گفته می شود یک تندروی مسیحی و شهروند نروژ است. رسانه‌های محلی نوشته‌اند، وی با افراط گرایان راست‌گرا ارتباطاتی داشته است. پلیس احتمال می دهد که فرد دیگری در این حملات با آقای برویک همدست بوده است.

نیروهای پلیس جمعه شب آپارتمان اندرس برینگ برویکرا را در اسلو بازرسی کرده‌اند و بازجویی از او هم همچنان ادامه دارد.

مقام های پلیس نروژ گفته‌اند در حال تحقیق درباره تعداد افرادی هستند که احتمالا در این دو حمله دست داشته‌اند. شاهدان عینی به پلیس گفته‌اند که فرد دومی هم در این حمله دست داشته است و پلیس در حال تحقیق در باره این ادعا است.

یک شرکت فروشنده تجهیزات کشاورزی تایید کرده است که حدود ۶ تن کود شیمیایی به آقای برویک (متهم اصلی) فروخته است. گفته شده است که این مرد، اداره یک شرکت فعال در زمینه کشاورزی را به عهده داشته است. این احتمال داده می‌شود که کود شیمیایی خریداری‌شده توسط او، برای ساخت بمبی که در اسلو منفجر شد، استفاده شده باشد.

به گفته رئیس پلیس نروژ، دولت نروژ در گذشته با گروه‌های نئونازی مشکلاتی داشته است، ولی تصور می‌شد که چنین گروه‌های افراط گرایی تا حد زیادی تضعیف شده‌اند و دیگر تهدیدی جدی به شمار نمی‌روند.

این حملات پر تلفات ترین حادثه در نروژ از زمان جنگ جهانی دوم است و باعث بهت زدگی مردم این کشور شده است. مردم نروژ در حال سوگواری کشته‌شدگان هستند.

پادشاه نروژ و ینس استولتنبرگ، نخست وزیر نروژ، با بستگان قربانیان این حمله به اردوی تابستانی نوجوانان ابراز همدردی کرده‌اند.

نخست وزیر نروژ بعد از دیدار با نجات‌یافتگان و بستگان آنها گفت که در این ملاقات‌ها "عمیقا متأثر" شده است. او گفت: "هر کاری خواهیم کرد تا آنها (نجات‌یافتگان) بیشترین حمایت لازم را دریافت کنند."

گزارش: فیس‌بوک، بی‌بی‌سی