ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.07.2011, 14:39
شمس‌الواعظین به اوین فراخوانده شد

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، شمس الواعظین، نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، توضیح داده است: «در برگه احضاریه‌ای که به دستم رسیده، علت حضور اجرای حکم عنوان شده و آمده است که عدم حضور منجر به صدور حکم جلب خواهد شد.»

مقامات قضایی، همزمان با ارسال اخطاریه‌ای دیگری برای مادر شمس الواعظین وثیقه گذار ایشان، به وی اعلام کرده‌اند که ظرف مهلت ۲۰ روز از رویت آن و در صورت عدم مراجعه وثیقهٔ ایشان ضبط خواهد شد. در این اخطاریه آمده است: «با توجه به اینکه شما کفیل وثیقه گذار آقای ماشاء الله شمس الواعظین می‌باشید، لذا در اجرای ماده ۲۲۵ آیین نامه امور زندان‌ها و ماده ۱۴۰ قانون آیین دادرسی کیفری به شما اخطار می‌گردد ظرف مدت ۲۰ روز پس از رویت اخطاریه نسبت به معرفی نامبرده جهت اجرای حکم اقدام نمایید، در غیر این صورت نسبت به ضبط وثیقه مورد کفالت شما به نفع دولت اقدام خواهد شد.»

پیش‌تر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه، ماشاء‌الله شمس‌الواعظین را به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و نیز «توهین به رییس جمهور»، به ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.

سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات گفته است: «برگه احضار و اجرای حکم در حالی به دست من رسیده که هنوز حکم دادگاه تجدید نظر به صورت قانونی به من ابلاغ نشده است. البته این پنجمین بار است که در دوره اخیر من به زندان می‌افتم، یک بار بنده را خواستند و گفتند که دادگاه تجدید نظر رای داده و از همین جا به زندان خواهید رفت که من گفتم این حکم باید به من ابلاغ شود. پس از صدور حکم دادگاه بدوی قاضی مقیسه به من گفتند که پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر ارجاع خواهد شد.»

این روزنامه نگار با اشاره به اینکه آقای سیف‌زاده وکالت او را بر عهده داشته است می‌گوید: «من دچار مشکل چندجانبه ای شدم و در حال حاضر وکیل ندارم. دکتر سیف‌زاده در یک مرحله ممنوع الوکاله شدند و امکان دفاع از پرونده‌ام را نداشتند و در مرحله بعدی هم بازداشت شدند. البته در این مرحله که حکم درحال اجرا است وکیل هم کاری نمی‌تواند انجام دهد ولی در زمانی که امکان دفاع وجود داشت آقای سیف‌زاده امکان دفاع از پرونده‌ام را نداشتند.»

ماشاالله شمس‌‏الواعظین، نایب رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات ایران و مشاور مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در تهران بامداد سه‌شنبه ۸ دی ماه ۸۸ توسط نیروهای امنیتی در منزلش در تهران بازداشت و پس از دوماه و نیم با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.

شمس‌الواعظین کار‌شناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه لبنان است که سردبیری مجله کیان، روزنامه‌های جامعه، توس، نشاط و عصر آزادگان را در کارنامه مطبوعاتی خود دارد. وی همچنین کتاب‌هایی برای کودکان و نوجوانان تالیف نموده است.