ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.07.2011, 7:56
کلینتون: اسد مشروعیت خود را از دست داده است

رادیو فردا / ایلیا جزایری (بیروت)

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در موضعی بی‌سابقه از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه گفت که بشار اسد رئیس جمهور این کشور مشروعیت خود را از دست داده است.

این سخنان خانم کلینتون ساعاتی پس از حمله هواداران بشار اسد به سفارتخانه‌های آمریکا و بریتانیا و همچنین منزل سفیر آمریکا در دمشق پایتخت سوریه ایراد شد. این حمله واکنشی بود به سفر پنجشنبه و جمعه گذشته سفرای این دو کشور به حمات، شهری که در آن تظاهرات نیم ملیون نفری برپا شد. سوریه از حدود پنج ماه پیش شاهد اعتراض‌های خیابانی با خواست سرنگونی نظام بشار اسد است.

هیلاری کلینتون که دوشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن سخن می‌گفت تاکید کرد که نظام سوریه در محافظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا و فرانسه در دمشق اقدامی نکرد و بشار اسد به دلیل واکنش خشونت آمیز خود در برابر خواست مردم کشورش مشروعیت خود را از دست داده است.

به گفته منابع حقوق بشری سوریه برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرات در شهرهای مختلف تا کنون بیش از ۱۳۰۰ کشته بر جای گذاشته است. همچنین هزاران نفر از تظاهرکنندگان در زندان‌ها به سر می‌برند.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد که نظام اسد با حمله به دفا‌تر دیپلماتیک نمی‌تواند توجه جهان را از حقیقت آنچه که در سوریه روی می‌دهد دور نگاه دارد. او افزود: «اینجا دیگر مساله آمریکا و فرانسه مطرح نیست بلکه خواست‌های مردم سوریه است برای دستیابی به کرامت، حقوق خود و حاکمیت قانون.»

کلینتون با تاکید بر اینکه برخورد خشونت آمیز با معترضان، بازداشت‌ها و ایجاد رعب و وحشت برای مقابله با مردم سوریه «باید متوقف شود» افزود: «نه آمریکا و نه جامعه جهانی راه حل‌های نیمه کاره و سخنرانی‌های غرا را از نظام اسد نمی‌پذیرند.»

او همچنین با تاکید بر اینکه بشار اسد کسی نیست که نتوان از وجود او چشم پوشی و ایالات متحده در صدد ابقای او در قدرت نیست خاطرنشان کرد: «هدف اول ما این است که اراده مردم سوریه در تغییر دموکراتیک محقق شود.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: «چنانچه هر کس از جمله خود اسد گمان کند که ایالات متحده امیدوار است نظام سوریه از این نا‌آرامی به در آید تا به وحشیگری‌های خود ادامه دهد، سخت در اشتباه است.»

او همچنین خاطرنشان کرد که رئیس جمهور سوریه در وفا کردن به قول‌هایی که داده بود ناکام ماند و به جای آن به سوی ایرانی‌ها رفت تا به او در سرکوب مردم کشورش یاری کنند.

کا‌ترین اشتون نیز در این کنفرانس خبری گفت اتحادیه اروپا با استفاده از فشارهای سیاسی و اقتصادی در تلاش است خشونت را در سوریه به پایان برساند. او همچنین داستان‌هایی که پناهجویان سوری در خاک ترکیه به نقل از ان چه که در کشورشان رخ می‌دهد را به رسانه‌ها می‌گویند را «بسیار خطرناک» توصیف کرد.

با آغاز عملیات نظامی ارتش سوریه در استان‌های شمالی این کشور، نزدیک به ۱۵ هزار نفر از مردم منطقه به خاک ترکیه گریختند. دولت ترکیه آنها را در اردوگاه‌هایی در مناطق مرزی اسکان داد. بهانه مقام‌های سوری از انجام این عملیات مبارزه به گروه‌های ترویست مسلح در منطقه است؛ روایتی که آن را معترضان سوری رد می‌کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه خواستار پایان خشونت‌ها در سوریه و دادن آزادی تعیین سرنوشت به مردم این کشور شد.

در حمله به سفارتخانه آمریکا در دمشق تنها به ساختمان آن آسیب رسید. اما بنا بر اعلام وزارت امور خارجه فرانسه در حمله به سفارتخانه این کشور در دمشق سه تن از کارمندان آن زخمی شدند. وزارتخانه‌های آمریکا و فرانسه سفرای سوریه در کشور‌هایشان را احضار و نسبت به این حادثه اعتراض کردند.

تشکیل دولت سایه در دمشق

هیثم المالح یکی از شخصیت‌های اپوزیسیون سوریه دوشنبه اعلام کرد کنفرانس نیروهای اپوزیسیون در دمشق دولتی در سایه متشکل از «کار‌شناسان غیر سیاسی مستقل» به منظور زمینه سازی برای سرنگونی دولت بشار اسد است.

المالح که ۸۱ سال سن دارد از جمله زندانیان سیاسی است که مارس گذشته آزاد شد. او جز اولین گروهی است که نظام حاکم بر سوریه به منظور آرام کردم اوضاع آنها را آزاد کرد.

المالح که در سالهای دور گذشته قاضی بود از میان ۵۰ شخصیت اپوزیسیون سوریه است که دعوت اسد برای حضور در نشست مشورتی «گفت‌و‌گوی ملی» را نپذیرفت. او هفته گذشته در بیانیه‌ای طرحی برای تشکیل «دولت نجات ملی» ارائه داده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز این شخصیت برجسته اپوزیسیون سوریه اعلام کرد کنفرانسی در دمشق ۱۶ ژوئیه جاری وزرای سایه را انتخاب خواهد کرد. او در این باره اظهار داشت: «دولتی متمرکز نخواهد بود، بلکه دولتی منطقه‌ای خواهیم داشت که هر وزیر در آن رهبری در منطقه خود را بر عهده خودهد کرد.»

المالح تاکید کرد که هدف از این دولت سایه خط دهی به اعتراض‌ها است و تضمینی بر وجود دولتی «آلترناتیو» همزمان با فروپاشی نظام بشار اسد خواهد بود.

پایان نشست مشورتی «گفت‌و‌گوی ملی»

سخنان هیثم المالح همزمان شد با پایان نشست دو روزه مشورتی «گفت‌و‌گوی ملی» در دمشق. در پیش نویس بیانیه پایانی این نشست که شخصیت‌های اپوزیسیون غایبان بزرگ آن بودند، بر تشکیل کمیته‌ای حقوقی برای بازنگری در تمام اصول قانون اساسی سوریه تاکید شد.

نشست مشورتی گفت‌و‌گوی ملی سوریه، برای حل و فصل بحران این کشور، یکشنبه ۱۲ تیرماه آغاز شد. در این نشست ۲۰۰ تن از نمایندگان مستقل پارلمان، شخصیت‌های منتقد مستقل، و نمایندگان حزب بعث حاکم حضور دارند. شخصیت‌های اپوزیسیون به دلیل ادامه سرکوب معترضان از شرکت در این گفت‌و‌گو امتناع کردند.

همانگونه که تلویزیون دولتی سوریه نقل کرد، در پیش نویس بیانیه پایانی آمده است: «کمیته بازنگری قانون اساسی همچنین پیشنهادهایی برای برپایی نظامی دموکرات، قانونی و متکثر که عدالت اجتماعی را تضمین کند ارائه خواهد داد.»

بنا بر این پیش نویس نظام پیش رو «ضامن حقوق اساسی انسان خواهد بود، زنان را توانمند خواهد ساخت، زمینه‌های پیشرفت برای جوانان و کودکان را فراهم خواهد کرد و وظایف شهروندان به شکلی مساوی و بدون تبعیض خواهد بود.»

اصلاح قانون اساسی از جمله وعده‌های بشار اسد برای مهار بحران سوریه است. قرار است بیانیه پایانی نشست دو روزه دمشق که به گفته برگزار کنندگان «مفصل همراه با ارائه پیشنهاد‌های مشخص» خواهد بود، سه شنبه صادر شود.

از سوی دیگر گزارش‌ها از یورش تانک‌های ارتش سوریه به محله‌های بابا السباع و البیاضه در استان مرکزی ادلب حکایت دارند. نیروهای امنیتی نیز در شهر حمص به شکل گسترده‌ای مستقر شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه در سایت خود از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۲۰ تن از شهروندان حمص در این یورش به ضرب گلوله نیروهای امنیتی و ارتش خبر داده است.

رویترز نیز گزارش داده است که نیروهای امنیتی با یورش به خانه‌ها در حمات اقدام به دستگیری گسترده جوانان در شهر کرده است. شهرهای درعا و دیر الزور نیز وضعیتی مشابه با حمات داشتند.