ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.07.2011, 13:28
روزهای جهنمی برای مردم خوزستان ادامه دارد

خوزستان روز یکشنبه گرمای کم سابقه و طاقت فرسای ۵۲ درجه را تجربه کرد، اما خبری از تعطیلی استان برای جلوگیری از خطراتی که این گرمای شدید می‌تواند برای مردم به همراه داشته باشد، نشد. اما آنچه قابل تامل است، تکرار چنین شرایطی در روزهای آینده طبق پیش بینی‌های هوا‌شناسی در اواخر این هفته و اوایل هفته آینده است که در صورت عدم تعطیلی به دلیل شرایط ویژه جوی، مشخص نیست چه بر سر مردم زحمتکش این استان خواهد آمد.

به گزارش سرویس اجتماعی «آینده»؛ اگرچه مردم خوزستان، به واسطه شرایط جغرافیایی محل زندگیشان به گرمای هوا عادت دارند و این سال‌ها غبار هم مزید بر علت شده، اما زمانی که این گرما از حدی بالا‌تر برود، کمتر انسانی می‌تواند مقابلش مقاومت کند و به صورت عادی در معابر عمومی رفتار کرده و به امورش طبق روال معمول بپردازد. اهواز بار‌ها دمای بالای ۵۰ درجه را تجربه کرده، اما جیوه دماسنج‌های مراکز هوا‌شناسی استان جرات نمی‌کرد از ۴۹ درجه سلسیوس بالا‌تر برود (!) و در واقع همواره مردم اهواز و برخی دیگر از شهرهای خوزستان عنوان می‌کنند دما به مراتب و حداقل چند درجه گرم‌تر از اعلام رسمی است و از دمای رسمی ۴۷ تا ۴۹ درجه را‌‌ همان دمای واقعی ۵۰ درجه سلسیوس تلقی می‌کنند.

در روزهای اخیر اما شهرهای خوزستان به چنان جهنمی مبدل شد که دیگر هوا‌شناسی خوزستان نیز رسماً اعلام کرد شرایط ویژه بوده و دما بیش از حد بالا رفته است. دمای اکثر شهرهای خوزستان در روزهای اخیر از مرز ۵۰ درجه گذشت و در این بین دمای شهرهای شوش‌تر، گتوند، اهواز و رامهرمز از سوی منابع رسمی هوا‌شناسی استان ۵۲ درجه گزارش شده است و این وضعیت در شهرهای استان خوزستان تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. اواخر هفته صعود مجدد دما به بالا‌تر از ۵۰ نیز پیش بینی شده است و بعید نیست از ۵۲ درجه نیز عبور کند، چرا که سایت یاهو در روزهای اخیر که چنین آمارهایی در خوزستان منتشر شده بود، از دمای ۴۹ درجه خبر داده بود و حالا برای روزهای پیش رو ۵۰ درجه را پیش بینی کرده است.

با این حال خبری از تشکیل جلسه شورای تامین استان نیست و علی الظاهر مسئولان استان هنوز تصور می‌کنند دمای بیرون همچون داخل محل کار، خودرو و منازلشان مطبوع بوده و به همین دلیل نیازی به تعطیلی احساس نمی‌کنند. این در حالی است که طبق اعلام برخی متخصصان، گرمازدگی در دمای ۴۰ تا ۴۳ درجه ایجاد می‌شود و احتمال مرگ و میر تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد که کم آبی از علائم گرمازدگی است و فرد مصدوم در فواصل معین زیر سایه و مکان‌های خنک باید استراحت کند و از همه مهم‌تر کار شدید بیشتر از کم آبی بدن به گرمازدگی کمک می‌کند و با این حساب تکلیف کارگران و کارمندان استان که از کولر گازی برخوردار نیستند، چیست و چگونه می‌توانند برای عدم گرمازدگی فیزیولوژی بدنشان را تغییر دهند؟!

کم اعتنایی نسبت به وضعیت مردم زحمتکش و سخت کوش جنوب که عمده فعالیت‌های نفتی و پتروشیمی کشور به عنوان چرخه اصلی اداره مملکت بر دوششان است، در حالی از سوی مسئولان استان ادامه دارد که دولت ۲۰ و ۲۱ تیرماه ۱۳۸۹، ادارات ۱۹ استان کشور را که با افزایش دما روبرو شده بودند، برای جلوگیری از مشکلات بعدی و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی به مدت ۲ روز تعطیل کرد و این در حالی بود که دمای تهران ۴۳ درجه سلسیوس گزارش شده بود که ۹ درجه با دمای ۵۲ درجه خوزستان فاصله دارد!

از این حیث انتظار می‌رود در این ایام که مسئولان استان خوزستان حرکتی در جهت تعطیلی فعالیت‌های عمومی مردم این استان برای چند روز و تا گذر این این گرمای مرگ آور انجام نداده‌اند، مسئولان امر در ریاست جمهوری راساً اقدام به تعطیلی این تنور آدم پزی کنند تا مردم احیاناً چنین تصور نکنند که مسئولانشان از حالشان بی‌خبرند و در این ایام، در عوض توجه به ساده‌ترین مصائبشان که با ساده‌ترین راهکار‌ها قابل رفع است، مشغول امور دیگر هستند.