ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 09.07.2011, 9:57
۱۸ تیر روز درخشان جنبش دانشجوئی ایران گرامی باد



استقرار حاکمیت ملی هدف جبهه ملی ایران است

۱۸ تیر روز درخشان جنبش دانشجوئی ایران گرامی باد

از نزدیک به هشت دهه قبل و از زمانی که دانشگاه در این کشور استبداد زده تاسیس گردید، این کانون علم و آگاهی همواره تجلی‌گاه اعتراضات مردم ایران و خواست‌های آزادیخواهانه و عدالت طلبانه این ملت بوده است. لذا می‌توان گفت که جنبش دانشجوئی ایران تاریخچه‌ای مساوی و موازی با عمر دانشگاه دارد. در طول حیات جنبش دانشجوئی ایران، روزهای خاصی دیده می‌شوند که اوج‌ها و فرازهای مطالبات این جنبش را ثبت و به صفحات تاریخ سپرده‌اند. از آن جمله می‌توان از روزهای ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و اول بهمن ۱۳۴۰ و ۱۸ تیر۱۳۷۸ به عنوان روزهای ماندگار و فراموش ناشدنی جنبش دانشجوئی ایران نام برد. واقعه ۱۸ تیر چگونه به وقوع پیوست؟

در پائیز ۱۳۷۷ قتل‌های سیاسی زنجیرهای صورت می‌گیرد. و شادروانان داریوش و پروانه فروهر، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده و افرادی دیگر به فجیع‌ترین شکل به قتل می‌رسند. چیزی نمی‌گذرد که راز این قتل‌های نفرت انگیز از پرده بیرون می‌افتد و دولت وقت اعلام می‌کند که گروهی از عناصر خودسر در درون وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی عامل این قتل‌ها بوده‌اند و شخصی به نام سعید امامی یا سعید اسلامی را به عنوان سردسته این گروه خودسر معرفی می‌نماید و ظاهرا اعضای این گروه را بازداشت می‌کند.

چند ماه بعد در تیرماه ۱۳۷۸ طرح اصلاح قانون مطبوعات که در جهت محدودیت‌های هرچه بیشتر برای روزنامه‌های کشور طراحی شده بود در مجلس شورای اسلامی دوره پنجم در دستور کار قرار می‌گیرد. در روز ۱۵ تیرماه روزنامه «سلام» با انتشار یک سند محرمانه فاش می‌کند که شخص سعیدامامی یعنی‌‌ همان سردسته عناصر خودسری که قتل‌های زنجیره‌ای را مرتکب شده بودند، پیشنهاد دهنده و طراح اصلی طرح اصلاح قانون مطبوعات که در دستور کار مجلس قرار دارد می‌باشد. به دنبال این افشاگری، روزنامه سلام توقیف می‌شود.

شبانگاه روز ۱۷ تیر دانشجویان مقیم در کوی دانشجویان دانشگاه تهران به عنوان اعتراض به طرح قانون مطبوعات آنچنانی در مجلس و اعتراض به توقیف روزنامه سلام که پیشنهاد دهنده این طرح را معرفی کرده بود دست به تظاهرات می‌زنند.

این تظاهرات با خشونت تمام از طرف نیروهای انتظامی و ماموران لباس شخصی به خاک و خون کشیده می‌شود. در طی هجوم این نیرو‌ها به کوی دانشگاه، به اطاق‌های دانشجویان حمله می‌شود. وسایل آنان در هم شکسته می‌گردد. تعداد زیادی از دانشجویان مجروح و مصدوم می‌شوند. بخش هائی از خوابگاه به آتش کشیده می‌شود. دانشجویانی از طبقات بالای ساختمان به پائین پرتاب می‌شوند. و جوان فارغ التحصیلی به نام عزت ابراهیم‌نژاد که در حال انجام خدمت سربازی بسر می‌برده و آن شب برای دیدن دوستانش به خوابگاه آمده بوده به ضرب گلوله کشته می‌شود. و تظاهرات دانشجویان و سرکوب‌گری نیروهای انتظامی و لباس شخصی در تمام طول شب وتا صبح روز ۱۸ تیر ادامه می‌یابد.

صبح روز ۱۸ تیر دانشجویان از کوی دانشگاه واقع در خیابان کارگر شمالی به طرف محوطه دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف آن سرازیر می‌شوند. در این جریان تعداد زیادی از آنان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و ده‌ها نفر از آنان نیز دستگیر شده وبه زندان‌ها منتقل می‌گردند. ولی تظاهرات گسترده دانشجویان قبل از سرکوب شدن کامل توسط حاکمیت جمهوری اسلامی تا چند روز بعد از ۱۸ تیر نیز ادامه می‌یابد و بدین سان روز ۱۸ تیر در تاریخ جنبش دانشجوئی ایران ثبت و ضبط می‌گردد. تعدادی از دانشجویان بازداشت شده در روز ۱۸ تیر مورد محاکمه قرار گرفته و برخی از آنان به چندین سال زندان محکوم شدند و یکی از آنان به نام اکبر محمدی در حال طی کردن همین دوره زندان، در داخل زندان نا‌بهنگام جان سپرد. رئیس جمهور وقت پس از پایان ماجرای ۱۸ تیر ضمن سخنانی اظهار نمود که من می‌دانستم افشا کردن قتل‌های زنجیره‌ای تاوان سنگینی خواهد داشت واین حمله به کوی دانشگاه بخشی از تاوان افشای آن قتل هاست.

جبهه ملی ایران ۱۸ تیرماه را به عنوان یکی از روزهای درخشان جنبش دانشجوئی ایران گرامی می‌دارد و به همه دانشجویان که در راه آزادی و استقلال این سرزمین تلاش کرده ومیکنند درود می‌فرستد.

تهران- جبهه ملی ایران
هیجدهم تیرماه ۱۳۹۰