ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.07.2011, 19:08
تظاهرات صدها هزار نفری علیه رژیم بشار اسد


دویچه وله: شهر حماه امروز شاهد تظاهرات وسیع مخالفان دولت بشار اسد بود. سازمان‌های حقوق بشری خبر از حضور نیم میلیون نفر در خیابان‌های شهر داده‌اند. این تظاهرات علی‌رغم اعزام نیروی ویژه برای سرکوب مردم صورت گرفت.

بنا خبرهای رسیده از سوی سازمان‌های حقوق بشری، امروز جمعیتی عظیم که نزدیک به نیم میلیون نفر تخمین زده شدند، در شهر حماه دست به تظاهرات زدند. به گفته عبدالکریم ریحاوی رئیس جمعیت حقوق بشر سوریه، تنها ۴۵۰ هزار نفر در میدان العاصی شهر و خیابان‌های اطراف آن تجمع کردند.

شعار تظاهرکنندگان "نه به گفتگو با اسد" بود. مخالفان بار دیگر بر خواسته اصلی یعنی کناره گیری وی از قدرت تاکید کردند. آقای ریحاوی افزوده است که در تظاهرات امروز نیز نیروهای امنیتی به جمعیت حمله کرده و عده‌ای را کشته‌اند.

بنا به خبرهای رسیده تظاهرات مخالفان در سایر شهرهای سوریه نیز کشته بر جای گذاشته است. جمعیت حقوق بشر سوریه گزارش داده است که تنها در شهر حمص حداقل ۲۴ نفر کشته شده‌اند.

سفرای آمریکا و فرانسه در حماه

خبرگزاری رویترز از دیدار سفرای آمریکا و فرانسه از حماه به منظور نشان دادن همبستگی با تظاهرکنندگان خبر داده است. شهر حماه به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی مخالفان حکومت سوریه به شمار می‌رود. ظرف یک ماه اخیر دست‌کم ۶۰ نفر در جریان ناآرامی‌ها به دست نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند.

ویکتوریا رولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره علت دیدار رابرت فورد، سفیر این کشور از حماه گفت: «ما به شدت نگران آن‌چه در سوریه می‌گذرد هستیم.» او تاکید کرد که «هدف آقای فورد تصریح این مسئله است که ما در کنار مردم سوریه هستیم.»

حکومت سوریه در مقابل، این دیدار را محکوم کرد و آن را نشانه دخالت آمریکا در امور داخلی سوریه دانست. در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است که این اقدام آمریکا نشانه تلاش برای آسیب زدن به ثبات و امنیت در سوریه است.

فعالان حقوق بشر می‌گویند که از آغاز حرکت‌های اعتراضی علیه حکومت بشار اسد تا کنون حداقل ۱۳۰۰ نفر کشته شده‌اند. به رسانه‌های خبری اجازه خبررسانی از مخالفت‌ها داده نمی‌شود. اپوزیسیون سوریه می‌گوید که دولت اسد می‌خواهد بدون آن که شاهدی درکار باشد، انسان‌های بی‌گناه را قتل عام کند.