ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.07.2011, 13:37
سرنوشت آرال برای ارومیه تکرار می‌شود


ایلنا: به گفته مدیر پروژه و طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران، دریاچه آرال دریاچه آرال در روسیه که ۱۵ برابر دریاچه ارومیه وسعت داشت خشک شد و امنون نیز در یاچه ارومیه در وضعیتی مشابه آرال قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی نظری دوست در نشست خبری «بررسی آخرین وضعیت دریاچه ارومیه» همچنین گفت: آرال در روسیه از دهه ۷۰ شروع به خشک شدن کرد و مسئولان، مطالعاتی برای جلوگیری از این بحران آغاز کرده بودند ولی به دلیل اینکه این دریاچه وابسته به انتقال آب بین حوزه‌ای شده بود و این امر هم از لحاظ اقتصادی، فنی و اجتماعی مشکلات بسیاری داشت، نتوانستند از خشک شدن آن جلوگیری کنند.

وی از اهمیت روز افزون توجه به تالاب‌های کشور تا توجه به ۷۶ درصد خشکسالی کشور سخن گفت و تاکید کرد: با به وجود آمدن خشکسالی اهمیت آب و تالاب پیش از بیش نمایان می‌شود.

مدیر پروژه و طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران از مشخص شدن حق آبه‌های استان‌ها برای تامین آب دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: براساس این مصوبه استان آذربایجان غربی باید ۱۸۷۰ میلیون متر معکب، آذربایجان شرقی ۲۷۰ میلیون متر مکعب و کردستان ۹۵۹ میلیون متر مکعب از حق‌آبه ۱/۳ میلیارد متر مکعبی آب دریاچه ارومیه را تامین کنند.

نظری دوست تصریح کرد: از محل صرفه جویی در آبهای کشاورزی نیز حدود ۵/۱ میلیارد متر مکعب آب در سال صرفه جویی می‌شود که این طرح توسط وزارت نیرو – محیط زیست و استانداری برای یک دوره ۵ ساله با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: بحث نقل و انتقال اب حوزه به حوزه جز ۲۴ طرحی که برای نجات دریاچه ارومیه است نیست ولی می‌تواند راه حلی مناسبی برای تامین ابی باشد که قرار است صرف مصارف کشاورزی در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه می‌شود.

مدیر پروژه و طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: کار‌شناسان معتقدند بهترین راه نجات دریاچه ارومیه استفاده از آب خود حوزه آبریز آن است چون انتقال آب حوزه به حوزه مشکلات زیست محیطی خاص خود را دارد.
وی یادآور شد: برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه ۲۴ طرح فرابخشی در طرح مدیریت جامع این دریاچه تهیه شده که وزارتخانه‌های نیرو، سازمان محیط زیست، وزارت جهاد و استانداری‌های استان‌های حوزه با بودجه‌ای معادل ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بایستی این طرح‌ها را اجرا کنند.

نظری دوست تاکید کرد: یکی از ۲۴ طرح که توسط سازمان محیط زیست و محیط زیست آذربایجان غربی اجرا می‌شود ایجاد ایستگاه‌های پایش در مدخل‌های ورودی آب دریاچه ارومیه است که آب ورودی توسط استانهای مختلف به دریاچه را کنترل می‌کند.

وی افزود: همچنین احداث یک ایستگاه ثابت اندازه گیری تراز آبی در دریاچه ارومیه و ارایه نتایج به ستاد مدیریت جامع دریاچه ارومیه از دیگر طرح‌هایی است که توسط سازمان محیط زیست اجرا می‌شود.

مدیر احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه نباید به دلیل بزرگ بودن دریاچه ارومیه تصور کرد که این دریاچه هرگز خشک نمی‌شود، گفت: دریاچه آرال ۱۵ برابر دریاچه ارومیه بود و هم اکنون بیش از۹۰ درصد آن خشک شده است.

وی تاکید کرد: چنانچه تمام طرح‌های انتقال آب از دیگر حوزه‌ها و حفظ و مدیریت آب خود دریاچه ارومیه به درستی اجرا شود و همچنین سالهای آبی نرمالی در منطقه داشته باشیم، سالانه می‌توان ۸/۶ میلیارد متر مکعب آب دریاچه را تامین کرد که با این شرایط دو سال طول می‌کشد تا آب دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیکی خود برسد.

او تصریح کرد: توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر آب دریاچه ۲ و ۶دهم متر پائین‌تر از سطح تراز اکولوژیکی آن است و سطح اکولوژیکی نیز ۲م‌تر از حداقل آب دریاچه ارومیه پائین‌تر است.

نظری دوست با بیان اینکه امکان اینکه هیچ برداشتی از دریاچه ارومیه در طی دو سال نداشته باشیم وجود ندارد، افزود: بنابراین برای رسیدن به سطح تراز مورد نیاز برای نجات دریاچه ارومیه سالهای بیشتری طول می‌کشد.

مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها با بیان اینکه از این ۲۴طرح تعدادی از آن‌ها طرح‌های اولویت‌دار هستند، افزود: ‌ لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه به منظور کاهش تبخیر، اجرایی نمودن مصرف بهینه آب کشاورزی و بارورسازی ابر‌ها از طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو، اجرای روش‌های نوین آبیاری، اجرای سند ملی الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی از طرح‌های اولویت‌دار جهاد کشاورزی و ایجاد ایستگاه‌های پایش برای ثبت آب ورودی، نوسانات دریاچه ارومیه و همچنین تامین شرایط زیستی مورد نیاز زیست مندان از طرح‌های اولویت‌دار سازمان محیط زیست است.

مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی نیز از خشک شدن بیش از نیمی از وسعت دریاچه ارومیه خبر داد و تاکید کرد: تنها راه نجات دریاچه ارومیه تامین ۱/۳ میلیارد متر مکعب حق آب زیست می‌حطی سالانه دریاچه ارومیه است.

حسن عباس‌نژاد درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه بیست‌ام دریاچه دنیا و دومین دریاچه آب شور جهان است.

او ادامه داد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی در۱۵ سال گذشته تا حد یک سوم، استفاده بی‌رویه از آبهای رودخانه‌های منتهی به دریاچه و همچنین با افزایش دمای منطقه تا دو درجه سانتی گراد موجب شده تااکنون دریاچه ارومیه به وضعیت بدی دچار شود.

عباس‌نژاد از رسیدن میزان شوری دریاچه ارومیه به ۳۸۰ تا ۴۰۰ گرم در لیتر خبر داد وافزود: شوری نرمال دریاچه ارومیه نزدیک به ۲۵۰ گرم در لیتر است و شوری بیش از حد موجب بلوری شدن نمک در این دریاچه و تشکیل گنبدهای نمکی شده که حفاظت فیزیکی از دریاچه را با مشکل مواجه می‌کند.

او تصریح کرد: تاکنون ۲۷۰۰ کیلومتر از مساحت ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتری دریاچه ارومیه تبدیل به شوره‌زار شده است و تنها راه نجات دریاچه ارومیه تامین ۱/۳ میلیارد متر مکعب حق آب زیست می‌حطی دریاچه ارومیه است.

عباس‌نژاد تصریح کرد: دریاچه ارومیه هنوز زنده است و نبض حیات آن در دست وزارت کشاورزی و نیرو و شاهرگ حیاتی آن در دست وزارت نیرو است.