ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 04.07.2011, 10:27
رشد بی‌محابای اقتصادی ترکیه


روزنامه اعتماد: آمارهای رسمی دولت ترکیه نشان می‌دهد رشد اقتصادی این کشور طی سه ماه نخست سال ۲۰۱۱ به بیش از ۱۱ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، رشد اقتصادی در کشور دوست و همسایه در این مدت به بالا‌ترین رقم در این کشورهای عضو گروه G۲۰، متشکل از کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته رسیده است. این در حالی است که پس از ترکیه، آرژانتین و امریکای جنوبی نسبت به سه ماه پایانی سال ۲۰۱۰ نیز بیش از ۴/۱ درصد رشد داشته‌اند.

خودروسازی و فولاد از صنایعی بودند که طی چند سال گذشته نقش مهمی در رشد اقتصاد ترکیه داشته‌اند. بنا بر گفته‌های مقامات انجمن آهن و فولاد ترکیه، میزان ارزش صادرات فولاد ترکیه در سال ۲۰۱۱ با رشدی ۲۰ درصدی نسبت به سال پیش از آن به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که به گزارش انجمن جهانی فولاد (WSA)، ایران در سال گذشته میلادی با تولید ۱۲ میلیون تن فولاد خام رتبه ۱۷ جهان و دوم خاورمیانه پس از ترکیه را به دست آورد.

همچنین با نگاهی به تاریخ صنعت خودروسازی، اگرچه این صنعت در ایران و ترکیه همزمان شروع شد، اما به نظر می‌رسد با روندی که ترکیه در پیش گرفته، در آینده‌یی نه‌چندان دور این کشور را به یکی از قطب‌های بزرگ خودروساز در آسیا تبدیل خواهد کرد. هرچند صنایع خودروسازی در این کشور تنها به مونتاژکاری بسنده کرده است و اکنون به شرکت‌های خارجی وابسته است، اما یکی از نکات مهم در صنعت خودروسازی ترکیه میزان داخلی‌سازی قطعات است. چنانچه طبق آمار، درصد ساخت داخلی قطعه در این کشور حداقل ۶۰ و حداکثر ۷۵ درصد است.

نکته قابل توجه این است که بدنه بسیاری از خودروهایی که اروپایی‌ها و امریکایی‌ها امروز رانندگان آن هستند، در ترکیه مونتاژ شده است و این هم می‌تواند نقش بسیار موثری بر رشد اقتصادی ۱۱درصدی ترکیه در سال جاری میلادی داشته باشد.

منبع درآمد سنتی این کشور بدون دلارهای نفتی همواره کشاورزی بوده است که این کشور توانسته با سرمایه‌گذاری در این بخش و مکانیزاسیون کردن کشاورزی، صادرات را در این حوزه به صورت قابل ملاحظه‌یی افزایش دهد. بطوری که به نوشته روزنامه حریت چاپ ترکیه، در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۰ صادرات میوه و سبزی، در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۰۹، از نظر ارزش ۱۵درصد افزایش یافته است.

در مورد صنعت گردشگری در ترکیه نیز همین بس که طبق آمار ارایه‌شده توسط مقامات توریسم ترکیه، تنها تعداد گردشگران ایرانی که در نوروز (۱۳ روز) به ترکیه می‌روند، نسبت به سال قبل، ۱۰درصد افزایش یافته است و این تعداد در نوروز سال ۹۰ به دو میلیون نفر رسیده است.

هرچند تورم در ترکیه همچنان بالاست و احتمال رکود اقتصادی فرضی دور از ذهن نیست اما شاید بتوان گفت رشد ۱۱درصدی و غیرقابل پیش‌بینی اقتصاد ترکیه بتواند در صورت تداوم به تسریع بررسی روند پذیرش درخواست این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا منجر شود. هرچند در این مسیر از نگاه جامعه اروپایی، ترکیه باید ظرفیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را افزایش دهد و مشکلاتی که در زمینه قبرس، ارامنه و اکراد وجود دارد را حل و فصل کند.

اگرچه کابینه اسلام‌گرای اردوغان در میان فشارهای نظامیان و لاییک‌ها تاکنون خواسته توسعه اجتماعی و اقتصادی را توامان پیش برد و موفقیت‌هایی نیز در این زمینه داشته است اما به نظر می‌رسد اردوغان دارای یک شخصیت درونی فردمحور نیز هست که از ناسیونالیسم افراطی ترکی نشأت می‌گیرد. او این روز‌ها سعی می‌کند ترکیه و خود را به قدرتی فرامنطقه‌یی تبدیل کند که از این طریق بتواند نقش یک می‌انجی یا حتی ناجی صلح را از دنیا برای کشورش بگیرد. شاید بالاخره او سیاستمداری است که پی‌ برده ثبات و رشد اقتصادی از دروازه ثبات سیاسی داخلی و خارجی می‌گذرد.

به هر حال باید ناظر بود و دید این بلندپروازی‌ها و موفقیت‌های اقتصادی تکنوکرات‌های ترک تا کجا ادامه خواهد داشت؟