ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 19.06.2011, 10:55
نگرانی و چاره‌جویی مجلس ایران در باره تٔاثیر تحريم‌ها

شرق: از آغاز فعالیت دولت نهم تاکنون چهار قطعنامه تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران صادر شده است؛ قطعنامه‌هایی که همواره برخی کار‌شناسان و مسوولان بر بی‌تاثیری آن‌ها تاکید کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد نیز به عنوان رییس‌جمهوری اسلامی ایران در هر فرصتی بی‌تاثیر بودن این تحریم‌ها را گوشزد کرده است. آخرین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مردادماه گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شد و احمدی‌نژاد‌‌ همان زمان با اشاره به بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد: «قطعا تاثیر عمیق تحریم‌ها موجب شکوفایی، خودکفایی و قدرتمند‌تر شدن اقتصاد ایران خواهد شد.»

احمدی‌نژاد حتی این تحریم‌ها را در راستای اهداف ایران ارزیابی کرد. او گفت: آن‌ها امروز دقیقا کاری را که ایران می‌خواهد، انجام می‌دهند به طوری‌که با صدور قطعنامه علیه ایران ظالمانه بودن شورای امنیت و سایر سازمان‌های بین‌المللی را با سند اثبات می‌کنند. رییس‌جمهور همواره و در تمام کنفرانس‌های خبری وقتی موضوع به تحریم‌ها می‌رسد این‌گونه جمله‌ها را تکرار می‌کند تا نشان دهد که اهمیتی برای این تحریم‌ها قایل نیست.

آن گونه که اعلام شده کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی قرار است در این هفته موضوع «تحریم‌ها» را با حضور «مسوولان مربوطه» بررسی ‌کند. این کمیسیون پس از آن در مجلس تشکیل شد که رهبر معظم انقلاب امسال را سال جهاد اقتصادی نام‌گذاری کرد. بلافاصله پس از پایان تعطیلات نوروزی نمایندگان در ۱۴ فروردین تشکیل کمیسیون ویژه‌ای به نام جهاد اقتصادی را تصویب و در روز ۲۱ فروردین از میان ۳۳ داوطلب ۱۵ نفر را به عنوان اعضای این کمیسیون معرفی کردند.

نادر قاضی‌پور که دبیر اول کمیسیون جهاد اقتصادی است، به شرق می‌گوید: «این دومین جلسه‌ای است که اعضای کمیسیون جهاد اقتصادی به بررسی موضوع تحریم‌ها علیه ایران اختصاص داده‌اند.»

نماینده ارومیه در مجلس معتقد است: «باید با تحریم‌های روز افزون بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی واقع‌بینانه برخورد شود.»

قاضی‌پور می‌گوید: «در راستای مواجهه منطقی با تحریم‌ها، اعضای کمیسیون جهاد اقتصادی تلاش دارند تا با همفکری با مسوولان مربوطه تحریم‌ها را بررسی کنند که مشخص شود چه نوع تحریم‌هایی علیه ایران عملیاتی است و چه نوع تحریم‌هایی خیر.»

او بیان می‌کند: «اگر برآورد دقیقی از میزان خسارت‌هایی که این تحریم‌ها به بار می‌آورند، وجود داشته باشد و نقاط آسیب‌پذیر مشخص شود امکان جبران خسارت‌ها و پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب برای مواجهه با تحریم‌ها وجود خواهد داشت.»

دبیر اول کمیسیون جهاد اقتصادی می‌گوید: «حتما راهکارهایی برای مواجهه با تحریم‌های سنگین سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه ایران وجود دارد و ما در این کمیسیون دنبال این هستیم که راهکار‌های مبارزه عملی با تحریم‌ها را پیدا کنیم.»

قاضی‌پور تاکید دارد: «ما باید نگاه واقع‌بینانه‌ای در مواجهه با تحریم‌ها داشته باشیم؛ چرا که واقع‌گرایی می‌تواند خیلی برای مواجهه با این تحریم‌ها کمک‌کننده باشد.» او در مورد اینکه تحریم‌ها تاثیرگذار هستند یا خیر، با بیان اینکه «نمی‌توان این تحریم‌ها را بی‌تاثیر دانست»، می‌گوید: «شما از یک کوچه رد می‌شوید و صدای موسیقی به گوشتان می‌رسد. متوجه می‌شوید که مراسم عروسی برپاست، خب می‌گویید مبارک است و آرزوی خوشبختی می‌کنید. یا اگر مراسم عزایی ببینید، می‌گویید خداوند مرحوم را بیامرزد. وقتی چنین موضوع‌هایی به این سادگی روی انسان تاثیر‌گذار است پس چطور می‌توان ادعا کرد که یک اتفاق مهمی مانند تحریم‌های بین‌المللی بی‌تاثیر است. مثلا ما در وارد کردن دلار‌های نفتی به کشور و از سوی دیگر در مورد صادرات با مشکل مواجه هستیم. اما اگر همراهی و همکاری خوبی میان دولت و مجلس صورت بگیرد مجلس می‌تواند با تصویب قوانین به روز و کارآمد در کم کردن تاثیر تحریم‌ها کمک‌های بزرگی انجام دهد.»

قاضی‌پور معتقد است: «مجلس باید تلاش کند تا در مورد نحوه مواجهه با تحریم‌ها با عبور از قوانین مرده به سمت قوانین به روز و پویا حرکت کند.»