ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 17.06.2011, 20:08
فعال حقوق بشر منصوره بهکیش را فورا آزاد کنید


فراخوان فوری ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر
۲۷ خرداد ۱۳۹۰

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از شما درخواست می‌کند فورا در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

شرح وضعیت:

برنامه نظارت از منابع موثق در باره دستگیری و بازداشت خودسرانه خانم منصوره بهکیش، فعال حقوق بشر ایرانی و عضو «مادران عزادار» [۱] که علیه اعدام زندانیان مبارزه می‌کند، و آزار و اذیت مداوم قضایی علیه دیگر حامیان «مادران عزادار» مطلع شده است.

بر پایه اطلاعات دریافتی، نیروهای امنیتی در ساعت ۸ شب ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ خانم منصوره بهکیش را در خیابانی در تهران دستگیر و سپس او را به زندان اوین منتقل کردند و گویا او در زمان صدور این فراخوان هنوز در آن زندان در بازداشت به سر می‌برد. اطلاعات بیشتری در باره تفهیم اتهام به او در دست نیست.

خانم بهکیش در گذشته چندین بار به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود، به ویژه در ارتباط با دفاع از زندانیان سیاسی، هدف بازداشت خودسرانه و بازجویی قرار داشته است.

برنامه نظارت نگران سلامت جسمانی و روانی خانم بهکیش و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط اوست، زیرا بازداشت او خودسرانه و گویا به قصد مجازات او به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری است.

به علاوه، اطلاعات دریافتی حاکی از این است که خانم لیلا سیف اللهی، خانم ژیلا کرم‌زاده مکوندی و آقای نادر احسنی، حامیان «مادران عزادار» که در ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ دستگیر و در اردیبهشت و اسفند ۱۳۸۹ در دادگاه بدوی تهران مورد محاکمه فوری قرار گرفته بودند، در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ از محکومیت خود مطلع شدند. آقای احسنی به اتهام «قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به دوسال زندان محکوم شد. خانم سیف اللهی و خانم کرم‌زاده مکوندی به خاطر نقش خود در «ایجاد تشکل غیرقانونی در جهت اقدام علیه امنیت کشور تحت عنوان مادران عزادار» هر یک به چهار سال زندان محکوم شدند. هر سه نفر آزاد هستند و در انتظار نتیجه تجدید نظر به سر می‌برند.

برنامه نظارت با توجه به سرکوب عمومی جامعه مدنی ایران نگرانی عمیق خود را از دستگیری و بازداشت خودسرانه خانم بهکیش و محکومیت سه مدافع دیگر حقوق بشر و عضو «مادران عزادار» ابراز می‌نماید. برنامه نظارت از حکومت ایران می‌خواهد فورا و بی‌قید و شرط خانم بهکیش را آزاد کند و اتهام‌های خانم لیلا سیف اللهی، خانم ژیلا کرم‌زاده مکوندی و آقای نادر احسنی را لغو کند.

سرانجام، برنامه نظارت یادآوری می‌کند که در بهمن ۱۳۸۹، موجی از دستگیری‌ها، بازداشت‌ها و حکم‌های قضایی فعالان حقوق بشر و اعضای «کمپین یک میلیون امضا» را قربانی کرده است و دو تن از آن‌ها، یعنی خانم مریم بهرمن و خانم محبوبه کرمی، که در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ دستگیر شدند، هنوز در بازداشت انفرادی به سر می‌برند. [۲]

«برنامه نظارت» از دولتمردان ایرانی می‌خواهد فورا به اذیت و آزار مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند و بی‌قید و شرط تمام آنهایی را که در بازداشت هستند آزاد نمایند.

اقدامات مورد درخواست:

لطفا به دولتمردان ایران نامه بنویسید و از آن‌ها بخواهید:

۱ - تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم منصوره بهکیش، خانم لیلا سیف اللهی، خانم ژیلا کرم‌زاده مکوندی، آقای نادر احسنی، مریم بهرمن، محبوبه کرمی و تمام مدافعان حقوق بشر در ایران را تضمین کنند؛

۲ ـ خانم بهکیش، مریم بهرمن و محبوبه کرمی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند، زیرا بازداشت او خودسرانه است و به قصد مجازات فعالیت‌های حقوق بشری او انجام شده است؛

۳ ـ به هر گونه آزار و اذیت ـ از جمله در سطح قضایی ـ علیه مدافعان حقوق بشر در ایران از جمله «مادران عزادار» و به ویژه خانم منصوره بهکیش، خانم لیلا سیف اللهی، خانم ژیلا کرم‌زاده مکوندی و آقای نادر احسنی پایان دهند؛

۴ ـ در هر شرایطی اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه:

* ماده ۱ آنکه می‌گوید: «همه افراد حق دارند به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی برای حمایت از حقوق بشر و آزادی ­های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ­‌ها فعالیت کنند،»

* ماده ۵ (ب) که می‌گوید: «همه افراد حق دارند برای حمایت از حقوق بشر و آزادی­‌های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ­‌ها به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی (...) برای تشکیل سازمان ­های غیردولتی، انجمن­‌ها یا گروه ­‌ها، عضویت یا شرکت در آن‌ها اقدام کنند،»

ماده ۶ (ب) که می‌گوید: «همه افراد حق دارند که به صورت فردی یا گروهی،‌‌ همان گونه که در عهدنامه ­های بین المللی حقوق بشر و دیگر عهدنامه ­های موضوعه آمده، آزادانه به انتشار و پخش اطلاعات و عقاید در زمینه کلیه حقوق بشر و آزادی‌های اساسی بپردازند.»
· ماده ۲-۱۲ که می‌گوید: «دولت باید کلیه تدبیرهای لازم را به کار گیرد تا حمایت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهدید، اقدامات تلافی جویانه، تبعیض منفی عملی و یا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه دیگر در پی استفاده مشروع و قانونی این افراد از حقوق مذکور در اعلامیه حاضر، تضمین گردد.»

۵ ـ به طور کلی، در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مطابق با عهدنامه‌های بین المللی حقوق بشر و موازین بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.

نامه ها را به مقامات زیر ارسال کنید:

* رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله سیدعلی خامنه ای

.(JavaScript must be enabled to view this email address)

* ریاست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد
فکس: 5880 649 21 0098

* ریاست قوه قضاییه، آیت ­الله صادق لاریجانی
.(JavaScript must be enabled to view this email address) / .(JavaScript must be enabled to view this email address) / .(JavaScript must be enabled to view this email address)

فکس: 6567 3311 21 98+/7166 879 21 98+

* وزیر امور خارجه،
فکس: 66743149-21-0098
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

* نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203, Email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

* سفارت ایران در بروکسل، بلژیک
Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + 32 2 762 39 15. Email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشورخودتان نیز نامه بنویسید.

***

پاریس ـ ژنو، 27 خرداد 1390

لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.

برنامه نظارت، برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است که به حمایت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتیبانی مشخص از این افراد در زمان نیاز است.

برنامه نظارت:
E-mail: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

Tel and fax OMCT + 41 (0) 22 809 49 39 / + 41 22 809 49 29
Tel and fax FIDH + 33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80
--------------------------

تماس با جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران: lddhi(at)fidh.net یا lddhi.fidh(at)gmail.com
---------------------------

[1] «مادران عزادار». را گروهی از زنانی تشکیل داده اند که فرزندانشان از سال 1360 به بعد به قتل رسیده، اعدام شده، بازداشت یا ناپدید شده اند. گروه مادران عزادار خواهان اعلام اعدام های پنهانی سیاسی در سه دهه گذشته و افشای محل دفن قربانیان است. این گروه روزهای شنبه در پارک لاله تهران اعتراض هایی در سکوت برگزار می نماید و خواهان آزادی تمام بازداشت شدگان معترض به تقلب انتخاباتی است.

[2] نگاه کنید به بیانیه مطبوعاتی برنامه نظارت، 19 بهمن 1389 و فراخوان فوری IRN 003 / 0511 / OBS 077