ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 05.06.2011, 16:32
پایکوبی مردم یمن بعد از فرار صالح



رادیو فردا: در حالی که رییس جمهور یمن برای مداوای جراحات ناشی از حمله به ساختمان ریاست جمهوری به عربستان سعودی رفته و تحت درمان است، هزاران نفر از مردم یمن خروج عبدالله صالح از یمن را جشن گرفته و آن را به منزله پایان حکومت وی می‌دانند.

خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند که علی‌عبدالله صالح به همراه ۳۵ تن از نزدیکانش، شامگاه شنبه با دو هواپیما وارد ریاض شده و از سوی مقامات ارشد سعودی مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

آقای صالح پس از آن برای درمان به بیمارستان ارتش منتقل شده است.

به گفته مقامات دولت یمن، روز جمعه و در حالی که آقای صالح به همراه تعدادی در مسجد محوطه کاخ ریاست جمهوری در حال اقامه نماز بود، حمله موشکی به این محل موجب کشته شدن ۱۱ تن و مجروح شدن ۱۲۴ تن از جمله رئیس جمهور یمن، نخست وزیر و دو تن از جانشینان وی شد.

اگرچه به دنبال این واقعه دولت یمن اظهار کرد که جراحات آقای صالح وخیم نیست و وی قصد ندارد کشور را ترک کند، چندی پس از آن اعلام شد که رئیس جمهور یمن به منظور مداوا به عربستان رفته است، اما تأکید شد که وی پس از مداوا باز خواهد گشت.

با این‌حال روز یکشنبه خیابان‌های صنعا، پایتخت یمن و تعز شاهد شادی و پایکوبی برخی از جوانانی بود که معتقدند خروج آقای صالح از کشور به معنای پایان یافتن بیش از ۳۰ سال حکومت وی بر یمن است.

معترضان سوگند خورده‌اند که مانع بازگشت علی‌عبدالله صالح به یمن شوند.

در صنعا شادی و پایکوبی معترضان به حکومت آقای صالح با آتش‌بازی همراه بود و خبرگزاری فرانسه تعداد افراد حاضر در خیابان را «ده‌ها هزار تن» گزارش کرده است.

شبکه خبری الجزیره گزارش کرده است که همزمان با این پایکوبی در ناحیه «الحسابه» صدای شلیک گلوله به گوش رسیده است؛ منطقه‌ای که در روزهای اخیر شاهد درگیری‌های شدید نیروهای حکومتی و وفاداران به طایفه حاشد بوده است.

در شهر تعز نیز به نوشته رویترز، هزاران نفر از مردم یمن خروج علی عبدالله صالح از کشور را با آتش‌بازی جشن گرفته‌اند.

همچنین بنا بر اظهارات مقامات نظامی و شاهدان عینی روز یکشنبه در تعز، افراد مسلح با حمله به کاخ ریاست جمهور، چهار سرباز را از پای در آورده‌اند.

گفته می‌شود یکی از این شورشیان مسلح نیز در این بین به قتل رسیده است.

در عین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات رسمی می‌نویسد که در شهر عدن، در جنوب یمن، نیز بر اثر حملات موشکی به مقر ارتش، دور سرباز جان باخته‌اند.

رئیس جمهور یمن تحت عمل جراحی

در عین حال يکی از مقام‌های بيمارستانی در رياض به خبرگزاری رويترز گفته است که علی عبدالله صالح، رييس جمهوری يمن برای خارج کردن تکه ای از ترکشی که به سينه اش اصابت کرده، تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

به گفته این فرد، ترکش در نزدیکی قلب رئیس جمهور یمن جای گرفته بود.

پیشتر یک منبع آگاه در عربستان سعودی به این خبرگزاری گفته بود زمانی که رئیس جمهور یمن پس از رسیدن به ریاض از هواپیما خارج شده، جراحاتی را بر روی گردن، سر و صورت وی مشاهده کرده است.

این منبع همچنین گفته بود که قرار است در بیمارستان ترکش‌هایی را که به آقای صالح اصابت کرده بیرون بیاورند و همچنین احتمال می‌رود که گردن و صورت وی نیز تحت عمل جراحی پلاستیک قرار بگیرد.

اگرچه هنوز مشخص نیست که چه افرادی با رئیس جمهور یمن به عربستان سفر کرده‌اند، مقامات سعودی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که برخی از اعضای خانواده آقای صالح با وی وارد عربستان شده‌اند.

با این‌حال این خبرگزاری تأکید می‌کند فرزند ارشد آقای صالح که به اعتقاد مخالفان یمن پیش از آغاز ناآرامی‌ها در یمن خود را برای جانشینی پدر و در دست گرفتن قدرت آماده می‌کرد، همچنان در یمن حضور دارد.

در حال حاضر و در نبود آقای صالح در یمن، عبدالرحمن منصور هادی، نایب رئیس جمهور یمن، اداره امور را در دست دارد.

متهم کردن رئیس قبیله حاشد

به دنبال حمله مسلحانه به کاخ ریاست جمهوری، علی عبدالله صالح، در پیام صوتی که از تلویزیون دولتی یمن پخش شد، صدیق الاحمر، رئیس طایفه حاشد، طایفه‌ای که رئیس جمهور یمن نیز به آن تعلق دارد، را مسئول حمله روز جمعه دانست.

این در حالی است که ساعاتی پیش از پخش این پیام، صدیق الاحمر هرگونه دخالت در حمله روز جمعه به کاخ ریاست جمهوری را رد کرده بود.

با این‌حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از حمله مسلحانه به کاخ ریاست جمهوری، ارتش یمن در اقدامی تلافی‌جویانه به منزل برادران صدیق الاحمر حمله کرده که در اثر آن ۱۰ تن کشته و ۳۵ تن دیگر مجروح شده‌اند.

درگیری میان حامیان صدیق الاحمر و حکومت یمن پس از آن بالا گرفت که علی عبدالله صالح در اوایل خرداد ماه برای سومین بار از امضای طرح کناره‌گیری خود سر باز زد.

شیخ صدیق الاحمر آن زمان تأکید کرد که حامیان وی تا زمان برکناری علی‌عبدالله صالح، به مبارزه خود ادامه خواهند داد و در طول چهار روز درگیری شدید میان حامیان صدیق‌الاحمر و نیروهای حکومتی در صنعا، بیش از ۸۰ تن جان خود را از دست دادند.

از چند ماه پیش اعتراضات گسترده‌ای در یمن علیه دولت آقای صالح آغاز شده و فعالان سیاسی مخالف دولت یمن می‌گویند از اواخر ژانویه تاکنون در سرکوب معترضان توسط رژیم علی عبدالله صالح، بیش از ۲۰۰ تن کشته شده‌اند.

در همين حال خبرگزاری رويترز گزارش داده که روز یکشنبه دست کم دو نفر در صنعا بر اثر انفجار يک نارنجک در تاسيسات نظامی مخالفان کشته شدند.

در اين حادثه ۱۵ نفر هم زخمی شدند. دليل اين انفجار هنوز مشخص نيست و يک منبع نظامی مستقل به خبرگزاری رويترز گفته که اين انفجار تصادفی بوده.