ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 05.06.2011, 12:30
نامه شش تشکل مدنی سوئد به وزارت خارجه سوئد

آقای کارل بیلدت وزیر امور خارجه

با سلام

همانطور که اطلاع دارید خانم هاله سحابی، از کنشگران شناخته شده حقوق بشر، در مراسم تشییع جنازه پدرش آقای عزت الله سحابی در روز اول ژوئن در شرایط ناروشنی در گذشته است. هاله سحابی از رهبران سازمان ما دران صلح و از مبارزین برجسته حقوق زنان بود. پدراو، آقای عزت الله سحابی، از سیاستمداران توانای ایران، عضو سابق پارلمان و کابینه دولت و از اعضای برجسته اپوزیسیون ایران بود که پانزده سال از عمرش را در زندانهای قبل و بعد از انقلاب ۱۹۷۹ ایران گذارنده بود.

خانم سحابی در ارتباط با اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری بحث برانگیز سال ۲۰۰۹ دستگیر و به دو سال زندان محکوم شده بود. هاله سحابی از زندان به مرخصی آمده بود تا در مراسم تشییع جنازه پدرش شرکت کند.

به گفته اعضای خانواده خانم سحابی و همچنین به گفته منابع مستقل، مرگ هاله سحابی درپی ضرب و شتم او توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها در مراسم تشییع جنازه پدرش رخ داده است.

حکومت تهران مرگ او را بدلیل عارضه قلبی بخاطر استرس ناشی از مرگ پدرش، گرما و بیماری قلبی اعلام کرده است.

پیکر خانم سحابی بدون اجازه خانواده‌اش و بدون هیچگونه تحقیق پزشکی و مراسم مذهبی بوسیله نیروهای امنیتی به خاک سپرده شد.

سوئد و وزارت امور خارجه سوئد فعالیت‌های قابل توجهی را در جهت تامین حقوق بشر در ایران انجام داده است. آخرین نمونه در این زمینه ابتکار سوئد در تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران در کنفرانس شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد است. در برابر این پیشینه، ما گروهی از ایرانیان سوئد امیدواریم که وزیر امور خارجه تلاش کند مقامات ایرانی را متقاعد به تحقیق و روشن کردن شرایطی که منجر به مرگ خانم هاله سحابی شده کند. ما بر این نظریم که جنبش دموکراسی ایران که در شرایط دشواری بسر می‌برد نیاز مبرمی به چنین تلاش‌هایی دارد. تلاش‌هایی که می‌تواند در ادامه، ریسک از دست دادن افراد دیگری را که نقشی منحصر به فرد در جنبش دمکراتیک ایران دارند کاهش دهد.


حامیان جنبش سبز - استکهلم
اتحادیه سراسری ایرانیان در سوئد
کانون پژوهش فرهنگ ایران
کمیته پشتیبانی از مبارزات مردم ایران- یوته بوری
انجمن دوستی ایران و سوئد در پارتیله
شبکه فرهنگی ایرانیان اروپا (سوئد)


2011-06-02