ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 03.06.2011, 20:54
بشار اسد همچنان کشتار می‌کند


رادیو فردا: در ادامه اعتراضات علیه حکومت بشار اسد، فعالان حقوق بشر در سوریه می‌گویند شهر حما روز جمعه شاهد حضور ده‌ها هزار نفر در تظاهرات ضددولتی بود و در تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان در این شهر دستکم ۳۴ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، فعالان حقوق بشر می‌گویند، حضور مردم در تظاهرات پس از نماز جمعه بسیار چشم گیر بوده است و این یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی از آغاز اعتراضات در شهر حما بوده است.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه، می‌گوید ده‌ها هزار نفر در یک یاز بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی از آغاز اعتراضات ۱۰ هفته‌ای در سوریه روز جمعه در خیابان‌های شهر حما دست به تظاهرات زدند و نیروهای امنیتی به سوی معترضان تیراندازی کردند.

درهمین زمینه، تلویزیون دولتی سوریه می‌گوید نیروهای پلیس در تلاش برای متوقف کردن «خرابکارانی» که کوشیدند ساختمان‌های دولتی را به آتش بکشند، سه نفر از آن‌ها را کشته‌اند.

دولت سوریه «باندهای مسلح» و گروه‌های اسلامگرای «افراطی» را مسئول خشونت‌ها اخیر در این کشور می‌داند.

به گزارش خبرگزار فرانسه، در بسیاری از شهر‌ها و روستاهای سوریه، پس از نماز جمعه، نمازگزاران از مساجد به سمت خیابان‌ها به راه افتاده دست به تظاهرات اعتراضی زده‌اند. در همین حال نیروهای امنیتی کوشیدند تا با استفاده از گاز اشک آور معترضان را متفرق کنند که در دو نقطه در جنوب و شمال شرقی سوریه به سوی معترضان تیراندازی کرده‌اند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند از آغاز اعتراضات در سوریه دستکم یک هزار و صد نفر کشته شده‌اند.

یک شاهد عینی در شهر حما روزجمعه به آسوشیتدپرس گفته است که انتظار نداشته‌اند که روز جمعه در شهر حما چنین جمعیت بزرگی در تظاهرات ضد دولتی حضور یابد.

این شاهد عینی گفته است: در حدود ۱۵۰ هزار نفر در خیابان‌های حما دست به تظاهرات زدند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک اور و گلوله جنگی استفاده می‌کردند. تک تیراندازان نیز از بالا پشت بام‌ها به سوی معترضان تیراندازی می‌کردند.

این شاهد عینی گفته تعداد زیادی کشته و زخمی شدند و بیمارستان شهر مملو از مجروحان است.

درهمین حال گزارش‌ها حاکی در شهر رستان در تیراندازی نیروهای امنیتی سوریه به سوی معترضان دست کم دونفر کشته شده‌اند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند، دولت سوریه سرویس شبکه اینترنت را در بیشتر نقاط کشور قطع کرده است تا از این طریق از انتشار اخبار و ویدئو‌ها در «یوتیوب» و هم چنین دعوت به تظاهرات در «فیس بوک» جلوگیری کند.

نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت ۲۱ میلیونی سوریه را مسلمانان تشکیل می‌دهند؛ ۷۴ درصد از مسلمانان سوریه سنی مذهب و ۱۲ درصد علوی‌اند که مذهبی نزدیک به شیعه است.

حزب بعث سوریه از دهه ۱۹۶۰ قدرت را در این کشور در اختیار دارد. پس از مرگ حافظ اسد در سال ۲۰۰۰ فرزندش بشار رئیس جمهور این کشور شد.