ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 03.06.2011, 8:13
دعوت به تجمع مردم مقابل حسینیه ارشاد

جوانان اصلاح طلب با صدور بیانیه ای دعوت کردند همگان روز شنبه ۱۴ خرداد از ساعت ۶ بعدازظهر با در دست داشتن شمع و برای پاسداشت سومین شب شهادت هاله سحابی مقابل حسینیه ارشاد تهران حاضر شوند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بای ذنب قتلت

آن چه در مراسم تشییع جنازه عزت‌الله سحابی، یکی از محترم‌ترین کنشگران سیاسی ایران معاصر گذشت، ورای هر معیار انسانی و دینی است. تمسخر پیکر یک انسان تازه درگذشته از سوی کسانی که خود را مسلمان می‌نامند، در کدام دین و آیین مذموم نیست؟

این‌ها کافی نبود، دست گرفتن یک عکس خندان از پدر را در دستان هاله سحابی طاقت نیاوردند و به شهادت نوه آیت‌الله منتظری با مشت به بدن او کوبیدند و او را نقش زمین کردند. ضربه‌ای که باعث شد این بانوی ۵۶ ساله که برای بودن بر بالین پدر در روزهای آخر عمر او، از زندان به مرخصی آمده بود خیلی زود به پدر مرحومش بپیوندد.

شوک این خبر آن‌قدر سنگین بود که هنوز هم وجدان عمومی ایرانی‌ها از زیر بار آن کمر صاف نکرده است. اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. ساعت‌ها خانواده عزادار و داغدار سحابی زیر شدیدترین فشارهای نیروهای امنیتی قرار گرفتند تا رضایت دهند هاله سحابی شبانه و در کنار پدرش در لواسان دفن شود.

داغداری پدر، پهلوی شکسته، و دفن شبانه. این ماجرا برای بچه‌های انقلاب آشناست و مشابه آن را بارها در کتاب‌های دینی خود خوانده‌اند. ما فکر می‌کردیم این اتفاق یک بار در صدر اسلام افتاده و قرار نیست دیگر تکرار شود، دست‌کم در کشوری که سرانش برای آن واقعه تاریخی چندین روز مراسم عزاداری برگزار می‌کنند.

اما برای این‌که شباهت‌ها تکمیل شود در مسجدی که خانواده و دوستان عزت‌الله سحابی برای برگزاری مراسم ترحیم اعلام کرده بودند بسته شد و به این خانواده دغدار اجازه عزاداری هم داده نشد. مردمی که برای همدردی به طرف مسجد آمده بودند از ماموران انتظامی و لباس‌شخصی‌ها کتک خوردند و چندین نفر هم بازداشت شدند.

حالا که نجابت این خانواده پاسخ درخوری از جانب حاکمان نگرفته، ما «جوانان احزاب اصلاح‌طلب» از همه مردمی که عزادار این فاجعه انسانی هستند می‌خواهیم روز شنبه ۱۴ خرداد از ساعت ۶ بعدازظهر با در دست داشتن شمع و برای پاسداشت سومین شب شهادت هاله سحابی مقابل حسینیه ارشاد تهران حاضر شوند. ما ترجیح می‌دادیم که حسینیه ارشاد که دهه‌هاست مامن نیروهای ملی-مذهبی است و بارها شاهد سخرانی عزت‌الله سحابی و دختر شهیدش در این مکان بوده‌ایم میزبان خیل جوانان عزادار باشد، اما حالا عزایمان را به خیابان شریعتی می‌اوریم و این تجمع را در فاصله پل سیدخندان و خیابان میرداماد برگزار خواهیم کرد.