ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 03.06.2011, 9:05
آمریکا رژیم ایران را مسئول مرگ هاله سحابی خواند

دویچه وله: وزارت امور خارجه آمریکا در واکنشی شدید "کشته‌شدن" هاله سحابی را قویاَ محکوم کرد. آمریکا با استناد به «شاهدان عینی و منابع موثق» نیروهای امنیتی ایران را مسئول این حادثه خوانده و خواستار پیگیری قتل هاله سحابی شده است.

دولت ایالات متحده آمریکا در واکنشی شدید "کشتن" هاله سحابی را قویاَ محکوم کرد. مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در روز پنج‌شنبه (۱۲ خرداد/۲ ژوئن) به شدیدترین لحن ممکن، به مرگ هاله سحابی، فعال حقوق‌بشر و عضو "گروه مادران صلح" اعتراض کرد و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را مسئول آن خواند.

وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد که «شاهدان عینی و منابع موثق» تایید می‌کنند که هاله سحابی در پی «اعمال ناپسند ماموران امنیتی ایران» جان باخته است.

نخستین گزارش‌ها نیز حاکی از آن بود که هاله سحابی در حین مراسم تشییع جنازه عزت‌الله سحابی، پدرش با خشونت ماموران امنیتی ایران روبرو شده است. هاله سحابی که به خاطر مخالفت‌ و انتقاد به حکومت جمهوری اسلامی به زندان افتاده بود، برای خاکسپاری پدرش بطور موقت از زندان آزاد شده بود.

در حالی‌که مقامات رسمی و رسانه‌های دولتی مدعی‌اند که هاله سحابی بر اساس ایست قلبی جان سپرده است، پیکر وی از سوی نیروهای امنیتی شبانه در لواسان دفن شد. برای روشن شدن دلیل مرگ هاله سحابی هیچ‌گونه کالبد شکافی یا معاینه‌ای صورت نگرفته است.

دولت آمریکا در روز چهارشنبه (۱ ژوئن / ۱۱ خرداد) نیز در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود که درباره مرگ هاله سحابی تحقیقات رسمی را آغاز کنند، اما در آن بیانیه هنوز سخنی از محکومیت رژیم ایران دیده نمی‌شد.

مارک تونر تاکید کرد که آمریکا از گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران خواهد خواست که "کشته‌شدن" هاله سحابی را «بطور کامل و در اسرع وقت» مورد بررسی قرار دهد.

آمریکا: ترس حکومت اسلامی از شهروندانش

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «این موضوعی باورنکردنی است که حکومت ایران تا این اندازه از شهروندان خود می‌ترسد که حتا علیه دختری که در مراسم تدفین پدرش شرکت داشته، خشونت و زور روا می‌دارد.»

به گفته شاهدان عینی، هاله سحابی در مراسم خاکسپاری پدرش پس از درگیری با نیروهای امنیتی درگذشته است. وی که به‌دلیل شرکت در اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ به دو سال زندان محکوم شده بود، ماه‌های اخیر را نیز در زندان سپری کرده بود.

حامد منتظری، نوه آیت‌الله منتظری که در مراسم تدفین عزت‌الله سحابی شرکت داشته، می‌گوید که شاهد ضربه زدن به هاله از سوی شخصی بوده که پس از تهاجم، خود را در میان ماموران و لباس شخصی‌ها پنهان کرده است.

اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، نیز مقامات حکومتی ایران را مسئول مرگ هاله سحابی خواند. شورای هماهنگی راه سبز امید از هاله سحابی به عنوان «شهید جدید جنبش سبز» نام برده است.

مرگ هاله سحابی تاکنون واکنش‌های گسترده محافل داخلی و خارجی را در پی داشته است. خانم کلاودیا روت، رهبر حزب سبزها در آلمان، ضمن ابراز همدردی عمیق خود، مرگ هاله سحابی را «جنایتی با انگیزه سیاسی» خواند.


***

شهادت نوهٔ آیت الله منتظری

نوهٔ آیت الله منتظری در صفحهٔ فیس بوک خود نوشت:

ولا تکتموا الشهادة ومن یکتم‌ها فإنه آثم قلبه و الله بما تعملون علیم
و گواهی را کتمان مکنید، و هرکه آن را کتمان کند او بی‌گمان قلبش گناهکار است. و خدا به آنچه می‌کنید داناست

اینجانب حامد منتظری به حکم صریح آیه قرآن کریم گواهی و شهادت می‌نمایم که در جریان تشییع پیکر مرحوم مهندس عزت الله سحابی شاهد ضربه‌ای به بالاتنه خانم هاله سحابی بودم که پس از آن خانم هاله سحابی به حالت غش بر زمین افتاد و فرد ضارب بلافاصله خود را در میان مامورین نیروی انتظامی و لباس شخصی که در پشت سر او بودند کشیده و از صحنه فرار نمود.

اینکه آیا خود ضربه باعث فوت ایشان شده باشد یا شوک حاصل از ضربه و اینکه در هریک از این موارد چه نوع قتلی رخ داده است قابل تشخیص اینجانب نیست اما به طور حتم ضربه در فوت ایشان تاثیر داشته است و لذا به صراحت می‌توان گفت که خانم هاله سحابی به قتل رسیده است.

اینجانب حاضر به تکرار شهادت فوق در هر دادگاه صالحه‌ای می‌باشم.


پزشک معالج هاله سحابی از علت فوت او می‌گوید