ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.05.2011, 13:55
بازداشت راتکو ملادیچ، متهم کلیدی قتل عام سربرنیتسا

رادیو فردا: پلیس صربستان، راتکو ملادیچ، متهم کلیدی کشتار مردم سربرنیتسا و نیز جنایات جنگی دیگر در بوسنی را پس از یک دهه اختفا بازداشت کرد. بازداشت ژنرال ملادیچ، توسط بوریس تادیچ، رئیس‌جمهور صربستان، تأیید شده است.

ژنرال ملادیچ، متهم به ایفای نقش کلیدی در قتل عام هفت هزار و پانصد مرد و پسر ساکن سربرنیتسا است. او ارشدترین مقام بازداشت شده متهم به جنایات جنگی در خلال جنگ بوسنی است که از زمان دستگیری رادوان کارجیچ در سال ۲۰۰۸ دستگیر شده است.

ژنرال ملادیچ که فرماندهی نظامی صرب‌های بوسنی را برعهده داشت از سال‌ها پیش به دلیل قتل عام و ارتکاب جنایت جنگی از سوی دیوان کیفری لاهه تحت پیگرد بود.

گفته می‌شود که وی در ایالت ویودینا در شمال صربستان در ساعات اولیه بامداد روز پنجشنبه بازداشت شده است.

ژنرال ملادیچ تا پیش از دستگیری اسلوبودان میلوشویچ، رئیس‌جمهور پیشین صربستان، آزادانه در بلگراد زندگی می‌کرد اما از زمانی که اسلوبودان میلوشویچ در اکتبر سال ۲۰۰۰ بازداشت و در ژوئن سال ۲۰۰۱ به دادگاه کیفری لاهه فرستاده شد، ژنرال ملادیچ در اختفا به سر می‌برد.

با این حال از زمان دستگیری رادوان کاراجیچ در تابستان ۲۰۰۸، بازداشت قریب‌الوقوع ژنرال ملادیچ نیز همواره در صدر گمانه‌زنی‌ها قرار داشت.

اعلام خبر دستگیری ژنرال ملادیچ در حالی است که چندی پیش دادستان ارشد دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل، صربستان را متهم کرده بود که برای یافتن این متهم جنایات جنگی تلاش کافی انجام نداده است.

سرژ برامرتز در گزارش خود در این مورد به سازمان ملل گفته بود که دستگیری ملادیچ از تعهدات دولت صربستان است اما تاکنون تلاش کافی برای این موضوع از سوی صربستان صورت نگرفته است.

اعلام دستگیری آقای ملادیچ که همزمان با سفر از پیش تعیین شده کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بلگراد صورت گرفته، همچنین امیدهای صربستان را برای پذیرفته شدن عضویتش در اتحادیه اروپایی افزایش می‌دهد.

در این میان اتحادیه اروپا با استقبال از دستگیری راتکو ملادیچ، خواهان تحویل فوری وی به دادگاه جنایات جنگی در لاهه شد.

سخنگوی کاترین اشتون ساعتی پس از اعلام دستگیری راتکو ملادیچ، اعلام کرد که خانم اشتون قویاً از بازداشت ملادیچ استقبال می‌کند و این موضوع را گام مهمی فراروی صربستان و نظام قضایی بین‌المللی می‌داند.

وی در عین حال به نقل از خانم اشتون تأکید کرد که ژنرال ملادیچ بدون هیچ تأخیری باید به دادگاه ویژه جنایت جنگی یوگوسلاوی سابق در لاهه تحویل شود.