ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.05.2011, 9:53
انفجار در فاز سوم پالايشگاه آبادان

خبرگزاری فارس: شاهدان عینی از وقوع ۲ حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه آبادان و کشته و زخمی‌شدن بیش از ۲۶ نفر در این حادثه خبر می‌دهند.

گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از محل حادثه حاکی است، مسئولان حاضر در پالایشگاه آبادان حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه همزمان با مراسم افتتاحیه مرحله اول فاز ۳ با حضور رئیس جمهور در روز جاری را به دلیل نشت گاز مایع فشرده LPG دانستند و اعلام کردند ۲۵ نفر زخمی شده و یک نفر به دلیل سوختگی شدید کشته شد.

این در حالی است که بنابر گفته شاهدان عینی پس از افتتاح رسمی فاز ۳ پالایشگاه آبادان توسط رئیس جمهور و حضور در اتاق کنترل آتش‌سوزی نخست رخ داد که بلافاصله امدادگران و آتش‌نشانان برای مهار آتش در صحنه حاضر شدند اما لحظاتی بعد و پس از مهار این حادثه آتش‌سوزی دوم رخ داد.

بنابراین گزارش، حضور امداگران و آتش‌نشانان در صحنه، آتش‌سوزی دوم باعث زخمی شدن ۲۵ نفر شد.

درحالی که هنوز آمار رسمی از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان این دوحادثه اعلام نشده است، بنابر گفته شاهدان عینی دست کم چهار نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شده‌اند اما منابع رسمی اعلام کرده‌اند یک نفر کشته و ۲۵ نفر مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرنگار فارس، دود غلیظی همچنان فضای آسمان آبادان را فرا گرفته است.

برخی از مدیران و کارکنان پالایشگاه می‌گویند به دلیل عجله کردن در راه‌اندازی فاز ۳ پالایشگاه در عین آماده نبودن از لحاظ فنی تلاش‌های ناموفقی برای تنظیم و راه‌اندازی در شب قبل از حادثه انجام شد اما متاسفانه در حین راه‌اندازی این حادثه که طبیعی بود اتفاق افتاد.

این گزارش حاکی است نشت گاز در‌‌ همان دقایق اولیه متوقف شده و در حال حاضر هیچ خطری افراد حاضر در پالایشگاه را تهدید نمی‌کند و وضعیت عادی گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سخنرانی افتتاحیه خود قول داد ظرف مدت کوتاهی آسیب وارد شده به پالایشگاه را جبران کرده و واحد آسیب دیده هر چه سریع‌تر وارد مدار تولید شود.

این واحد آسیب‌دیده مرحله نخست واحد کت‌کراکر بوده است.

براساس این گزارش دود غلیظی همچنان از یکی از فلر‌ها متصاعد می‌شود در عین حال رئیس جمهور بعد از سخنرانی از بخش‌های مختلف پالایشگاه بازدید و در جمع کارگران حاضر شده است.

در این مراسم علی‌آبادی رئیس سابق سازمان تربیت بدنی، می‌رمحمدصادقی معاون منابع انسانی وزارت نفت، ضیغمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بیات مدیرعامل شرکت پتروشیمی حضور دارند.


احتمال انفجار مجدد در پالایشگاه آبادان

خبرگزاری مهر: با مهار کامل آتش سوزی و انفجار در پالایشگان نفت آبادان، بار دیگر یک یک دود و هاله سیاه این پالایشگاه نفت را فرا گرفته است.

به گزارش مهر، در یکی از مشعل‌های پالایشگاه آبادان به طور غیرطبیعی نفت خام در حال سوزاندن است که سوختن این مواد منجر به ایجاد یک دود سیاه در اطراف پالایشگاه شده است.

از سوی دیگر، همزمان با خروج احمدی‌نژاد از پالایشگاه آبادان، نیروهای امنیتی مدیریت پالایشگاه آبادان را برای بررسی دلایل حادثه بر عهده گرفته‌اند.

به گفته یکی از مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، علت اصلی حادثه نشت گاز از واحد گاز مایع پالایشگاه نفت آبادان بوده است.

در همین حال، با حضور نیروهای امنیتی بررسی دلایل ایجاد این حادثه آتش سوزی در سطح پالایشگاه آغاز شده، این در حالی است که با توجه به نامشخص بودن دلایل انفجار، احتمال آتش سوزی و انفجار مجدد در این پالایشگاه قدیمی وجود دارد.

در حال حاضر تمامی نیروهای امدادی و آتش نشانی برای مهار هرگونه آتش‌سوزی و انفجار احتمالی در پالایشگاه آبادان در آمادگی کامل به سر می‌برند.

کاتوزیان اعلام کرد: خطر انفجار در پالایشگاه آبادان را هشدار داده بودم

انفجار عمدی نبود

حمید رضا کاتوزیان در حاشیه جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به انفجار رخ داده در مراسم افتتاح پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان در حضور احمدی‌نژاد که چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت، گفت: این انفجار خرابکاری و یا کاری عمدی نبوده و صرفا به دلیل عدم آمادگی پالایشگاه برای افتتاح بوده است.

وی تاکید کرد: پالایشگاه با شرایطی راه‌اندازی شده بود که پیش‌بینی می‌شده با خطراتی همراه باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق اخباری که به ما رسیده در این حادثه ۱۷ نفر مجروح و یک نفر کشته شده و حادثه پس از افتتاح توسط رئیس‌جمهور بوده است.

صبح سه‌شنبه همزمان با حضور محمود احمدی‌نژاد برای افتتاح پروژه بنزین سازی پالایشگاه آبادان، بخشی از این پالایشگاه دچار انفجار شد.

هنگامی که یک دستگاه برای تست در محل پروژه قرار گرفت دچار انفجار شد و تا این لحظه ۱۲ نفر مجروح و ۲ نفر نیز کشته شده‌اند. بلافاصله پس از این انفجار، افراد حاضر در این مراسم محل را ترک کردند.