ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.05.2011, 10:36
تقدیر از محمد شریف، حقوقدان و وکیل دادگستری


توسط جمعی از فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی صورت گرفت
تقدیر از محمد شریف، حقوقدان و وکیل دادگستری


به دنبال ممانعت از تدریس محمد شریف، حقوقدان و وکیل دادگستری در دانشگاه علامه طباطبایی و اخراج وی از دانشگاه، روز پنجشنبه جمعی از فعالان سیاسی، فرهنگی، زنان و حقوق بشری که تعدادی از موکلان محمد شریف نیز حضور داشتند از تلاش‌های وی در عرصه علمی و وکالت تقدیر کردند.

محمد شریف که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تدریس می‌کرد، حدود ۲۵ سال سابقه کار در دانشگاه دارد که در نخستین روز بازگشایی دانشگاه‌ها در سال جدید، با ابلاغ حکم کتبی از این دانشگاه اخراج شد. خبرگزاری فارس در خبری علت اخراج محمد شریف را استخدام غیرقانونی او عنوان کرده بود ولی محمد شریف ضمن تکذیب این خبر علت اخراج ذکر شده در نامه مدیر امور اداری دانشگاه را نداشتن صلاحیت‌های عمومی ذکر کرده بود.

این وکیل دادگستری وکالت فعالان سیاسی و مدنی متعددی از جمله تقی رحمانی، شیوا نظر آهاری، عبدالرضا تاجیک، عبدالله مومنی و محمد ملکی، احمد زیدآبادی، هدی صابر و حسن اسدی زیدآبادی را در کارنامه خود دارد.
حاضران اخراج محمد شریف از دانشگاه را به ضرر جامعه علمی کشور و او را در عرصه وکالت بی‌بدیل دانستند. محمد شریف، وکیل بسیاری از فعالین سیاسی و اجتماعی کشور می‌باشد که امرار معاشش با حقوق دانشگاه بوده است. او به صورت انحصاری بر روی پرونده‌های حقوق بشری کار می‌کند که درآمدی ندارد. شریف تقریبا پرونده‌هایی با ماهیت سیاسی و مدنی را قبول می‌کند و برای هیچ کدام از آن‌ها پولی دریافت نمی‌کند.

آنان همچنین از شریف به دلیل اینکه برای کمک به نوع بشر، محدوده جغرافیایی،‌نژاد و قومیت نمی‌شناسد، تقدیر کردند.

محمد شریف نیز در این نشست ضمن تشریح روند اخراجش از دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه این برخورد‌ها از پیش هم سابقه داشته است از مشکلاتی که در گذشته برایش پیش آمده بود سخن گفت. وی در دوره دکترا یک بار سال ۷۱ در دانشگاه قبول شده و از گزینش رد شده و سومین بار نیز بعد از پیش دفاع از دکترا اخراج شده است.

اخراج محمد شریف در شرایطی صورت گرفته که اول بهمن ماه گذشته نیز مسئولان دانشگاه علامه، بدون هیچ گونه توضیح و دلیل قانونی، کلیه واحدهای این استاد دانشگاه، در سه مقطع کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکترا را حذف کرده بودند.

از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در ایران، شمار زیادی از استادان دانشگاه‌ها که دیدگاه انتقادی نسبت به دولت داشته‌اند، اخراج یا به اجبار و «زود هنگام» بازنشسته شده‌اند. کامران دانشجو، وزیر علوم دولت جمهوری اسلامی در اسفندماه گفته بود، تمام استادان و دانشگاهیان «غیر همسو» با نظام جمهوری اسلامی اخراج می‌شوند و روسای دانشگاه‌ها اجازه ندارند کسانی را استخدام کنند که به ولایت فقیه باور ندارند.