ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.05.2011, 13:48
تقی رحمانی مجدداً بازداشت شد


کمپین بین المللی حقوق بشری ایران، به نقل از یکی از دوستان رحمانی درباره بازداشت مجدد وی گزارش داده است: «درحالیکه تنها دو روز از آزادی آقای رحمانی به قید وثیقه گذشته بود، یک فرد نا‌شناس طی تماس تلفنی با آقای رحمانی از وی خواست که برای امضا صورت جلسه آزادی‌اش به زندان اوین مراجعه کند. در پی این تماس ساعت ۱۰ صبح امروز آقای رحمانی نیز همراه وکیلش به دادسرای اوین مراجعه کرده است.» این درحالی است که برخی گمانه زنی‌ها حاکی از است که بین نیروهای امنیتی در خصوص آزادی و یا زندانی کردن آقای رحمانی اختلاف نظر وجود دارد و این احتمال وجود دارد که با آزاد کردن وی از سوی وزارت اطلاعات یکی دیگر از نهادهای اطلاعاتی-امنیتی به بازداشت او اقدام کرده باشد.

منبع یاد شده همچنین به کمپین گفت: «به وکیل آقای رحمانی اجازه ورود به دادسرا را نداده‌اند و آقای رحمانی به تنهایی وارد دادسرای اوین شده‌اند. با گذشت چندین ساعت از ورود آقای رحمانی به داخل دادسرای اوین همچنان از وی خبری نشده است و فقط سربازهای مقابل دادسرای اوین پس از چند ساعت به وکیل ایشان گفته‌اند که منتظر نمانید، تقی رحمانی بازداشت شده است.»

وی افزود: «تا کنون نیز هیچ خبری از آقای رحمانی در دست نیست. و همچنان نهادی که ایشان را به دادسرای اوین احضار و ظاهرا بازداشت کرده است و علت بازداشت مجدد آقای رحمانی تنها با گذشت دو روز از آزادی ایشان، نامشخص است.»

گفتنی است تقی رحمانی ۲۵ اردیبهشت ماه با تودیع وثیقه یک صدو پنجاه میلیون تومانی پس از بیش از سه ماه زندان آزاد شد. او در ۲۰ بهمن ۸۹ با حمله نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت شده بود. وی از فعالان سیاسی است که سابقه نزدیک به ۱۵ سال زندان را به صورت منفصل طی دهه‌های گذشته با خود به همراه دارد. همسر وی نرگس محمدی نیز که از فعالان برجسته حقوق بشر به شمار می‌رود طی سالهای گذشته بار‌ها به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری خود بازداشت شده است. ‏

نرگس محمدی پس از بازداشت همسرش در بهمن ماه به کمپین در خصوص وضعیت همسرش گفت» من فعالیت‌های حقوق بشری داشته‌ام که با من برخورد شده و الان منتظر حکمم هستم. اما تقی رحمانی ۱۵ سال متحمل حبس بوده است. دهه ۶۰ با ویژگی خاص زندان آن دوره را گذارنده است و فشار‌ها وشکنجه‌های جسمی و روحی بسیاری را متحمل شده است اما واقعیت این است هر بار که اززندان آزاد شده برای تحقق آزادی بیان، دموکراسی و حقوق بشر به شیوه کاملا مسالمت آمیز و مبتنی بر گفتگو راهش را ادامه داده است و بار‌ها بازداشت شده است. این پنجمین باری است که تقی بازداشت شده است. در بازداشت‌های گذشته او سلول‌های انفردای طولانی مدتی را تحمل کرده است. سال ۷۹ که بازداشت شد هفت ماه پی در پی در سلول انفردای بود، حتی در سه ماه اول در سلولش کتاب قران هم نداشته است تنها کتابی که همیشه در بند‌ها است. تقی در سلولی به اندازه قد خودش و به اندازه باز کردن دو دست هفت ماه گذراند. من یادم است وقتی پس از ۷ ماه به ملاقات او رفتم او را نشناختم حتی مادرش هم او را نشناخت چون جسمش به شدت فرسوده شده بود. در بازداشت بعدی چهار ماه شبیه‌‌ همان سلول را تحمل کرد.»