ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.05.2011, 18:06
اعتراض کانون نویسندگان به سانسور در نمایشگاه کتاب


بیانیه‌ کانون نویسندگان ایران
دربارهٔ تشدید سانسور در نمایشگاه کتاب


وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در پی اجرای سیاست‌های مبتنی بر تشدید سانسور از جمله لغو مجوز مؤسسه‌های انتشاراتی برای نشر کتاب، دادن‌ِ نمرهٔ منفی به ناشرانی که آثار ارسالیشان غیرمجاز شناخته می‌شود و در ‌‌نهایت لغو مجوز نشر آن‌ها پس از رسیدنِ نمرات منفی به شمارِ معین، بررسی مجدد آثار دارای مجوز دائم و غیرمجاز شمردن‌ِ این آثار، تنبیه ناشران به صورت تأخیر در ارائهٔ مجوز به مدت سه‌ماه، واداشتن ناشران به سانسور آثار خود و امتناع از پذیرش نگرش‌ها و آثار نویسندگان خاص و بدین‌سان ممنوع‌القلم کردن آنان و... اکنون دامنهٔ سانسور ایدئولوژیک آثار و حذف ناشران آن‌ها را گسترش داده و به قرار اطلاع هم عرضه و فروش آثار برخی از نویسندگان را منع کرده و هم به شمار ناشران محروم از حضور در نمایشگاه کتاب افزوده است.

کانون نویسندگان ایران، بر اساس منشور خود که مخالفت با سانسور از جملهٔ مهم‌ترین مواد آن است، سانسور وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و محرومیت ناشران از حضور در نمایشگاه را محکوم می‌کند و خواهان پایان دادن به این اقدامات آزادی‌ستیزانه است.

کانون نویسندگان ایران
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰



حکم زندان منیژه نجم‌عراقی محکوم است!


«دادگاه انقلاب اسلامی» منیژه نجم‌عراقی، نویسنده، مترجم، فعال جنبش زنان و منشی منتخب کانون نویسندگان ایران را به جرم عضویت و فعالیت در این کانون و به استناد چند بیانیهٔ کانون به یک‌سال حبس تعزیری محکوم کرده است. ما ضمن محکوم کردن این حکم ظالمانه، چنان‌که پیش از این نیز گفته‌ایم، بار دیگر تأکید می‌کنیم که مسئولیت مواضع ارائه‌شده در بیانیه‌های کانون بر عهدهٔ کلِّ کانون و هیئت دبیران منتخب آن است و خانم نجم‌عراقی در قبال محتوای این بیانیه‌ها کوچک‌ترین مسئولیتی ندارد.

کانون نویسندگان ایران خواهان نقض این حکم ظالمانه و پایان دادن به تعقیب و آزار اعضای این کانون آزادی‌خواه است.

کانون نویسندگان ایران
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰