ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.05.2011, 21:46
اعدام ۹ شهروند عرب در اهواز



دبی – العربیه. نت

دستگاه قضایی ایران اعلام کرده است ۹ نفر را به اتهام قتل ماموران نیروی انتظامی و ارتکاب عمل منافی با عفت عمومی اعدام کرده است.

سایت خبری اهواز نیوز روز شنبه ۸ – ۵ – ۲۰۱۱ نام ۸ تن از این افراد را منتشرکرده و تاکید کرده است سه تن از اعدام شدگان برادر بودند و در ملاعام در سه راه حمیدیه در غرب اهواز به دار آویخته شدند.

نام این سه برادرعلی حیدری (۲۵ ساله)، جاسم حیدری (۲۳ ساله) و ناصرحیدری (۲۱ ساله) اعلام شده است.

بر اساس این گزارش ۶ شهروند عرب دیگر نیز در زندان کارون اهواز به دار آویخته شدند که نام‌های آن‌ها امیرمعاوی، علی نعامی، امیر بدوی، احمد ناصری (۲۲ ساله) و هاشم حمیدی (۱۶ ساله) است و متهم اخیر هنگام اعدام تن وی از بدن جدا شد.

مناطق عرب نشین در اهواز و شهرهای اطراف در نیمه آوریل گذشته شاهد اعتراضات مردمی گسترده‌ای بود که توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد.

منابع حقوقی تعداد کشته شدگان این حوادث را که در سالگرد قیام مردم عرب اهواز در سال ۲۰۰۵ در اعتراض به آنچه که برنامه ریزی برای تغییرترکیب جمعیتی در استان خوزستان به زیان مردم عرب خوانده شد، بیش از ۱۵ تن اعلام کردند.

نیروهای امنیتی پیش از اعدام این افراد آن‌ها را در منطقه ملاشیه در حاشیه اهواز گرداندند و سپس پلاکاردهایی در خیابان‌های شهر نصب کردند و از مردم خواستند برای شرکت در مراسم اجرای اعدام سه تن از آن‌ها در سه راه حمیدیه در غرب اهواز حضور یابند.

نوری حمزه روزنامه نگار عرب اهوازی در گفتگو با العربیه نت دلیل اجرای این احکام را «ایجاد رعب وحشت بین مردم عرب خواند تا این پیام را برساند که دولت بر اوضاع مسلط است وبرای برخورد با مردم از هیچ سازمان بین المللی و کشورهای کوچک وبزرگ هراسی ندارد.»

او تاکید کرد «یکی از دلایل درگیری‌های مسلحانه و خشونت در استان خوزستان تعطیلی همه فعالیت‌های مدنی از جمله حزب وفاق در سال ۲۰۰۵ است.»

به گفته نوری حمزه: «دولت به توقف فعالیت‌های مدنی بسنده نمی‌کند و با این اعدام‌ها به شکل علنی به جنگ مردم عرب و هر کس که خواستار برقراری حقوق قومی است، رفته است.»