ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 07.05.2011, 7:47
هشدار جدید آمریکا به سوریه پیرامون ادامه سرکوب‌ها

دویچه وله: در پی کشتار ده‌ها نفر در روز "امتناع" در سوریه، دولت آمریکا بار دیگر به رژیم اسد هشدار داد که از سرکوب مردم دست بر دارد. اتحادیه اروپا نیز با تصویب تحریم‌های جدید، به مخالفت خود با سیاست‌های رژیم سوریه بعدی عملی بخشید.

دولت سوریه بار دیگر ده‌ها معترض را در شهرهای مختلف این کشور به گلوله بست. به گفته فعالان حقوق‌بشر تنها در روز جمعه (۱۶ اردیبهشت/۶ مه) ۲۶ نفر کشته شده‌اند. در حمص، سومین شهر بزرگ سوریه نیروهای انتظامی بر روی تظاهرکنندگان آتش گشودند و دست‌کم ۱۶ نفر را به ضرب گلوله از پای در آوردند. در شهر حماه در شمال دمشق نیز ۶ تظاهرکننده کشته شده‌اند. بنا به گزارش خبرگزاری‌های خارجی در شهرهای دیگر سوریه، نظیر لاذقیه و جبله نیز ماموران انتظامی بر روی مردم آتش گشوده‌اند.

رسانه‌های دولتی اعلام کردند که دست‌کم ۱۰ مامور انتظامی در درگیری‌های شهر حمص کشته شده‌اند. رژیم اسد مدعی است که این ماموران توسط گروه‌های مسلح مورد حمله قرار گرفته‌اند.

هشدار دولت آمریکا

آمریکا به دلیل ادامه سرکوب خشن مردم، رژیم بشار اسد را به تحریم‌های گسترده‌‌تری تهدید کرد. دولت آمریکا تصریح کرد در صورتی که «کشتار مردم و بازداشت مخالفان و منتقدان دولت پایان نیابد» تحریم‌های جدیدی بر علیه رژیم اسد وضع خواهد کرد. آمریکا پیشتر از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه پشتیبانی کرده بود.

همزمان کاخ سفید در بیانیه‌ای شجاعت تظاهرکنندگان سوری برای دفاع از آزادی بیان را ستود. مدافعان حقوق‌بشر در سوریه گزارش می‌دهند که ریاض سیف، یکی از منتقدان سرشناس رژیم اسد برای چندمین بار از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده است. تاکنون صدها نفر در ناآرامی هفته‌های اخیر در سوریه دستگیر شده‌اند. تعداد کشته‌شدگان روزانه در حال افزایش است. بنا به آخرین گزارش سازمان‌های حقوق‌بشری تاکنون حدود ۶۰۰ نفر در سوریه قربانی خشونت دولتی شده‌اند.

دولت ایران با سکوت و یا تهمت به معترضان، در کنار رژیم بشار اسد قرار دارد. وزارت امور خارجه ایران در روز جمعه در موضع‌گیری رسمی اعلام کرد که از دولت سوریه به خاطر مبارزه علیه «دسیسه‌های آمریکایی و صهیونیستی» پشتیبانی می‌کند. مقامات آمریکایی ایران را متهم می‌کنند که در سرکوب مردم سوریه به رژیم بشار اسد یاری می‌رساند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در روز جمعه بر سر برقراری تحریم‌های جدیدی علیه حکومت سوریه به توافق رسید. ۲۷ کشور عضو ۱۳ مقام ارشد حکومت سوریه را مورد تحریم‌های خود قرار دادند. این افراد اجازه سفر به کشورهای اروپایی را نداشته، اموال آنان ضبط و حساب‌های بانکی‌شان نیز مسدود می‌شوند. پیش از این قرار بود که نام ۱۵ تن بر فهرست سیاه اروپا قرار گیرد، اما ظاهراَ نام بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه موقتاَ در این فهرست گنجانده نشده است. بیشتر این افراد مقامات امنیتی و انتظامی هستند که در سرکوب مردم مستقیماَ نقش داشته‌اند.

کشورهای یونان، قبرس و استونی با گنجاندن نام بشار اسد بر روی فهرست تحریم مشکل داشتند، اما اتحادیه اروپا تصریح کرد که این فهرست مستمراَ مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و در صورت لزوم نام افراد بیشتری به آن افزوده خواهد شد.

قبرس مایل نیست که تمامی کانال‌های ارتباطی با رهبری سوریه قطع شود. مخالفت استونی با تحریم اسد نیز در رابطه با شهروندان زندانی این کشور در سوریه است. فرانسه یکی از مدافعان سرسخت اعمال تحریم‌های همه جانبه علیه رژیم بشار اسد است.

فروش تسلیحات و ارسال وسایل سرکوب به سوریه نیز شامل این تحریم‌های جدید می‌شود. تحریم‌ها از هفته آینده به مرحله اجرا گذاشته خواهند شد. اتحادیه اروپا همچنین سرگرم بررسی تعلیق اعتبارات مالی به سوریه است. این اعتبار مالی در حال حاضر حدود ۳، ۱ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.