ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 03.05.2011, 22:01
تبریک هیلاری کلینتون به احمد زیدآبادی

بی بی سی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، به احمد زیدآبادی، روزنامه نگار ایرانی زندانی که امسال برنده جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو شده، تبریک گفته است.

پیام ویدیویی خانم کلینتون دقایقی پیش در باشگاه ملی خبرنگاران آمریکا برای حاضران پخش شد.



آخرین روز کنفرانس روز جهانی آزادی مطبوعات در باشگاه ملی خبرنگاران برگزار شده است که در پایان آنجایزه «گیلرمو کانو» ۲۰۱۱ به طور غیابی به احمد زیدآبادی اهدا شد.

بی‌بی‌سی فارسی نسخه‌ای از پیام آقای زیدآبادی به مدیر کل یونسکو و سایر حاضران در کنفرانس واشنگتن را بدست آورده است که وی در آن می‌گوید:

«من این جایزه را که در واقع جایزه‌ایست برای تمام زندانیان عقیدتی در کشور و نیز همه همکاران در زندان و یا در دیار غربت که به نحوی گرفتارند تقدیم می‌کنم به خانواده‌ام به خصوص همسر و فرزندانم که علاوه بر آلام روحی این دوسال بیش از ده سال است که در هراس و اضطراب سندروم «زنگ خانه» به سر می‌برند و با هر زنگ بی‌موقع یا به موقعی قلبهای کوچک و معصومشان به لرزه در می‌آید. تقدیم می‌کنم به مادر سهراب و همه مادران دلشکسته‌ای که فرزندانشان هرگز به خانه بر نگشتند تقدیم می‌کنم به همهٔ مادران و خواهران و دختران و فرزندانی که در فراق و هجران عزیزان در بند خود اشک بر گونه‌هایشان خشکیده نمی‌شود از آنجا که به یاد ما هستید خداوند مهربان به یادتان باشد و به شما پاداش خیر دهد.»

احمد زیدآبادی که دارای دکترای علوم سیاسی است هم‌اکنون در حال گذراندن محکومیت شش سال زندان خود به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه سال ۱۳۸۸ در ایران می‌باشد. وی پیش از این نیز در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ نزدیک به دو سال را در زندان سپری کرده بود.

رییس هیات داوران جایزه یونسکو پس از انتخاب احمد زیدآبادی به عنوان برنده جایزه سالیانه‌ی این سازمان گفته بود: «انتخاب نهایی احمد زیدآبادی، احترام گذاشتن به شجاعت استثنایی، مقاومت و تعهد او به آزادی بیان، دموکراسی، حقوق‌بشر، رواداری و انسانیت است. این جایزه علاوه بر زیدآبادی، به تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران ایرانی تعلق دارد که هم‌اکنون در زندان هستند.»

در سال ۲۰۱۰ نیز انجمن جهانی مطبوعات، جایزه‌ی معتبر قلم طلایی آزادی خود را به دلیل فعالیت متمایز در نوشتن و عمل در راستای آزادی مطبوعات به احمد زیدآبادی اهدا کرد.

ایرینا بوکوا، مدیر کل یونسکو خواهان آزادی آقای زیدآبادی از زندان شده است.