ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 31.05.2011, 7:01
مهندس عزت‌الله سحابی درگذشت

مهندس عزت‌الله سحابی رئیس شورای فعالان ملی-مذهبی ایران صبح روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد در بیمارستان مدرس تهران در گذشت. مهندس سحابی از روز ۱۰ اردیبهشت در اثر سکته مغزی به بیمارستان انتقال یافت و پس از عمل جراحی به کما رفت.

براساس گزازش‌ها پیکر مهندس صبح روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ساعت هشت و نیم صبح از مقابل منزل وی در لواسان تهران تشییع خواهد شد.

منزل مهندس سحابی در لواسان ، بلوار امام خمینی ، بعد از میدان گلن دووک، خیابان پیام ، خیابان صحرای ناران ، کوچهٔ گلستان، پلاک ۱۰ واقع شده است.

به گزارش تحول سبز، پس از درگذشت مهندس عزت الله سحابی در اولین ساعات بامداد امروز و انتشار خبر آْن در رسانه‌ها جمع کثیری از مردم با حضور در محل سکونت و خیابانهای اطراف منزل ایشان به عزاداری پرداخته‌اند. بر اساس گزارش منابع خبری، نیروهای امنیتی با تشدید فشار بر خانواده مرحوم عزت الله سحابی اصرار بر دفن فوری پیکر ایشان در چند ساعت آینده را دارند. اما بازماندگان مهندس سحابی مخالفت کرده و اظهار داشته‌اند که طبق برنامه اعلام شده پیکر ایشان را فردا تشییع و دفن خواهند کرد.

گزارش‌های رسیده حاکی است که هر لحظه بر جمعیت عزادار افزوده می‌شود و فشار نیروهای امنیتی برای دفن پیکر وی در امروز همچنان ادامه دارد. گفتنی ست، براساس اعلام قبلی از سوی خانواده ایشان قرار است پیکر مهندس سحابی فردا صبح یازدهم خرداد ماه از منزل او واقع در لواسان بلوار امام خمینی بعد از میدان گلن دووک خیابان پیام خیابان صحرای ناران کوچه گلستان پلاک ۱۰ تشییع شود.


ایران امروز درگذشت این چهره بزرگ آزادیخواه و ملی را به فرزندش خانم هاله سحابی و به دیگر اعضای محترم خانواده، بستگان و یاران مهندس سحابی تسلیت می‌گوید.







درباره مهندس عزت‌الله سحابی
(منبع: ویکی پدیا)

عزت‌الله سحابی (۱۳۰۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۰) رهبر شورای فعالان ملی مذهبی ایران، عضو شورای انقلاب، نماینده مردم تهران در اولین مجلس خبرگان قانون اساسی و دوره اول مجلس شورای اسلامی و نیز، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت مهدی بازرگان و مدیر مسئول نشریه «ایران فردا» و یکی از زندانیان سیاسی سرشناس ایران بود که بیش از ۱۵ سال از عمر خود را در زندان‌های حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی سپری کرد و در سالهای اخیز نیز بدلیل حمایت از جنیش سبز تحت بازجویی قرار گرفت.

وی فرزند یدالله سحابی از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران و پدر هاله سحابی یکی از فعالان حقوق زنان که از زندانیان سر شناس جنبش سبز به شمار می‌رود بود.

فعالیت سیاسی قبل از انقلاب

با وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سحابی در کمیته دانشگاه «نهضت مقاومت ملی» فعال شد. او مسوولیت توزیع نشریات نهضت، از جمله اعلامیه‌ها و روزنامه «راه مصدق» را برعهده داشت. سحابی در تیرماه ۱۳۳۳ پس از توقیف چاپخانه روزنامه «راه مصدق» دستگیر شد؛ در بازجویی‌ها مسوولیت تهیه و تنظیم و انتشار و توزیع روزنامه را به تنهایی بر عهده گرفت. پس از آزادی از زندان، بار دیگر فعالیت‌های خود را در نهضت مقاومت ملی و در کمیته انتشارات و تبلیغات آن - به ریاست مهدی بازرگان- پی گرفت. فعالیت‌های او، بار دیگر منجر به دستگیری وی شد و سحابی باز هم مسوولیت انتشار روزنامه را پذیرفت.

وی در سالهای ۱۳۳۳، ۱۳۵۰، ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ دستگیر و زندانی شد. عزت الله سحابی در حکومت جمهوری اسلامی آخرین بار به اتهام «تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به مسؤولان» به ۱۱ سال زندان محکوم شد. سحابی بیش از ۱۵ سال از عمر خود را در زندان‌های حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی سپری کرد.

سحابی دانش‌آموخته رشتهٔ مهندسی مکانیک دانشگاه تهران بود و در سال‌های ۱۳۲۷ و ۱۳۲۸ در مجله «فروغ علم» و در سال‌های و ۱۳۳۱ و ۱۳۳۲ در مجله «گنج شایگان» او به عنوان سردبیر این نشریات فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۳۷۰ مجله ایران فردا را منتشر کرد که به روزگار خود از حرفه‌ای ترین و بانفوذترین نشریات ایران بود. ایران فردا نیز در سال ۱۳۷۹ توقیف شد.

فعالیت سیاسی پس از انقلاب

وی عضو شورای انقلاب، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت مهدی بازرگان، نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندهٔ تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی، و دبیر هیات اجرایی نهضت آزادی ایران بود. سحابی سال‌ها زندان هر دو حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی را تجربه کرده ‌بود.

وی در ابتدا از اعضای نهضت آزادی ایران بود، ولی پس از انقلاب، در پی اختلاف در مورد مواضع اقتصادی نهضت آزادی ایران، از این حزب جدا شد و گروه فعالان ملی مذهبی را تشکیل داد. سحابی تا زمان مرگش ریاست گروه ملی مذهبی را عهده‌دار بود. وی هم چنین از حامیان جنبش سبز و شرکت کنندگان در کنفرانس برلین بود.

دختر او هاله سحابی از فعالان زنان و عضو مادران صلح ایران نیز پس از اعتراضها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال ۱۳۸۹ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق حضور مکرر در تجمعات غیرقانونی و اخلال در نظم عمومی به ۲ سال حبس محکوم شد.

سحابی در فروردین ماه ۱۳۸۹، در نامه سرگشاده‌ای ضمن انتقاد شدید از نحوه رفتار با زندانیان زن و مرد در دوره بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، از خدا خواست که یا اوضاع کشور را دگرگون کند و یا مرگ او را برساند.



نظر کاربران:


مردم قدر‌شناس تهران روز تشییع پیکر پاک ابرمرد معاصر ایران ضمن وداع با ایشان فریاد تظلم خواهی مردم ستمکشیده ایران را به گوش جهانیان خواهند رساند تا روح آن بزرگمرد ایران زمین شاد گردد.
سعید نجاتی - تهران

*

من مهندس سحابی را از شماره ۵ مجله ایران فردا شناختم. در طول انتشار آن مجله شیفته مقاومت، انسانیت، ایراندوستی، و مبارزه ۶۰ ساله او شدم. مهندس سحابی جزو بهترین مردان ایران بود که تا لحظه مرگش به مصدق و بازرگان و اهدافشان که همانا دموکراسی و سکولاریسم بود وفادار ماند. این ضایعه دردناک را به عموم دانشگاهیان، روشنفکران، مبارزان راه آزادی و خانواده محترمشان تسلیت می‌گویم.
فتح الله نجاتی-تبریز

*

بزرگمرد باشرف، انساندوست، ایران خواه، پاکیزه پندار، نیک رفتار و خوب گفتار. جای دریغ است که چنین انسان شریفی از میان مارفت.
تهران - بابک