ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 03.05.2011, 8:30
چگونگی ردیابی و کشته شدن بن لادن

۱۲ اردیبهشت در ساعت ۱۱ شب روز یکشنبه ۱ ماه مه رییس جمهور امریکا روبروی دوربین تلویزیون امد و اعلام کرد که بن لادن کشته شد.

از سال ۱۹۹۹ که بن لادن در صدر اسامی تحت تعقیب امریکا بود، ماموریت تمامی مامورین بالای امریکایی این بود که ان را زنده یا مرده باید بدست اورد. بعد از سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله تروریست به امریکا این جستجو بیشتر شد. اما تمامی این جستجو‌ها به شکست انجامید. تنها در اخر سال ۲۰۰۱ بود که نزدیک بود ان را دستگیر کنند. اما این بار هم برای مدت طولانی غیب شد. اما درست در آخرین ماههای‌‌ همان سال ۲۰۰۱ بود که یکی از زندانیان دستگیر شده القاعده در دست امریکایی‌ها از شخصی نام برد که وظیفه خبر رسانی به بن لادن را داشت و جزو همراهان او بود. اما این شخص تنها نام مستعار او را می‌دانست. بعد از ۴ سال پیگیری امریکاییان توانستند این شخص و برادرش را شناسایی کنند و تحت نظر داشته باشند.

از آن زمان به بعد قدم به قدم ان‌ها را تعقیب می‌کردند، بدون اینکه نشانی از بن لادن آشکار شود. در سال ۲۰۰۵ این دو برادر در شهری نزدیک به اسلام آباد که بیشتر محل سکونت ارتشیان پولدار است شروع به ساختن خانه‌ای مجلل و بزرگی کردند. این ساختن خانه شک امریکایی‌ها را برانگیخت که این‌ها چطور مخارج ساختن این خانه را مهیا کردند. بزرگی این خانه هشت برابر خانه‌های اطراف آن بود. دیوارهای این خانه حدود شش متر ارتفاع داشت و با سیم خاردار مجهز شده بود. در حیاط این خانه هم دیوارهایی وجود داشت که قسمتهای مختلف آن خانه را از هم جدا می‌کرد. خانه هم کمتر پنجره به بیرون داشت و حتی تلفن و یا اینترنت هم وصل نکرده بودند. این سوظن امریکایی‌ها را برانگیخت که این خانه حتما برای پنهان کردن اشخاص ساخته می‌شود.

در ماه آگوست ۲۰۱۰ این سوظن به حقیقت انجامید. گزارشهایی رسید از اینکه اشخاصی وارد این خانه شدند که شباهتهای زیادی به خانواده بن لادن داشت. یکی از آن‌ها شباهت زیادی به آخرین زن بن لادن داشت. از اینجا بود که دانستند که بلاخره رد بن لادن را پیدا کردند. زمانی که این گزارش‌ها قریب به یقین شد موضوع را رییس جمهور امریکا اطلاع دادند و از تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۱۱ حمله به این خانه از طرف اوباما صادر گردید. اما اجرای این عملیات کار ساده‌ای نبود. چون از سال ۲۰۰۵ که خانه بنا شده بود تا امروز همسایگان بیشتری اضافه شدند. برای اینکه نمی‌خواستند که تلفات غیر نظامی و بیگناهی کشته شوند، اجرای این عملیات را به یک گروه کوچک کماندویی با چهار هلیکوپتر دادند. یکی از این هلیکوپتر‌ها بعلت نقص فنی مجبور به فرود اجباری شد. اما دیگران در طی ۴۰ دقیقه توانستند این عملیات را انجام بدهند که در طی آن بن لادن، پسر بزرگش، یکی از زنهای بن لادن و ۲ تن محافظینش کشته شدند.


تیم کاخ سفید در حال تماشای عملیات




بی بی سی: عملیات کشتن بن‎لادن چگونه انجام شد

جزییات بیشتری از عملیات حمله به مجتمع ساختمانی در حومه شهر ابیت آباد در شمال غرب پاکستان و کشتن بن لادن، رهبر القاعده منتشر شده است.

یک خبرنگار محلی به بی بی سی گفت که این مجتمع حدود دویست متر با آکادمی نظامی پاکستان فاصله دارد که مرکز آموزش نیروهای نخبه ارتش است. برخی گزارش‎های دیگر می‎گویند این مجتمع در حدود هفتصد متری این آکادمی قرار دارد.

به هر ترتیب این مجتع کاملا داخل منطقه‎ای نظامی در ابیت آباد قرار دارد و به نظر می‎رسد نیروهای نظامی به طور مستمر و مشخص در منطقه حاضر بودند و پست بازرسی در آن جا وجود داشته است.

منابع نظامی به بخش اردوی بی بی سی گفته‎اند، عملیات حدود ساعت ده و نیم شب به وقت محلی (پنج و نیم عصر به وقت گرینویچ) آغاز شد و حدود چهل و پنج دقیقه طول کشید.

هدف این عملیات حمله به خانه‎ای بود که یک ساختمان بزرگ سه طبقه در مرکز آن قرار داشت.

شاهدان عینی به بی بی سی گفته‎اند که هنگامی که هلیکوپتر در خارج ساختمان فرود آمد، مردانی از آن بیرون آمدند که به زبان پشتو با مردم محلی صحبت می‎کردند.

خانه‎ای با سیم خاردار و دوربین مدار بسته

به مردم محلی گفته شد که چراغ خانه‎هایشان را خاموش کنند و از خانه خارج نشوند.

مردم محل می‎گویند کمی بعد آنها صدای شلیک گلوله و سلاح‎های سنگین شنیدند.

هنگام این عملیات یکی از هلیکوپترها به دلیل نقص فنی و یا به خاطر اصابت گلوله دچار نقص فنی شد.

مساحت خانه ای که مورد حمله قرار گرفت حدود ۲۵۰۰ متر مربع بود اما مردم محلی به بی بی سی گفته‎اند که چون دور خانه دیوارهایی با ارتفاع چهار متر کشیده شده بود، داخل خانه دیده نمی‎شد.

بالای دیوار با سیم خاردار پوشانده شده بود و خانه به دوربین مدار بسته مجهز بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس این خانه دو در با امنیت بالا داشت و هیچ خط تلفن یا اینترنتی در خانه نبود.

عمارت وزیرستان

بعد از عملیات، شاهدان عینی گفتند که تنها می‎توانستند زبانه های آتش را که از خانه بیرون می‌زد ببینند.

بعد از آن نیروهایی که این عملیات را انجام دادند، احتمالا با یک نفر از کسانی که داخل خانه بود، بیرون آمدند.

مردم محل می گویند در این خانه چند زن و کودک هم زندگی می کردند.

یکی از ساکنان محلی به بخش اردو ی بی بی سی گفت که این مجتمع ده تا دوازده سال پیش توسط یک مرد پشتون ساخته شد و هیچکدام از ساکنان این محله نمی‎دانستند که چه کسی در آنجا زندگی می‎کند.

یک خبرنگار محلی می‎گوید، این مجتمع به عمارت وزیرستان مشهور است.

این خبرنگار می‎گوید مالک این مجتمع اهل وزیرستان، منطقه کوهستانی و تقریبا خودمختار در نزدیکی مرز افغانستان بوده است. این همان منطقه‎ای است که تاکنون بسیاری فکر می‎کردند بن‎ لادن در آن جا مخفی شده باشد.

این مجتمع در منطقه‎ای مسکونی در حومه شهر ابیت آباد، در محله ای که شهر بلال خوانده می‎شد قرار داشت. بیشتر ساکنان این محله، افسران بازنشسته ارتش هستند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس، از قول مقام های امنیتی در آمریکا نقل کرده است که این خانه مخصوص پناه دادن به یک 'تروریست' مهم ساخته شده بود.

این مقام امنیتی می گوید متخصصات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا پیش از حمله بررسی کردند که آیا ممکن است کسی که در این خانه زندگی می‎کند، کسی به جز بن‎لادن باشد، اما در آخر تقریبا اطمینان یافتند که ساکن این خانه بن‎لادن است.

نیروهای پاکستان بعد از حمله به محل رسیدند و کنترل منطقه را در دست گرفتند.

خبرنگاران بی بی سی می گویند عملیات نیروهای آمریکایی از پایگاه نیروی دریایی در تاربلا قاضی، در نزدیکی ابیت آباد انجام شده است.