ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 02.05.2011, 5:22
آمریکا اسامه بن لادن را کشت

بی بی سی: باراک اوباما اعلام کرد کماندوهای آمریکایی طی عملیاتی اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده و عامل حملات یازده سپتامبر را کشته اند.

وی گفت که بن لادن روز یکشنبه در پناهگاهی در پاکستان کشته شد و جسدش در اختیار آمریکا است.

با انتشار خبر کشته شدن رهبر شبکه القاعده، گروهی از مردم در اطراف کاخ سفید در واشنگتن تجمع کردند و به ابراز شادمانی پرداختند.

آقای اوباما که اواخر یکشنبه شب در کاخ سفید صحبت می کرد، گفت پس از آغاز ریاست جمهوری خود، لئون پانتا را به ریاست سازمان سیا منصوب و به او تاکید کرد که اولویت اصلی آمریکا در جنگ با القاعده دستگیری و یا کشتن اسامه بن لادن است.

وی افزود در ماه اوت سال گذشته تیم امنیت ملی کاخ سفید به او گفتند که اطلاعاتی بدست آورده اند که ممکن است به یافتن بن لادن منجر شود و سرانجام هفته پیش با تکمیل شدن این اطلاعات دستور انجام عملیات علیه رهبر القاعده صادر شد.

رئیس جمهور آمریکا گفت یک تیم کوچک عملیاتی آمریکا روز یکشنبه به محل اختفای او در پناهگاهی در پاکستان حمله کرد و موفق به کشتن او شد.

وی گفت جسد بن لادن هم اکنون در اختیار آمریکاست.

به نقل از مقامات آمریکایی گزارش شده است که سنت های اسلامی در مورد جنازه اسامه بن لادن رعایت می شود.

پرویز کامیاب خبرنگار بی بی سی در واشنگتن که از اطراف کاخ سفید گزارش می دهد می گوید در نخستین دقایق بامداد دوشنبه هزاران نفر که بیشتر آنها جوان هستند، با حمل پرچم آمریکا بسوی محل اقامت رئیس جمهور سرازیر شده و فریاد می زنند: "آمریکا، آمریکا."

مردم زیادی نیز در اطراف محل برج های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک که در جریان حملات یازده سپتامبر فروپاشید جمع شده اند.

آقای اوباما با تاکید بر اینکه مبارزه با القاعده ادامه خواهد یافت افزود آمریکا با اسلام در جنگ نبوده و نیست و بن لادن نه فقط رهبر مسلمانان نیست بلکه مسلمانان را قتل عام کرده است.

به گفته تحلیلگران این شبی به یاد ماندنی برای آمریکا و موفقیتی بزرگ برای آقای اوباما است. مرگ اسامه بن لادن شانس انتخاب مجدد او را به ریاست جمهوری افزایش می دهد.

جورج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، کشته شدن اسامه بن لادن را "دستاورد بسیار مهم" توصیف کرده است.

وی بلافاصله پس از انتشار خبر کشته شدن بن لادن طی بیانیه ای گفت: "این دستاورد بسیار مهم نشانه پیروزی برای آمریکا، برای مردمی است که خواستار صلح در سرتاسر جهان هستند و همچنین پیروزی برای کسانی است که عزیزانشان را در 11 سپتامبر سال 2001 از دست دادند."


بن لادن که بود؟


اسامه بن لادن به عنوان بنیانگذار و رهبر القاعده برای سال‌ها نامی آشنا بود. بسیاری در کشورهای غربی او را که سازمان‌دهنده حملات یازده سپتامبر بود، تجسمی از تروریسم جهانی می‌دانند.

برای بعضی دیگر، اسامه بن لادن یک قهرمان بود، یک مسلمان دیندار که با دو قدرت بزرگ دنیا وارد جنگ و جهاد شد.

او که متولد ده مارس ۱۹۵۷ میلادی است، در یک خانواده ثروتمند سعودی به دنیا آمد و پدرش محمد بن عوض بن لادن که در بخش ساختمان سازی در عربستان سعودی فعالیت داشت، زندگی مرفهی برای او فراهم کرده بود.

ولی کمی بعد از حمله نیروهای شوروی به افغانستان، اسامه بن لادن به گروه مجاهدین در افغانستان پیوست و با همراهی گروهی از افرادی که از او پیروی می‌کردند و بعدها هسته اصلی القاعده را تشکیل دادند، در کنار مجاهدین جنگید.

وقتی اسامه بن لادن از افغانستان به عربستان سعودی برگشت، از این که رژیم حاکم در این کشور، ارتش آمریکا را به خاک عربستان دعوت کرده بود تا نیروهای صدام حسین را از کویت بیرون کند، به خشم آمد و به مخالفت با حاکمان عربستان سعودی برخاست.

او در سال ۱۹۹۸ میلادی، علیه تمام آمریکایی‌ها در دنیا اعلام جنگ کرد و گفت که "به باور ما امروز بدترین دزدان و بدترین تروریست‌های دنیا آمریکایی‌ها هستند و هیچ چیز جز تلافی و عمل متقابل، نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد. ما نباید بین نیروهای نظامی و غیرنظامیان آمریکا هم تفاوتی قائل شویم و تا جایی که به ما مربوط است، تمام آنها اهداف ما هستند."

در آن سال، بسیاری بر این عقیده بودند که اسامه بن لادن در بمب‌گذاری‌هایی که در سفارت های آمریکا در کشورهای شرق آفریقا رخ دادند، دست دارد. آن زمان بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا بود.

به دنبال واکنش نیروهای نظامی آمریکا و حمله موشکی آنها به پایگاه اسامه بن لادن در افغانستان، او محل اقامتش را ترک کرد.
در سال ۲۰۰۰ میلادی، سازمان القاعده که به رهبری او تشکیل شده بود، توانست حمله موفقی به یک کشتی جنگی یک میلیارد دلاری آمریکا انجام دهد. این حمله در بندر عدن انجام شد.

بعد از آن بود که حمله‌های القاعده در نیویورک و واشنگتن انجام شد و حوادث مرگبار یازدهم سپتامبر سال 2001 را در تاریخ ثبت کرد.

با آن که ۲۷ میلیون دلار پاداش برای "سر بن لادن" تعیین شده بود، او توانست برای چندین سال از دست کسانی که به دنبالش بودند، مخفی بماند.

گفته شده است که قبایل ساکن مرزهای افغانستان و پاکستان، اصلی‌ترین پناه‌دهندگان به اسامه بن لادن بودند.

اسامه بن محمد بن عوض بن لادن در نهایت روز یکشنبه، اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) به دست کماندوهای آمریکایی در پناهگاهی در پاکستان کشته شد و جسدش در اختیار آمریکا قرار گرفت.



جزئیات بیشتر از عملیات مرگبار علیه بن لادن


فرارو- رئیس جمهور سابق امریکا، جرج بوش، طی پیامی به مناسبت کشته شدن بن لادن، آن را دست آورد مهمی در مبازره با تروریسم توصیف نمود وی افزود: «مبارزه علیه تروریسم ادامه دارد، اما امشب بی‌تردید امریکا یک پیام به سراسر جهان صادر کرد: مهم نیست که چقدر طول بکشد، عدالت سرانجام اجرا خواهد شد.»

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از اسوشیتدپرس؛ یک مقام ارشد دولتی گفت که نیروهای امریکایی از روز جمعه (پس از آگاهی از محل دقیق بن لادن) تعقیب وی را شروع کرده بودند. وی گفت که یک تیم کوچک، خانه بزرگی را که بن لادن در آن سکونت داشت تحت نظر داشته‌اند، این خانه در یک محله مرفه در حومه اسلام آباد قرار داشت.

بر اساس سایر گزارشات مقامات امریکایی، نیروهای اطلاعاتی این کشور سالهاست که در تعقیب یک پیام رسان مورد اعتماد بن لادن هستند تا اینکه نوامبر سال گذشته از طریق وی توانستند پی ببرند که بن لادن در اسلام آباد به سر می‌برد.

محل زندگی او در این منطقه با دیوارهایی به ارتفاع ۱۸ فوت، با پوشش سیمهای خاردار، محصور شده بود. این خانه دو دروازه امنیت برای ورود و خروج داشت و هیچ تلفن و اینترنتی در آن وجود نداشته است. مقامات امریکایی از‌‌ همان آغاز عملیات حدس می‌زدند که این خانه یک میلیون دلاری باید مخفیگاه یک شخص مهم باشد.

همراه بن لادن، سه مرد بالغ نیز در حمله روز گذشته کشته شده‌اند، که دو نفر از آن‌ها پسران وی بودند. از جمله «حمزه»، که از اعضای ارشد القاعده نیز به شمار می‌رفت.

پس از پیام اوباما، و برخاستن موج شادی در میان امریکایی‌ها مقامات این کشور به تمام اتباع امریکایی در سراسر جهان هشدار دادند که مراقب رفت آمدهای خود باشند چرا که احتمال افزایش حملات تلافی جویانه از سوی عناصر القاعده علیه اتباع و منافع امریکا وجود دارد.

مقامات امریکایی اطمینان دادند که با جسد بن لادن مطابق سنت اسلامی رفتار خواهد شد.

رهبر القاعده چگونه لو رفت؟

به گفته مقامات آمریکایی، بن لادن در عمارتی مجلل زندگی می‌کرد و از انجا که این عمارت نه تلویزیون داشت و نه خط تلفن، نیروهای اطلاعاتی به آن مشکوک شده و از مدت‌ها قبل، آنجا را تحت نظر داشتند تا اینکه دو هلی کوپ‌تر آمریکا ساعت ۱: ۳۰ بامداد (به وقت محلی) یکشنبه به این خانه که دیوارهای بلندی هم داشت حمله کردند.

در این عملیات حدود ۲۰ تا ۲۵ نیروی ویژهٔ آمریکایی تحت فرماندهی عملیات‌های مشترک ویژه آمریکا با همکاری سازمان سیا به این خانه حمله کردند و در یک درگیری کوتاه، بن لادن، پسر بن لادن و تعدادی از محافظان او را کشتند و چند نفر را هم بازداشت نمودند. مهاجمان بلافاصله جسد بن لادن را با خود بردند.

گلوله‌ای که بن لادن را از پای درآورده، مستقیماً به سر وی اصابت کرده است.