ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.04.2011, 11:32
دهها کشته در پی ورود تانک‌های ارتش سوریه به درعا


دویچه وله: ارتش سوریه صبح دوشنبه با تانک وارد شهر درعا شد. شاهدان عینی از کشته شدن ۲۰ نفر و ده‌ها زخمی‌ خبر می‌دهند. دولت مانع از ورود خبرنگاران بین‌المللی و عربی به کشور شده و نویسندگان و خبرنگاران سوریه بیانیه‌ای انتشار داده‌اند.

به گفته‌ی یک فعال سیاسی مخالف دولت سوریه، حدود ۳ هزار نفر از نیروهای رزمی ارتش سوریه با حرکت در پشت تانک‌های نظامی در سحرگاه دوشنبه (۲۵ آوریل / ۵ اردیبهشت) وارد شهر درعا شدند.

بر اساس آخرین خبرها، این عملیات نظامی و ارعابی ارتش سوریه تاکنون ۲۰ کشته و شمار زیادی زخمی برجای گذارده است. شمار کشته‌شدگان هر لحظه رو به فزونی است.

نظامیان با مسلسل‌های سنگین سوار بر تانک‌ها بر روی خانه‌ها و مردم شلیک می‌کنند. حتا با توپ مناطقی از این شهر هدف قرار گرفته‌اند. ویدئوهای شبکه تلویزیونی الجزیره بلندشدن دود از برخی مناطق را نشان می‌دهد.

خط تلفن و شبکه برق در درعا کاملا قطع شده است، ولی برخی دستگاه‌های موبایل اردنی هنوز قابل دسترسی هستند.

«نیروهای ویژه‌ی ماهر اسد»

یک راننده تاکسی که در درعا زندگی می‌کند، به خبرگزاری آلمان گفت: «باید بگویم که حدود چندین هزار سرباز ارتش وارد شده‌اند و هم‌اکنون در حال حمله به خانه‌ها هستند.»

وی افزود: «در اینجا مجروحان زیادی دیده می‌شود و آمبولانس‌ها نمی‌توانند از میان رگبار مسلسل‌ها عبور کنند.»

این شهروند درعا اظهار داشت: «اینها نیروهای ویژه‌ی ماهر اسد (برادر بشار اسد) هستند و به هر جنبده‌‌ای شلیک می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، شاهدان عینی می‌گویند که کشته‌ها بر کف خیابان‌ها افتاده‌اند و کسی نمی‌تواند به آنها نزدیک شود، زیرا تک‌تیراندازان مردم را هدف قرار می‌دهند.

شهر درعا در روزهای گذشته شاهد قربانیان بسیار در میان معترضان به دولت بشار اسد بوده است که توسط نیروهای امنیتی سوریه به قتل رسیده بودند. معترضان خواستار اصلاحات گسترده‌ی سیاسی و کناره‌گیری بشار اسد از قدرت هستند.

روز جمعه گذشته در تظاهرات‌های گسترده‌ی مردم حدود ۱۳۰ نفر در شهرهای مختلف این کشور توسط نیروهای امنیتی و تک‌‌تیراندازان حکومتی کشته شدند. روز بعد به هنگام مراسم مسالمت‌آمیز سوگواری نیز ۱۳ نفر به قتل رسیدند.

ویدئوهایی که شبکه الجزیره روز دوشنبه منتشر کرد، نشان می‌دهد که جوانان در کنار خیابان به سوی تانک‌ها سنگ پرتاب می‌کنند. ویدئوی دیگری نشان می‌دهد که تمام مغازه‌ها و فروشگاه‌‌های شهر بسته است. یک گزارشگر الجزیره از دمشق خبر داد که در برخی شهرها شبکه‌های تلفن و موبایل از کار افتاده‌اند.

معترضان لغو حاکمیت مطلق حزب بعث را می‌خواهند

عبدالله الحریری، فعال مخالف دولت صبح دوشنبه (۵ اردیبهشت) به خبرگزاری فرانسه گفت که نظامیان «در حالی که پشت تانک‌ها پناه گرفته و در حرکت هستند، به هر سویی شلیک می‌کنند.»

روز یکشنبه هزاران نفر از مردم درعا علیه حکومت سوریه و در حالی که تابوت کشته‌شدگان روزهای جمعه و شنبه را حمل می‌کردند دست به تظاهرات زدند.

یک نظامی ارتش سوریه گفت که نیروهای امنیتی روز یکشنبه وارد عملیات نشدند. وی مشروط به اینکه نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت که تظاهرکنندگان پرچم سوریه را به احتراز درآورده بودند و بر روی پلاکات‌های خود خواستار لغو ماده ۸ قانون اساسی سوریه بودند. ماده ۸ قانون اساسی حاکمیت یگانه‌ی حزب بعث سوریه را تضمین می‌کند.

بسته شدن تمام گذرگاه‌های مرزی با اردن

دولت سوریه روز دوشنبه تمام گذرگاه‌های مرزی خود با کشور همجوار، اردن را بست. این خبر را مقام‌های سوری اعلام کردند.

یک دیپلمات عالی‌رتبه در پایتخت اردن تأیید کرد که دو گذرگاه اصلی سوریه در نزدیکی درعا و نسیب از طرف سوری‌ها بسته شده‌اند. درعا در جنوبی‌ترین نقطه‌ی سوریه در مناطق مرزی با اردن قرار دارد.

یک مقام سوری به خبرگزاری رویترز در مورد مدت بسته ماندن گذرگاه‌های مرزی گفت که این امر به عملیات امنیتی گسترده‌ای بستگی دارد که روز دوشنبه آغاز شده است.

بیانیه ۱۰۲‌ نویسنده و روزنامه‌نگار سوریه

دراین میان نویسندگان و روزنامه‌نگاران سوریه بیانیه‌ای در محکومیت برخوردهای شدید دولت علیه مردم انتشار دادند. این بیانیه را ۱۰۲ نفر از نویسندگان و خبرنگاران داخل و خارج کشور و جناح‌های مختلف امضا کرده‌اند.

این بیانیه‌ روشنفکران سوریه را متهم می‌ کند که آنها هنوز قادر نبوده‌اند از مانع ترس بگذرند و با اتخاذ رویکردی شفاف، خشونت‌های رژیم سوریه علیه مردم را محکوم کنند.

سازمان حقوق بشر شمار قربانیان ناآرامی‌ها سوریه را حدود ۴۰۰ نفر تخمین می‌زنند. اعتراضات چند روز گذشته بیشترین قربانی را داده است.


درعا از مراکز اصلی تظاهرات ضد رژیم اسد در سوریه

مخالفان می‌گویند به کمتر از سقوط نظام قانع نمی‌شوند

دبی – العربیه. نت
نیروهای امنیتی سوریه بامداد روز دوشنبه ۲۵-۴-۲۰۱۱ به شهر درعا از مراکز عمده اعتراض‌ها یورش بردند.

شاهدان عینی از درعا گزارش کردند که صدای انفجار وشلیک گلوله برای مدت طولانی در این شهرشنیده شد و راههای ارتباطی در این شهر بسته شد.

گزارش‌های اولیه حاکی است دست کم ۵ نفر کشته شدند. این در حالی است که روز گذشته در منطقه جبله در نزدیکی شهر لاذقیه ۹ نفر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

منابع خبری تصاویری از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به سمت مردم منتشرکرده‌اند با این حال رسانه‌های دولتی «گروه‌های مسلح نا‌شناس» را به شلیک به سمت مخالفان متهم می‌کنند.

یک شاهد محلی درتماس با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد «تعدادی از تک تیراندازان و نیروهای پلیس همزمان با دیدار استاندار جدید لاذقیه از منطقه جبله به سمت معترضان آتش گشودند.»

درهمین حال برخی فعالان سیاسی در سوریه اعلام کردند اصلاحاتی که بشار اسد رئیس جمهور این کشور اعلام کرده است مطالبات آن‌ها را تامین نمی‌کند.

آن‌ها می‌گویند پس از کشته شدن نزدیک به ۱۰۰ تن در روز جمعه گذشته به کمتر از سقوط حکومت اسد قانع نمی‌شوند.

عمارالقربی از فعالان سیاسی معروف سوریه در گفتگو با رویترز گفت: «حادثه روز جمعه گذشته یک نقطه تحول بود. نظام در آزمایش اصلاحات شکست خورد. آن‌ها ثابت کردند که اصلاحات اعلام شد تنها نوشته روی کاغذ است.»

القربی افزود: «صبر ملت سوریه تمام شده است. آن‌ها از وعده‌های نظام خسته شدند. به نظام فرصت کافی داده شد اما همچنان به سرکوب ادامه می‌دهد.»

یک فعال سیساسی دیگر از دمشق در گفتگو با رویترز گفت: «همه خون‌هایی که ریخته شد بیانگر این است که هیچ بازگشتی به گذشته نیست.»

وی که از بیم بازداشت نخواست نامش فاش شود افزود: «اسد هر کاری بکند مردم را راضی نمی‌کند. مردم خواستار سقوط نظام وی هستند.»