ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.04.2011, 10:17
جایزه پولیتزر برای رسانه‌ی آنلاین «پروپابلیکا»


ایران امروز: جوایز پولیتزر، برای روزنامه‌نگاران جایگاهی همانند جایزه نوبل دارد. برای دومین‌بار این جایزه مهم و مشهور به وبسایت آنلاین «پروپابلیکا» (ProPublica) تعلق گرفت. تعلق جایزه پولیتزر به یک نشریه آنلاین، زنگ خطری برای روزنامه‌های چاپی است، اما در عین حال راه برون رفت از بحران را نیز به آنها نشان می‌دهد.

دو گزارشگر پورتال آمریکایی پروپابلیکا (ProPublica) برنده جایزه پولیتزر شدند. سال قبل نیز همین پورتال برنده جایزه پولیتزر شده بود. سلسله‌گزارش‌هایی که که امسال به عنوان یک کار تحقیقی برنده جایزه شده، توسط جسی آیسینگر (Jesse Eisinger) و جک برنشتاین (Jake Bernstein) با همکاری روزنامه‌ی نیویورک تایمز تهیه شده بود. گزارش‌های این روزنامه‌نگاران در باره معاملات جسورانه‌ی بانک‌های بزرگ آمریکایی بود که خود برای محصولات خود بازار تقاضا ایجاد می‌کردند و با این کار خود موجب پدیدآمدن «حباب مالی» می‌شدند که در نهایت به بزرگترین بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ منجر شد.

علاوه بر پورتال پروپابلیکا، روزنامه‌نگارانی از روزنامه‌های نیویورک‌تایمز، لس‌آنجلس تایمز و روزنامه‌ی محلی ساراسوتا تریبون (Sarasota Tribune) نیز در شمار برندگان جایزه پولیتزر امسال هستند. گزارشی از روزنامه لس‌آنجلس تایمز که جایزه به آن تعلق گرفت، مربوط به فساد صنعت بیمه در منطقه فاجعه‌زده فلوریدا بود. گزارش‌های روزنامه‌نگاران نیویورک‌تایمز که مورد توجه هیئت داوری پولیتزر شد، مربوط به مشکلات و تناقض‌های سیستم قضایی روسیه بود.

به گفته پاول اشتایگر سردبیر پروپابلیکا، اعضای هیئت داوری ۱۹ نفره پولیتزر با اهدای جایزه به پورتال پروپابلیکا باردیگر به این پروژه مهم‌ در حوزه‌ی روزنامه‌نگاری ایالات متحده آمریکا توجه نشان دادند که هدف آن پیشبرد اصلاحات سیاسی با استفاده از ابزار روزنامه‌نگاری است.

پورتال پروپابلیکا در سال ۲۰۰۷ توسط دو میلیاردر بازار املاک، به نام‌های هربرت و ماریون ساندلر ایجاد شد و هدف اصلی آن‌ها تشویق روزنامه‌نگاری تحقیقی در آمریکا بود. بودجه سالانه این پورتال که از سوی سندلرها اهدا می‌شد، ۱۰ میلیون دلار بود. از سال ۲۰۰۸ حدود ۳۲ روزنامه‌نگار ثابت در پورتال مشغول کار تحقیقاتی هستند. این عده کارکنان حقوق‌بگیر این پورتال هستند، اما بیش از ۲۲۰۰ روزنامه‌نگار دیگر نیز به صورت داوطلبانه با پروپابلیکا همکاری دارند. هدف اعلام شده برای تاسیس این پورتال، حمایت از روزنامه‌نگاری تحقیقی در آمریکاست که بدلایل اقتصادی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

پاول اشتایگر سردبیر پروپابلیکا، این پورتال را نهادی معرفی می‌کند که رفتار و کردار قدرتمندان سیاست و اقتصاد را زیر نظر می‌گیرد. به عقیده وی این همان نقش مرسوم نظارتی رسانه‌ها در یک دموکراسی‌ است.

در حالی که در همه‌جای دنیا در عالم رسانه‌ها، بدلیل تنگناهای اقتصادی، روزنامه‌نگاران شغل خود را از دست می‌دهند و یا حقوق و دستمزدهایشان کمتر می‌شود، پروپابلیکا یک اشتغال تمام‌وقت را برای ۳۲ نفر اعضای تحریریه خود فراهم کرده که بهترین‌ها را در حوزه روزنامه‌نگاری جذب می‌کند.