ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.04.2011, 16:10
انفجار در سه خط لوله اصلی انتقال گاز

احتمال خرابکاری در خطوط اصلی گاز ایران

فرارو- نماینده مردم محلات و دلیجان از انفجار ۳ خط لوله اصلی انتقال گاز از میادین جنوب به شمال کشور در کیلومتر ۷۴ جاده قم- دلیجان خبر داد و گفت: احتمال ارتباط این اقدام خرابکارانه با انفجار دو ماه پیش در این خطوط وجود دارد.

«علیرضا سلیمی» در گفت‌و‌گو با خانه ملت از انفجار خطوط اصلی انتقال گاز جنوب به شمال در حوالی شهر دلیجان خبر داد و گفت: ساعت ۴ صبح امروز - جمعه ۱۹ فروردین - سه خط لوله اصلی انتقال گاز میادین جنوب به مناطق شمالی کشور در حوالی شهر دلیجان طی یک اقدام خرابکارانه منفجر شده است.

نماینده مردم محلات و دلیجان با یادآوری حادثه‌ای مشابه که حدود ۲ ماه پیش در این خطوط رخ داد، افزود: احتمال اینکه انفجار امروز صبح این خطوط انتقال گاز در ارتباط با انفجار قبلی باشند و هر دو انفجار از سوی یک گروه خرابکار انجام شده باشد، به طور قوی وجود دارد و کار‌شناسان امنیتی کشور در حال پیگیری این مسئله هستند.

وی همچنین افزود: محل انفجار امروز حدود ۱۰۰ کیلومتر با محل انفجار قبلی فاصله دارد و در این انفجار سه خط لوله ۵۶ اینچی انتقال گاز که خطوط اصلی انتقال گاز جنوب به مناطق شمالی کشور هستند دچار آسیب شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه این انفجار تلفات جانی در پی نداشته است، افزود: در این حادثه تنها چند تن از افرادی که برای جلوگیری از سرایت آتش سوزی و خاموش کردن آتش در محل حاضر شده بودند دچار جراحت جزئی شده‌اند که امیدواریم هرچه سریع‌تر بهبود یابند.

حدود دو ماه پیش یک گروه خرابکار اقدام به انفجار خط لوله اصلی انتقال گاز میادین گازی جنوب به مناطق شمالی کشور کرد؛ این اقدام که تاکنون هیچ گروهی مسئولیت انجام آن را بر عهده نگرفته است، این حادثه بار دیگر صبح امروز ۱۹ فروردین در فاصله ۱۰۰ کیلومتری محل انفجار قبلی تکرار شد و در آن سه خط لوله اصلی انتقال گاز دچار آسیب شدید شدند.

وزارت نفت امروز با تشکیل ستاد بحران در این وزارتخانه به دنبال پیگیری و رسیدگی به وضع این خطوط انتقال گاز است تا هرچه سریع‌تر گاز مصرفی مردم شمال کشور در این خطوط دوباره جریان پیدا کند. بعد از انفجار قبلی این خطوط انتقال گاز، چند تن از نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های انرژی و امنیت ملی مانند عبدالله کعبی، عماد حسینی و اسماعیل کوثری خواستار توجه جدی دولت به امنیت خطوط انتقال انرژی بویژه در مناطق آسیب پذیر شده بودند.



جزییات انفجار

سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به تغییر آرایش در شبکه ملی گاز از تامین گاز مشترکان خانگی و صنایع با وجود انفجار در ۳ خط لوله گاز خبر داد و گفت: تا مشخص شدن نتایج گروهای کار‌شناسی نمی‌توان اظهار نظری در خصوص دلیل این حادثه گازی مطرح کرد.

مجید بوجارزاده با اشاره به انفجار در خطوط انتقال گاز در استان قم، گفت: هم اکنون با حضور گروه‌های کار‌شناسی در سطح منطقه حادثه دلایل انفجار در خطوط لوله انتقال گاز طبیعی در حال بررسی است.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه تا مشخص شدن نتایج گروه‌های کار‌شناسی نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در خصوص دلیل این حادثه گازی مطرح کرد، اظهار داشت: در شرایط فعلی تمامی تجهیزات، ماشین آلات، کالا و لوله‌های مورد نیاز برای ترمیم و بازسازی خطوط لوله گاز آسیب دیده در سطح منطقه آماده شده است.

وی با تاکید بر اینکه امکان بازسازی لوله‌های گاز آسیب دیده در مدت ۴۸ ساعت وجود دارد، اظهار داشت: عملیات تعمیر و بازسازی خطوط لوله گاز با به پایان رسیدن بررسی‌های گروههای کار‌شناسی بلافاصله در سطح منطقه آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص تامین گاز مورد نیاز مشترکان خانگی، تجاری و صنایع همزمان با انفجار در این خطوط لوله گاز، بیان کرد: هم اکنون با هماهنگی بخشهای دیسپچینگ ملی گاز، شرکتهای انتقال و گازهای استانی مشکلی در تامین گاز مشترکان وجود ندارد.

بوجارزاده با بیان اینکه با اقدامات انجام شده آرایش در شبکه ملی گاز و خطوط لوله اصلی انتقال انجام شده است، تاکید کرد: با وجود وقوع این حادثه هیچ گونه افت و یا قطعی گاز در سطح شبکه سراسری حاصل نشده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه برای تامین گاز مورد نیاز مشترکان خانگی و صنایع محدودیتهایی در ارسال گاز طبیعی به نیروگاه‌ها اعمال شده است، بیان کرد: در حال حاضر برخی از نیروگاههای شمال کشور از فرآورده‌های نفتی به عنوان سوخت جایگزین گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

به گزارش مهر، بامداد امروز ۱۹ فروردین ماه سه رشته خط لوله ۵۶ اینچی انتقال گاز طبیعی ایران در استان قم به دلایل نامشخصی منفجر شده است.

مسئولیت اصلی این خطوط لوله انتقال گاز طبیعی از پالایشگاههای جنوب کشور همچون مجتمع گازی پارس جنوبی، پارسیان و فجرجم به استانهای شمال و شمالغربی ایران است.

در حال حاضر تیمهای امداد، عملیات و بازرسی شرکت ملی گاز ایران و برخی از دستگاههای دولتی در محل انفجار این خط لوله گاز طبیعی در حال بررسی دلایل این حادثه هستند.

این انفجار در ۷۴ کیلیومتری جاده دلیجان به قم به وقوع پیوسته است که مسئولان شرکت ملی گاز در اولین اقدام مشغول به تخلیه گاز طبیعی از خطوط لوله هستند.

در همین حال بهمن ماه سال گذشته در ۲۵ کیلومتری شمال منطقه سلفچگان استان قم سه خط لوله یکهزار پوندی انتقال گاز منفجر شده بود. انفجار همزمان خطوط لوله شهر قم را لرزاند و آسمان بخش وسیعی از جنوب غربی این شهر را به شدت قرمز کرده بود.

با وجود انفجار در مسیر این خطوط لوله در یک عملیات ضربتی به منظور جلوگیری از قطع و یا افت فشار گاز طبیعی در استاهای شمالی کشور تعمیرات خطوط لوله آسیب دیده در مدت ۷۲ ساعت توسط شرکت ملی گاز انجام شده است.