ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.04.2011, 14:40
امضای نامه اخراج محمد شریف توسط دانشجوی مردودی


دکتر محمد شریف، وکیل دادگستری و استاد حقوق دانشگاه علامه طباطبایی که در اولین روز بازگشایی دانشگاه‌ها در سال ٩۰، از دانشگاه اخراج شده، با بیان اینکه «فعالیت بر روی پرونده‌های حقوق بشری سبب این اخراج شده»، خاطرنشان کرد «جالب این است نامه اخراج من توسط حجت الله منصوری، مدیر امور اداری دانشگاه امضا شده است، کسی که در مقاطعی دانشجوی من بود و دو درس با من داشت که در هر دو درس هم مردود شد، حالا نامه اخراجم را ایشان امضا کردند.»

به گزارش «کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران»، دکتر شریف پیرامون دلیل اخراجش از دانشگاه در اولین روز دانشگاهیِ سال جدید گفت «به نظرم کار کردن روی پروند ه‌های حقوق بشری باعث اخراجم از دانشگاه شده است چون اتفاق خاص دیگری نیفتاده است. اما علیرغم اینکه تقریبا بالا‌ترین حجم پرونده‌های حقوق فردی و آزادی‌های عمومی را داشته‌ام همواره تلاش کردم تا خودم را در چارچوب قوانینی ملزم بدانم که به‌شان اعتقاد نداشتم و هیچگاه هم از این چارچوب‌ها خارج نشدم. به اصلاح وکیل قانون گرایی بوده‌ام. به ندرت مصاحبه می‌کردم و حتی امکان از مصاحبه با رسانه‌های خارجی پرهیز می‌کردم تا بتوانم به خدماتم ادامه دهم. اگر مصاحبه‌های هم کردم به صورت شفاهی و نقل قول حرف‌هایم منتشر شده و هیچگاه به شکل رسمی نبوده است.»

شریف که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ وکیل بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی بوده در خصوص اینکه به چه صورت خبر اخراجش به او اعلام شده است، گفت: «جالب است نامه اخراج من توسط حجت الله منصوری، مدیر امور اداری دانشگاه امضا شده است، کسی که در مقاطعی دانشجوی من بود و دو درس با من داشت که در هر دو درس هم مردود شد، حالا نامه اخراجم را ایشان امضا کردند.»

این استاد حقوق دانشگاه با اشاره به اینکه اکنون‌‌ همان کاری را می‌کند که قبلا به عنوان وکیل اساتید اخراج شده انجام می‌داده است، گفت: «الان تنها راه حلی که برایم باقی مانده است انعکاس مشکلم به دیوان عدالت کشوری است. اگرچه قبلا وکیل خیلی از اساتید اخراجی بودم مثل استاد مردی‌ها، همکارم در دانشگاه علامه که به هیچ نتیجه‌ای نرسید، همه آن‌ها به بهانه رد صلاحیت عمومیشان از تدریس محروم شدند. با این حال برای خودم هم همین راه را باید طی کنم، چاره‌ای ندارم. الان جز این راه حل نمی‌دانم چه کار کنم. و نمی‌خواهم که با بدبینی هم نگاه کنم تا ببینم چه می‌شود.»

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه تنها محل امرار معاشش را از دست داده است، گفت: «تقریبا امرار معاشم با حقوق دانشگاه بود. من به صورت انحصاری روی پرونده‌های حقوق بشری کار می‌کردم که درآمدی نداشت. درآمدم به قول ما ایرانی‌ها همین آب باریکه‌ای بود که قطع شد و الان به شدت با مسئله گذران زندگی مواجه هستم و اینکه حالا چه کنم.»

محد شریف که وکیل تعدادی از اساتید محروم از تحصیل بوده است به کمپین گفت: «اکثر همکاران را بازنشسته کرده‌اند، من هم از حیث سنوات با حدود ۲۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه آزاد و علامه امکان بازنشسته شدن را داشتم اما بهرحال الان حکم اخراج گرفتم.»

این وکیل پرونده حقوق بشری و استاد دانشگاه همچنین به کمپین در خصوص ارزیابی حرفه‌ای از نحوه تدریس خود گفت: «تعدادی از دانشجو‌هایم در زمانی که نامه اخراج را گرفتم متوجه خبر شدند و متاسف شدند. طبق نظر سنجی‌های که دانشگاه برای کیفیت تدریس داشت من همواره در این نظرسنجی‌ها نفر اول یا دوم می‌شدم این نظر سنجی‌ها هم از طرف خود مسولان دانشگاه صورت می‌گرفت.»

گفتنی است محد شریف اول بهمن ماه گذشته نیز از سوی مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی، کلیه واحدهای درسیش در سه مقطع کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکترا حذف شد بدون اینکه برای این اقدام توضیح و دلیل قانونی ارائه دهند. وی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ وکیل بسیاری از فعالان سیاسی مانند احمد زید آبادی، شیوا نظر آهاری و مسعود باستانی بوده است.

از سال گذشته تا کنون، اساتید با سابقه بسیاری از دانشگاه‌های مختلف کشور اخراج و یا به صورت اجباری بازنشسته شده‌اند مانند دکتر مرتضی مردی‌ها، سید علی اصغر بهشتی شیرازی، پرفسور محمد شهری، امیر ناصر کاتوزیان، کریم مجتهدی، علی شیخ الاسلام، حسن بشیریه، محمد عرفانی، ابولقاسم گرجی، محمد آشوری، جمشید ممتاز، محمد رضا شفیعی کدکنی و رضا داوری.