ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.04.2011, 9:08
مخالفت آمریکا با پایان حملات ناتو علیه لیبی

دویچه وله: آمریکا با درخواست قذافی برای قطع حملات هوایی مخالفت کرد. وزیر خارجه آمریکا از رهبر لیبی خواست که از قدرت کناره‌گیری و کشور را ترک کند. ناتو نیز تصریح کرد که به حملات هوایی خود برای محافظت از مردم لیبی ادامه خواهد داد.

قذافی در نامه‌ای به باراک اوباما از وی خواسته است که حملات هوایی ناتو به لیبی را متوقف کند. در این نامه آمده است که حملات هوایی ناتو به لیبی «جنگی ناعادلانه علیه ملتی کوچک و کشوری در حال توسعه است.»

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا، در روز چهارشنبه (۱۷ فروردین/ ۶ آوریل) در واکنش به نامه اخیر قذافی گفت: «آقای قذافی می‌داند که باید چکار کند.»

دولت آمریکا ارسال نامه‌ای سه صحفه‌ای از سوی قذافی به کاخ سفید را تایید کرد. به گفته سخنگوی کاخ سفید این نخستین و تنها نامه قذافی به مقامات آمریکایی نبوده است. وی از ذکر جزییات نامه خودداری کرد، اما خبرگزاری‌آسوشیتدپرس به متن نامه دسترسی یافته است.

کلینتون در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا تصریح کرد که «قذافی باید آتش‌بس اعلام کند و نیروهای خود را از شهرهایی که با خشونت فراوان و با تلفات زیاد انسانی تصرف کرده، بیرون بکشد.»

وزیر امورخارجه آمریکا مجدداَ تاکید کرد که «کناره‌گیری قذافی از قدرت و ترک کشور» از جمله خواست‌های مهم برای بازگشت آرامش به لیبی است. به گفته تحلیل‌گران سیاسی اظهارات خانم کلینتون پاسخی منفی به نامه قذافی و درخواست وی برای پایان دادن به ماموریت نظامی ناتو در لیبی است.

قذافی در این نامه مدعی شده است که حملات هوایی بیش از آنکه «صدمات نظامی در پی داشته باشد به لحاظ اخلاقی» به لیبی لطمه زده است. به گفته قذافی یک جامعه نمی‌تواند به کمک موشک و هواپیماهای جنگنده به دمکراسی دست یابد. در این نامه باردیگر قذافی مدعی شده که شورشیان اعضای شبکه تروریستی القاعده هستند.

قذافی در این نامه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را «پسر ما» خوانده و آرزو کرده که وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۲ مجدداَ پیروز شود. اشاره قذافی به تبار آفریقایی باراک اوباما است. پدر اوباما اهل کشور کنیا در آفریقا بوده است.

ادامه حملات هوایی ناتو

سخنگوی ناتو در بروکسل نیز بار دیگر تاکید کرد که پیمان نظامی ناتو حفاظت از مردم لیبی را وظیفه خود می‌داند. این پیام بطور مشخص درخطاب به ساکنان شهر مصراته گفته شده است که در روزهای اخیر درگیر نبردهای خونینی با طرفداران قذافی هستند. این مقام ناتو تصریح کرد که امنیت ساکنان لیبی «مهترین اولویت» در این ماموریت است. به گفته سخنگوی ناتو نیروهای قذافی از مردم بی‌دفاع به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

به گفته مقامات ناتو «تغییری در تعداد حملات و دقت آنها» صورت نگرفته و حمله هوایی همچون گذشته ادامه خواهد یافت. در روزهای گذشته عبدالفتاح یونس، فرمانده نظامی دولت انتقالی لیبی ضمن انتقاد از عملیات ناتو، گفته بود که نیروهای بین‌المللی مردم شهر مصراته را تنها گذاشته و موجب کشته‌شدن افراد غیرنظامی توسط رژیم قذافی شده‌اند.

از سوی دیگر برای نخستین بار از مناطق تحت کنترل نیروهای مخالف قذافی محموله نفتی به خارج صادر شد. بنا به خبرهای رسیده پس از گذشت ۲۰ روز برای نخستین بار از شهر بندری "طبرق" در شرق لیبی یک نفت‌کش موفق شده است با محموله‌ای از نفت خام به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار این بندر را ترک کند. وجوه دریافتی از فروش این محموله نفتی در اختیار دولت انتقالی لیبی در بنغازی قرار خواهد گرفت.