ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.04.2011, 10:43
توقف معاملات نفتی ایران در آلمان

دویچه وله: اعتراض‌ها به کمک بانک مرکزی آلمان برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سرانجام موثر واقع شد. به گفته مقامات دولتی، صدراعظم آلمان دستور توقف منظم معاملات نفتی ایران در آلمان را صادر کرده است.

بانک مرکزی آلمان دیگر نمی‌خواهد به عنوان واسطه میان ایران و هند ایفای نقش کند. روزنامه آلمانی "هندلزبلات" در مقاله‌ای در صفحه نخست خود نوشت: «آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، معاملات میلیاردی ایران را متوقف می‌کند.»

معاملات پنهانی نفتی میان ایران و هند از طریق بانک مرکزی آلمان در هفته گذشته بازتابی وسیع در رسانه‌های بین‌المللی داشت. برملا شدن این معاملات سرانجام دولت آلمان را مجبور به موضع‌گیری کرد.

به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و فشار آمریکا، دولت هند از معاملات مستقیم نفتی با ایران خودداری می‌کرد و به کمک بانک مرکزی آلمان وجوه خرید خود را به بانک تجاری اروپا و ایران در هامبورگ منتقل می‌ساخت. به گفته روزنامه هندلزبلات، حجم این معاملات سالانه بالغ بر ۹ میلیارد دلار بوده است.

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره وساطت بانک مرکزی آلمان در معاملات ایران در تاریخ ۲۸ مارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز نگرانی خود را از دور زدن تحریم‌ها ابراز داشت. "بانک تجاری اروپا و ایران" مستقر در هامبورگ، از طرف ایالات متحده آمریکا به "تامین مالی برنامه هسته‌ای ایران" متهم است و در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری این کشور قرار دارد. "ینام کوهن"، سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، بار دیگر نگرانی دولت آمریکا را از مداخله احتمالی بانک مرکزی آلمان در معاملات نفتی ایران ابراز داشت.

آمریکا تاکنون بارها از اتحادیه اروپا و آلمان خواسته است که "بانک تجاری اروپا و ایران" را مشمول تحریم‌های خود کنند. به گفته روزنامه هندلزبلات، دولت آلمان سرگرم بررسی معاملات "بانک تجاری اروپا و ایران" بوده است.

به نوشته این روزنامه و به نقل از منابع رسمی، «دولت آلمان می‌کوشد با بررسی‌‌های دقیق رابطه میان این بانک و برنامه اتمی ایران را اثبات کند.» بنا به این گزارش، سازمان امنیت آلمان نیز مشغول تحقیقاتی جداگانه در این‌باره است. در صورت وجود شواهد کافی، فعالیت "بانک تجاری اورپا و ایران" در آلمان متوقف خواهد شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که برای انزوای "بانک تجاری اروپا و ایران"، با دولت‌های آلمان و هند همکاری خواهد کرد.

سخنگوی سفارت اسراییل در آلمان نیز پیرامون همکاری بانک مرکزی آلمان با جمهوری اسلامی در روز دوشنبه (۱۵ فروردین / ۴ آوریل) گفت: «بانک تجاری اروپا و ایران باید تعطیل شود.»


به گفته روزنامه هندلزبلات: صدراعظم آلمان شخصا تصمیم به خروج از معاملات نفتی ایران گرفته است
شورای مرکزی یهودیان آلمان نیز در روز دوشنبه اعلام کرد: «بسیاری از شرکت‌های آلمانی کماکان به معاملات انزجارآور خود با ایران به عنوان رژیمی تروریستی و استاد انکار هولوکاست ادامه می‌دهند.»

توقف معاملات نفتی ایران در آلمان و ناخشنودی برخی صنایع آلمانی

هندلزبلات به نقل از مقامات ارشد دولت آلمان می‌نویسد: «آلمان به‌طور منظم خود را از معاملات نفتی کنار خواهد کشید.» برای نفت صادرشده به هند، وجوه لازم پرداخت خواهد شد، اما دیگر معامله جدیدی با وساطت آلمان صورت نخواهد گرفت. به گفته این مقام ارشد دولت آلمان، این تصمیم شخصاَ از سوی صدر‌اعظم آلمان اتخاذ شده است.

بنا به گزارش روزنامه هندلزبلات، در حالی که تصمیم دولت آلمان سبب رفع نگرانی در محافل سیاسی آلمان شده است، برخی صاحبان صنایع این کشور با ناخشنودی به این تصمیم می‌نگرند.

برخی صاحبان صنایع آلمان مدعی‌‌اند که وجوه دریافتی از هند و واریز آن به "بانک تجاری اروپا و ایران" به منظور تسویه حساب با‌ شرکت‌‌های آلمانی از سوی شرکای ایرانی بوده است. به گفته یکی از نمایندگان بخش خصوصی در آلمان، «حال شرکت‌های آلمانی باید در انتظار بازپرداخت بدهی‌های چند صد میلیونی خود از سوی ایران بنشینند.»