ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 04.04.2011, 10:22
استقبال از اعزام گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران


اتحاد جمهوریخواهان ایران:
از اعزام گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به ایران
استقبال می کنیم

اتحاد جمهوریخواهان ایران از تصویب قطعنامۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و تعیین گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران استقبال می کند و تعیین نمایندۀ ویژه را گامی مثبت در جهت توجه به خواست آزادیخواهان و مدافعان حقوق بشر در ایران می داند.

در کشور ما نقض حقوق بشر در طول نزدیک به دو سال گذشته و بعد از برآمد جنبش سبز در دفاع از حقوق شهروندی مردم ایران، به شدت افزایش یافته است. حمله به صفوف تظاهرات آرام مردم، تير اندازی و کشتار تظاهر کنندگان، ضرب و شتم آن ها، بازداشت های گسترده، شکنجه و زندان، برگزاری محاکمات نمایشی، صدور احکام سنگین و غیرمتعارف علیه فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی، از جمله اعدام، بسیاری از کشورهای عضو شورای حقوق بشر را متقاعد ساخته است، که به درخواست نهادهای ایرانی مدافع حقوق بشر پاسخ مثبت داده و به اعزام گزارشگر رای بدهند.

سازمان ملل قبلا نیز نماینده ویژه ای برای ایران تعیین کرده بود، اما از زمانی که فعالیت نهادهای مدافع حقوق بشر از طرف حکومت تحمل شد، به خصوص از زمانی که شکایات از نقض حقوق بشر از مجرای نهادهای قانونی کشور ممکن گشت، از جمله کمیسیون اصل نود مجلس ششم که کارنامه ای پر ثمر در توجه به نقض حقوق بشر و گزارش تحقیقات خود در این عرصه را به یادگار گذاشته است، عملا ماموریت نماینده ویژه سازمان ملل متحد ادامه نیافت. اما با مهندسی انتخابات و تبدیل کامل مجلس و دیگر نهادهای قانونی کشور به حیات خلوت نیروهای امنیتی و به ویژه با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد، عملا همه مجاری قانونی شکایت از نقض حقوق شهروندان بسته شده است، دفاع از حقوق بشر به جرم تبدیل شده است و تهاجم دولت به نهادهای مدنی و محدود ساختن فعالیت کانون ها و انجمن های مدافع حقوق بشر، بازداشت و محاکمۀ فعالان حقوق بشر روز به روز افزایش یافته است. هم اکنون بسیاری از مدافعان حقوق بشر و وکلای مدافع آنان در زندان ها به سر می برند و به حبس های طویل المدت محکوم شده اند.

دولت جمهوری اسلامی واکنش مناسبی در مورد تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای اعزام گزارشگر ویژه به ایران نشان نداده است و ممکن است که از صدور روادید و همکاری با گزارشگر سازمان ملل سرباز بزند. این امر می تواند منجر به تشکیل پرونده جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران و ارسال آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد گردد. طی دوسال اخیر، کار نظارت بر وضع حقوق بشر بیش از پیش دشوار شده است. منافع ملی کشور ما ایجاب می کند که اولا نقش نهادهای مدنی در نظارت بر این وضع تقویت گردد و ثانیاً نهادهای دولتی در مقابل گزارش های آن ها پاشخگو باشند.

تاکنون اکثریت بزرگی از نیروهای آزادیخواه ایران همواره خواستار آن بوده اند که جامعه بین المللی به جای تمرکز روی بحران بر سر پروژه هسته ای، معضل نقض حقوق بشر در ایران را در مرکز توجه خود قرار دهد. سیر رویدادها اکنون جامعه جهانی را به این نتیجه رسانده است که نقض گستردۀ حقوق بشر در ایران دیگر قابل تحمل نیست. حکومت جمهوری اسلامی علاوه بر نقض حقوق مخالفان، عدم رعایت حقوق و آزادی های اولیه شهروندان، بالاترین رقم اعدام ها را نیز بعد از چین به خود اختصاص داده است.

با تعیین گزارشگر ویژه همکاری و همگامی نیروهای آزادیخواه و سیاست گذاری همآهنگ با نهادهای حقوق بشری ایرانی فعال در داخل و خارج از کشور اهمیتی روز افزون خواهد داشت. ما همه نیروها و سازمان های مدافع حقوق بشر را به تلاش مشترک برای سازمان دادن یک فعالیت هماهنگ در این راستا فرا می خوانیم.

اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار پایان دادن به نقض گستردۀ حقوق بشر در ایران، آزادی فعالیت نهادهای مدافع حقوق بشر و همکاری با گزارشگر ویژه سازمان ملل است.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۵ فروردين ۱۳۹۰
۴ آپريل ۲۰۱۱