ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.04.2011, 11:11
ملاقات نماینده قذافی با مقامات بریتانیایی

بی بی سی: بنا به گزارش هایی که به دست بی بی سی رسیده است نماینده دولت لیبی در چند روز گذشته در بریتانیا بسر می‌برده و با مقامات بریتانیایی گفتگو کرده است.

وزارت امور خارجه بریتانیا این خبر را به صراحت تائید نکرده اما گفته است که در تمام تماس هایی که با مقامات لیبی داشته، به روشنی گفته است که معمر قذافی، رهبر لیبی، باید برود.

خبر سفر اخیر محمد اسماعیل، نماینده دولت لیبی، به لندن، زمانی برملا شد که موسی کوسا، وزیر امور خارجه لیبی به طور غیرمنتظره به بریتانیا پرواز کرد و گفت که به رژیم حاکم بر کشورش پشت کرده و به بریتانیا پناه آورده است.

پس از ورود آقای کوسا به بریتانیا در روز چهارشنبه (30 مارس)، گزارش های تائید نشده ای منتشر شده که تعداد دیگری از مقامات ارشد دولت لیبی استعفا داده و از لیبی خارج شده اند.

شبکه تلویزیونی الجزیره گفت وزیر اطلاعات، معاون وزیر امور خارجه و سخنگوی کنگره عمومی خلق در تونس بسر می برند و در انتظار رسیدن موعد پروازشان هستند.

شکری غنیم، وزیر نفت لیبی، انکار کرده که در صدد است کشورش را ترک کند. علی عبدالسلام ترکی، که اخیرا به عنوان نماینده دائم لیبی در سازمان ملل متحد منصوب شد، گفته است که این سمت را نمی پذیرد.

یکی از سخنگویان دولت لیبی به خبرنگاران گفت که همه مقامات دولتی در لیبی هستند اما این احتمال هم وجود دارد که برخی برای انجام ماموریت، لیبی را ترک کرده باشند.

سفر فرستاده لیبی

جیمز رابینز، گزارشگر بی بی سی در امور دیپلماتیک، می گوید شواهدی به دستش رسیده که محمد اسماعیل، یکی از دستیاران ارشد سیف الاسلام، پسر معمر قذافی، در روزهای گذشته در لندن بوده است.

وزارت امور خارجه بریتانیا این خبر را تائید نکرده و گفته است که حاضر نیست در باره تماس های این وزارتخانه با مقامات لیبی گزارش لحظه به لحظه به رسانه ها بدهد اما هر تماسی هم که حاصل شده باشد یک پیام روشن به همراه داشته و آن این که رهبر لیبی باید کناره گیری کند.

به گفته گزارشگر بی بی سی احتمالا منظور از دیدار فرستاده دولت لیبی از لندن و گفتگو با مقامات بریتانیایی یافتن استراتژی کناره گیری معمر قذافی از قدرت بوده است. اما وزارت امور خارجه بریتانیا تاکید دارد که سیاستش ترغیب اطرافیان سرهنگ قذافی به پشت کردن به رژیمی است که آن را بی رحم می داند.

وزارت امور خارجه بریتانیا می گوید می خواهد اطرافیان سرهنگ قذافی از او فاصله بگیرند و به جای آن از آینده ای بهتر برای مردم و کشورشان استقبال کنند.

روشن نیست که آقای اسماعیل با مجوز چه قدرتی در لیبی به لندن سفر کرده اما گفته می شود که او اکنون به طرابلس، پایتخت لیبی، بازگشته است.

شواهد رو به افزایشی وجود دارد که پسران آقای قذافی - سیف الاسلام، ساعدی و معتصم بالله - حاضرند استراتژی برای خروج از قدرت را چه برای کل خاندان و چه فقط برای پدرشان مد نظر قرار دهند.

گزارش در باره سفر آقای اسماعیل در حالی مطرح شده که دیپلمات ها و مقامات بریتانیایی پرس و جو از موسی کوسا را ادامه می دهند.

در همین حال، ایالات متحده می گوید که حملات هوایی تقریبا یک چهارم توان نظامی دولت لیبی را از بین برده است.

اما دریادار مولن گفت که این به آن معنا نیست که نیروهای سرهنگ قذافی نزدیک به متلاشی شدن هستند.

او گفت تعداد آنها هنوز هم 10 برابر نیروهای مخالف مسلح است.