ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.04.2011, 9:56
دیکتاتور قدرت تکلم خود را از دست داد

فرارو- با اعلام کناره‌گیری وزیر خارجه لیبی، یکی از نزدیک‌ترین یاران قذافی و اعلام درخواست پناهندگی وی به انگلستان منابع خبری گزارش دادند، قذافی پس از شنیدن این خبر به شدت شوکه شده و قدرت تکلم خود را از دست داده است.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو، منابع رسمی در لیبی در گفتگو با الشرق الاوسط اعلام کردند، با وجود کنترل های شدید امنیتی که قذافی پس از آغاز قیام مردمی علیه مقامات نزدیک به خود ایجاد کرده تا از سفر آنها به خارج از کشور و کناره گیری احتمالی شان جلوگیری کند، اما به نظر می رسد وی هرگز در این مسئله موفقیتی به دست نیاورد.

منابع نزدیک به قذافی تاکید دارند که وی پس از شنیدن خبر کناره گیری «موسی کوسا» از سمت وزارت خارجه و اعلام پیوستنش به صف مخالفان دچار شوک شدیدی شده تا جایی که قدرت تکلم خود را از دست داده است.

وزیر خارجه لیبی از نزدیک‌ترین مقامات به قذافی محسوب می‌شد و از وی به عنوان «شاهد اصلی اقدامات رژیم قذافی» نام برده می شود. موسی کوسا در ماموریتی رسمی از سوی قذافی اخیرا به تونس رفت تا با مقامات غربی در زمینه تحولات اخیر لیبی گفتگو کند.

اما گفته می شود وی پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات و فهم این مسئله که رژیم قذافی در آستانه سقوط قرار گرفته تصمیم می‌گیرد در برابر تضمین‌های مقامات آمریکایی و انگلیسی قذافی را تنها بگذارد.

در عین حال روزنامه انگلیسی «گاردین» امروز از مذاکره یکی از نزدیکان قذافی با مقامات انگلیسی در لندن خبر داد.

بنا به گزارش این روزنامه محمد اسماعیل، یکی از مشاوران سیف الاسلام، پسر معمر قذافی، روز گذشته با مقامات انگلیسی مذاکراتی سری داشته است. گرچه وزارت خارجه انگلیس هیچگونه اظهار نظری در باره این خبر نکرده است اما گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که احتمال دارد مسئله فرار قذافی در این مذاکرات مطرح شده باشد.

همچنین روزنامه الشرق الاوسط در ادامه به نقل از یک منبع آگاه خبر از افزایش تماسهای محرمانه میان برخی مقامات لیبی و کاخ سفید در راستای خروج "معمر قذافی" از این کشور داد.

در عین حال با وجود اینکه این روزنامه مدعی شد، توافق درباره خروج قذافی به مراحل نهایی خود رسیده است و نیز منابع آگاه تاکید دارند که رفتار رفتار قذافی پس از کناره گیری وزیر خارجه اش بسیار تغییر کرده اما همچنان گفته می شود که هیچ نشانه‌ای از آمادگی وی برای ترک قدرت و یا فرار از لیبی دیده نمی شود.


قذافی در جستجوی محل فرار

یک روزنامه عربی امروز نوشت: منابع آگاه از افزایش تماسهای محرمانه میان برخی مقامات لیبی و کاخ سفید در راستای خروج "معمر قذافی" از این کشور خبر می دهند.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، این تماسهای فوق العاده محرمانه که در روزهای اخیر بر حجم آنها افزوده شده است بر لزوم خروج امن قذافی از لیبی به مقصد کشور آفریقایی زیمبابوه یا ونزوئلا در آمریکای جنوبی تاکید دارد.

بر این اساس، برخی از مقامات سابق لیبی (نزدیک به قذافی) در این روزها در گفتگو با مقامات آمریکایی راههای خروج وی از کشور را بررسی کرده اند.

الشرق الاوسط در ادامه می نویسد: به نظر می رسد توافق درباره خروج قذافی به مراحل نهایی خود رسیده است به ویژه آنکه در این روزها شرایط امنیتی در تمامی شهرهای لیبی شکننده شده و از لحاظ خدماتی نیز این شهرها کمبودهای جدی احساس می کنند.

بر این اساس، با توجه تنگ تر شدن دایره محاصره رژیم قذافی از سوی جامعه بین المللی، نزدیکان و انقلابیون در این کشور وی در روزهای آتی تنها دو راه پیش رو دارد. نخست اینکه با پیشنهاد خروج امن از لیبی موافقت کند و دوم اینکه لیبی را در پی تداوم جنگ به نابودی بکشاند.